Oh oh oh, DGTL heeft de lente in de bol. Het is vier uur zaterdagmiddag, en doe eens gek: laat je jas achter in je kluisje. Ja, je sjaal mag ook weg, want het is een godallemachtig lekker weertje, man. De NDSM-Werf baadt in de zon, de vele toegesnelde dansvloer-schatgravers mochten vanochtend hun uitgesproken zomerfashion uit de mottenballen halen en de zonnebrillen uit het stof. Douze points voor de besnorde hipster met zijn ‘Jesus loves UK garage’-shirt op het food court. Een high five voor de techno-viking met IDLES-tanktop links vooraan bij VTSS. En een welgemeend rondje applaus voor alle ravers met doorschijnende shirtjes, faux leren broeken, tuigjes en accessoires.
In de grote broeikas-stages van het Amsterdamse dancefestival beginnen de oksels zelfs een beetje te klotsen op de Nulde Paasdag, zo warm is het tussen de palmbomen die ter decoratie achter de dj’s hangen. En die zon, die stijgt sommige dj’s nogal naar het hoofd. Neem Folamour, subheadliner op de grote Modular-mainstage. Bij geen enkele dj is het vandaag zo druk als bij deze vrolijke Fransoos met vissershoedje en scruffy baardje, die ook dikke streams pakt met zijn groovy übertoegankelijke producties en vorig jaar ook de veel kleinere Frequency-stage al aan gort draaide. Hij weet de sound van dj’s als Antal en Motor City Drum Ensemble te pakken, en toegankelijk te krijgen voor zo’n giga-stage. Dus géén stoffige Braziliaanse funksingletjes, maar eigen edits met kicks die drie keer zo dik klinken, knip-en-plak-samples à la Daft Punk en véél bekende hooks.
Hij is de absolute hoogvlieger van de dag. Met zijn eigen visuals (zijn eigen songteksten, maar ook ballonnen, palmbomen, zwembaden, explosies van kleur, een soort Hallmark-moodboard voor de zomervakantie) en een momentje om de boel stil te leggen, de mic erbij te pakken en zijn aanstaande album aan te kondigen. Maar zijn wassen vleugels smelten wanneer hij te dichtbij de zon komt. Die Franse Sublime.fm-disco-tune is nog wel aardig. Die cheeky ‘Smalltown Boy’-edit? Hij komt er net mee weg. Maar afsluiten met fucking ’Stayin Alive’ van de Bee Gees? Ja echt? Van alle platen die er in de wereld gemaakt zijn? Kiest hij deze om een ramvolle tent mee naar huis te sturen? Kon-ie echt geen eigenzinnigere plaat vinden? Nee, echt niet? ECHT NIET???? Dat toont toch een totaal gebrek aan persoonlijkheid? Ach ja, tegelijkertijd voel je vandaag op DGTL aan alles dat Folamour een type als Peggy Gou achterna kan gaan en zal uitgroeien tot giga-discohouse-ster.