Als er één band was waar je dit jaar niet omheen kon, dan was het Geese. De New Yorkse artrockers domineerden met hun derde album Getting Killed zowel de muziekpers als de For You Pages van zo’n beetje elke muziekfan. Maar als we iemand het jaar écht kunnen toekennen, dan is het Cameron Winter wel. In het laatste puntje van vorig jaar verscheen zijn solodebuut Heavy Metal, een outsiderfolk-plaat die in korte tijd uitgroeide tot een bescheiden cultfavoriet en, naast Geese, al op heel wat vroege eindejaarslijstjes opdook.
De plaat past moeiteloos in het straatje van Van Morrison's Astral Weeks en de stream-of-consciousness-teksten van Bob Dylan. Maar net als in de stevigere Geese-nummers is het Winters stem die de meeste aandacht trekt. Vergelijkingen met Leonard Cohen en Tom Waits vlogen je online al om de oren, en zelfs Nick Cave prees hem: ‘een glorieuze, emotionele stem.’ Is Winter de toekomst van de rock ‘n roll? De brede lof komt niet uit de minste hoek, en dat voor een 23-jarige die naast zijn muziek meer geïnteresseerd lijkt in zijn eigen memes en de muziekpers in de zeik nemen, zoals we zelf merkten in ons interview met de beste man. Bij Cameron Winter hoef je duidelijk niet aan te kloppen voor de meningen van anderen. ‘Heel veel mensen in mijn directe omgeving vonden het niks,’ vertelde hij in datzelfde gesprek over zijn solodebuut. ‘Ze vonden het niet de juiste stap in mijn carrière. Dat boeide mij niet zoveel, dus bracht ik ‘m alsnog uit.’