'Welcome to my island, hope you like me, you ain't leaving,' zingt Caroline Polachek op de eerste track van Desire, I Want To Turn Into You. En inderdaad, op haar tweede album schept de Amerikaanse zangeres/producer met haar avontuurlijke popliedjes een totaal eigen eilandje. Hoe vaak hoor je een doedelzaksolo in een balearic-popliedje? Hoor je elektronische stemeffecten tegen een kinderkoor opbotsen in een sprankelend alt-popnummer? Hoor je invloeden van flamenco naast dancehall, garage, breakbeat, indiepop en Enya? Rode draad van de plaat is verlangen in al z'n vormen, van liefhebben met de intensiteit van duizend zonnen tot aan liefde waarin je jezelf totáál verliest.
Analyseer die teksten en het blijken cryptische doolhoven vol zijpaadjes, terugkerende motieven en verwijzingen naar Griekse mythologie die ook weer opduiken in de videoclips. Neem de video van 'Bunny Is A Rider' bijvoorbeeld: als een Tomb Raider-achtige avatar lap wordt ze op de hielen gezeten door een minotaurus... die weer opduikt in 'Welcome To My Island', als ze hem bij zijn harige poot grijpt om samen verliefd over het strand te zwieren. Haha. Zo staat de plaat bol van de symboliek, maar steeds vliegt ze het met een knipoog aan. 'Ik neem gekkigheid héél serieus', giechelt ze, aan de telefoon vanuit Londen op de dag voordat Desire, I Want To Turn Into You uitkomt. ‘Ik onderzoek mijn eigen verlangens. Dat is niet altijd een Victoriaanse hunkering, liedjes zoals 'So Hot You're Hurting My Feelings' of Chairlift-liedjes als 'I Belong In Your Arms' zijn juist silly en stupid.'
Maar vraag haar Desire te duiden, en ze praat vrij theoretisch, als de begeleidende bordjes bij het Stedelijk Museum, en tegelijkertijd poëtisch alsof ze een abstracte dichtbundel aan het voorlezen is. 'Het gaat over sensualiteit als een tegengif voor logica,' zegt ze. 'Zo dacht ik na over het Griekse concept potentia: de opgeslagen energie van zaadjes die nog niet zijn ontkiemd, of van lava voordat de vulkaan uitbarst, en wat er moet gebeuren voordat die potentie wordt benut. Zo vroeg ik me laatst af: wat als ik Danny L Harle nooit had ontmoet, de producer met wie ik mijn muziek maak? Het is een grote roulette: als we de juiste mensen ontmoeten, gebeuren de juiste dingen. Op 'Pretty In Possible' zing ik: 'Potential is the drug you never knew.' Het idee dat je als jongvolwassene hebt dat alles mogelijk is, dat is het meest krachtige idee in de wereld. Mijn album gaat over de grote chaos van mogelijkheden, potentie als een oneindige energiebron.'
Dat is om te zeggen: de afgelopen jaren heeft Caroline een hele nieuwe potentiële zelf opgegraven. Jarenlang ging ze door het leven als zangeres van synthpopband Chairlift (in Nederland nooit groot, maar in de VS echte Pitchforkdarlings), ze deed hier en daar een zijproject, en in 2019 vond ze haar eigen stem met haar debuutalbum Pang.