De eerste helft van 2023 begon op een festival, en eindigde ook weer op de festivalweide. Eerst nog met een eierbal en een sjaal om de nek, daarna met zand in onze schoenen en een fles zonnebrand. Maar goed, dat was niet halles. Ook lichtten we de coolste DJ's van het moment voor je uit, en vroegen we ons af: wanneer stop je met fan zijn en wanneer wordt het een creepy obsessie? Dit is het eerste deel van het grote 3voor12 jaaroverzicht.

Januari: thuiskomen in Groningen op Eurosonic Noorderslag

Wat voelde het als thuiskomen dit jaar om weer in Groningen te zijn voor Eurosonic Noorderslag! Na een virtuele editie in 2022 door het coronavirus (kennen we dat nog?!), kon het showcasefestival dit jaar weer doorgaan zoals we gewend zijn. Goldband won daar de Popprijs, Dua Lipa (die in 2016 haar eerste internationale show speelde op ESNS!) gaf een praatje, en we werden omvergeblazen door acts uit allerlei hoeken van Europa. Door de shoegazey dreampop van The Haunted Youth bijvoorbeeld, die op ESNS bewezen dé Belgische band sinds Balthazar te zijn, maar ook door de nihilistische doch geruststellende punk van Hammok. Ook een hoop Nederlandse artiesten veroverden ons hart in Groningen, of bewezen juist dat ze het al-veroverde-plekje in ons hart dubbel en dwars verdienen. We stonden met natte ogen bij Pitou, ervaarden een rollercoaster van emoties bij Joost en raakten volledig in de ban van de melancholische folk van De Toegift

In januari kondigden we traditiegetrouw ook de 12van3voor12 aan. Bij de selectie van dit jaar zat ook Gotu Jim, die niet alleen Noorderslag plat speelde, maar ook een geweldig tweede album uitbracht en ons in een mooi gesprek introduceerde aan de ketaverse. Ook spraken we Colin Benders over zijn eindeloze festival (van vrijdagavond tot en met zondagochtend!), en Véras over zijn maakdrift en hyperpersoonlijke album met openhartige teksten over zijn familiesituatie

Februari: festivalkriebels en -perikelen

Het eerste festival van het jaar smaakt altijd naar meer, hè? We keerden terug uit het hoge Noorden met festivalkriebels in onze buik, dus gingen we in februari hard bij Colin Benders’ Etmaal, spotten Britse pareltjes op Oyster in de Melkweg en stelden een lijst samen met de vijftig belangrijkste festivals op Nederlandse bodem. Een van de kroonjuwelen op die lijst is natuurlijk Lowlands, dat in februari naast de eerste namen van de line-up ook de nieuwe ticketprijzen aankondigde. Dat was even slikken: in 2022 kostte een kaartje voor Lowlands nog 255 euro, in 2023 werd dat 300 (!) euro. Zoals directeur Eric van Eerdenburg zelf zei: een ‘tough cookie to swallow’. Oef. Ondanks die forse prijsstijging vlogen de kaartjes wel als hete broodjes (of taaie koekjes) over de toonbank: het festival was binnen een klein halfuur stijf uitverkocht.

In februari was er sowieso nogal veel te doen om festivaltickets. Politiek Den Haag maakte zich boos om de keuze van Lowlands om de doorverkoop exclusief via Ticketmaster te laten verlopen, en ook Best Kept Secret besloot om Ticketswap buitenspel te zetten en alles via het eigen platform te laten lopen.

Maar februari stond niet alleen maar in het teken van festivalnieuws, want het was ook een grote maand voor een hoop Nederlandse artiesten. Krezip’s drummer Bram van den Berg werd door U2 (!!!) opgetrommeld voor hun Las Vegas-shows, en Sticks, Sef en Thomas Azier brachten diezelfde maand elk een nieuwe plaat uit. Met alle drie hadden we mooie, persoonlijke gesprekken. Diezelfde maand streken ook Caroline Polachek (waar we ook een heel fijn interview mee hadden!), RAYE en Lizzo neer in Nederland voor hééééle goede shows.

Maart: fans! Fans! Fans!

Maart stond bij 3voor12 volledig in het teken van… de fan! Jep, de hele maand maakten wij content over fans in alle soorten en maten. We kletsten met mensen die de lyrics van hun favoriete artiesten op hun lijf lieten vereeuwigen, waagden ons voor een dag in de wereld van de diehards van K-popgroep ATEEZ (inclusief lightstick van 70 euro), doken in de stan-cultuur van Discord en ontfermden ons over de Fansingtons na het dramatische einde van hun favoriete band. Ook vroegen we ons af: wanneer ben je nog een gepassioneerde fan, en wanneer wordt het een ongezonde obsessie?

Waar draaide maart nog meer om? Nou, om JoeyAK’s grimmige album dat de hitlijsten domineerde en Justitie liet zweten, de terugkeer van John Coffey na een afwezigheid van 6 jaar (!), en Goldband. Het Haagse trio stond in maart namelijk drie keer in een hopeloos uitverkochte AFAS Live, waar wij natuurlijk ook van de partij waren. Natúúrlijk namen ze bestie Sophie Straat ook mee, die  een urgent debuutalbum uitbracht over alle shit in de maatschappij. We spraken haar daarover. Ook Hang Youth kwam die maand met een nieuw, maatschappelijk relevant project: een EP over de trieste staat van de klimaat die aanleiding vormde voor een A La Carte-interview met de grofgebekte frontman Abel van Gijlswijk. Nog meer mooie gesprekken in maart zoals met het Amsterdamse dj-duo ANOTR en folkzangeres Germaine Dunes die zich in Big Thief-kringen bevindt, en eentje helemaal in teken van herinneringen met de heren van Weval

Thomas Azier live op Grasnapolsky 2023

April: de lente is begonnen!

De vogeltjes fluiten, de bloemen staan in bloei en het festivalseizoen (en de lente) is nu écht begonnen! Woohoo! Wij vierden – in het zonnetje – op zaterdag en zondag de start van de lente op DGTL, zaten op de elektrische stoel bij Rewire in Den Haag, en de lokale helden van 3voor12 Tilburg deden verslag van het eerste grote meerdaagse festival van het seizoen: Paaspop (dit waren volgens hen de 13 beste acts). Daar liet Limp Bizkit zien dat hun hoogtijdagen nu toch echt voorbij zijn, en bewees Goldband dan juist weer dat het altijd beter kan. Ook waren we op Motel Mozaïque, het driedaagse showcasefestival in Rotterdam. Onze hoogtepunten vind je hierDa’s niet het enige wat we in de havenstad uitspookten in april, want we dompelden ons ook helemaal onder in de Britse mega-rave van The Warehouse Project.

In april zetten we ook de meest veelbelovende dj’s van het moment voor je op een rijtje. Van de schurende breaks van Verity tot de superspeelse selecties van Vuur. We spraken deze maand ook een hoop coole dj’s: wat dacht je van de Tunesische koningin van hardtechno Cera Khin, KI/KI over haar eerste single, of Bambounou, die je hersenen kietelt met leftfield techno en guilty pleasure pop? En ook deze maand: Timo Pisart en Atze de Vrieze brachten onze juicy podcast Blauwe M&M's terug voor een tweede seizoen!

Mei: gillende gitaren, roze wolkjes en het headlinerdrama van Down The Rabbit Hole

Mei begon met een flinke domper voor Down The Rabbit Hole. Om gezondheidsredenen cancelde Stromae, de Belgische superster én gedroomde festivalheadliner in Beuningen, zijn hele tour, dus ook zijn set op Down The Rabbit Hole. Ontzettend jammer voor hem natuurlijk, maar waar moet een festival zo last minute nog een grote headliner vandaan plukken? Het werd Burna Boy, dé Afropopster van het moment. Best sick dat Down The Rabbit Hole op zo’n korte termijn nog zo’n grote naam wist te strikken.

Zoals ieder jaar stonden we ook nu weer stil bij onze vrijheid. Genoeg leuke festivals om dat te vieren! Dit jaar was het alleen een super natte Bevrijdingsdag. In heel het land kwam het met bakken uit de hemel vallen, vooral in het noorden en oosten van Nederland, waardoor de vele Bevrijdingsfestivals niet alleen figuurlijk in zwaar weer verkeerden. Deze maand stond ook in het teken van veel toffe liveshows. Zo lieten de Arctic Monkeys zich van hun beste kant zien in de Ziggo Dome, maar waren we ook present bij Depeche Mode in dezelfde zaal. En de Belgische popsensatie Angèle streek neer in de AFAS Live voor haar allereerste solo-show op Nederlandse bodem. Mét roze wolkjes vol popspektale.

Van roze wolkjes weer naar stevige gitaren, want in mei stormden we ook de trappen op en af in Paradiso voor London Calling om zoveel mogelijk toffe, nieuwe gitaarbands te checken. En deze maand was er ook veel goed nieuws voor gitaarliefhebbers: het garagerock- en post-punkfestijn Loose Ends komt terug, en ook 013 komt met een gelijksoortig festival. Rock on!

Juni: zand in de schoenen op de weides van Best Kept Secret en Pinkpop

Voordat we terugblikken op het festivalseizoen dat ECHT losbarstte in juni, staan we nog effe stil bij de toffe liveshows die maand. Zo lijmden we onze harten weer bij elkaar bij SZA’s show in de Ziggo Dome, waren we bij Blur, en bracht The Weeknd Sin City naar de Johan Cruijff ArenA. En 3voor12 Den Haag was bij Muse op het Malieveld. Het werd sommige concertgangers niet makkelijk gemaakt: door een treinstoring moesten gestrande fans van Harry Styles en Ghost (jep, behoorlijke tegenpolen!) overnachten in de Ziggo Dome, en Burna Boy kwam niet opdagen voor zijn uitverkochte concert in het Gelredome. Oei.

Oké, goed, festivals dus. We trapten de zomer af op Best Kept Secret. Het was BLOEDHEET in de Beekse Bergen en het zand kwam overal, maar dat mocht de pret niet drukken. De Staat stond er maar liefst drie (!) keer (en we interviewden frontman Torre Florim vlak voor die drieklapper). Young Fathers zette een levensbevestigende show neer, Aphex Twin maakte zijn terugkeer op Nederlandse bodem, Julian Casablancas probeerde iedereen weg te jagen bij The Voidz (en werd boos als we weggingen?!), Caroline Polachek herstelde op tijd van haar bronchitis om onze harten te stelen en Christine And The Queens bewees een gevallen engel te zijn. Met die laatste hadden we in aanloop naar Best Kept Secret overigens een mooi gesprek. Onze 25 hoogtepunten vind je hier, en check hier onze liveopnames. Aan het eind van het zweterige, zanderige weekend ging Malou Miedema in gesprek met festivaldirecteur Maurits Westerik over een hitteplan, opgelopen kosten en Goldband.

Met het zand in de schoenen en kleine oogjes stonden we het weekend daarna op Pinkpop. We waren totaal niet onder de indruk van P!NK’s circus-act, en vroegen we ons af waarom Nielson juist NU op Pinkpop stond. Het was niet alleen maar kommer en kwel in Landgraaf. Bij Goldband was het van voor tot achter feestRobbie Williams bracht een retestrakke greatest hits-shows met een boel zelfspot en Tove Lo bezorgde iedereen een natte Eurodance-droom. Maar het waren de legendes die de meeste indruk maakten: de Red Hot Chili Peppers en Queens of the Stone Age. Vlak voor Pinkpop hadden we ook een mooi gesprek met de gitarist van die tweede band, Troy van Leeuwen. Onze 25 favoriete acts van Pinkpop vind je hier, en hier kan je nagenieten van onze liveopnames.