Moederziel alleen stond hij daar op het grote Coachella-podium, een paar maanden geleden. Gehuld in engelenvleugels zong hij de nieuwe ballad ‘To Be Honest’, een ode aan eerlijkheid tegen de klippen op. Eerlijkheid richting jezelf én naar je geliefde, ook als dat het einde betekent. In het tweede couplet concludeerde hij: ‘And I've been through so much that sometimes it feels far. It is like a movie, played by another star. She's a stranger.’
Kortom: dit was niet de Christine and the Queens die als headliner op Best Kept Secret 2019 nog een theatrale show vol levensvreugde gaf, eentje die van begin tot eind geregisseerd was vol dansers en dik aangezette speeches over gender, seksualiteit. Die Christine and the Queens van een paar jaar terug is zelfs voor hemzelf een vreemdeling, een spook uit het verleden. Op Coachella 2023 straalde Christine and the Queens een bijna ijzingwekkende eenzaamheid uit.
‘Eenzaamheid? Ja, dat herken ik wel’, zegt hij een paar weken later op het kantoor van zijn Nederlandse platenmaatschappij. Hij wil liever niet meer bij zijn oude naam genoemd worden. Noem hem liever Red. ‘Dat optreden was heel rauw, het ging tot op het bot. Er zat een element van eenzaamheid in, maar ook een element van gekte. Op Coachella heb ik de hele dag lopen bidden. Ik sprak mijn moeder en zei haar: “Dit wordt ons moment. De vorige keer hebben we zo geleden. Dit keer gaan we ervan genieten.” Dat ik daar zo eenzaam op het podium stond, was belangrijk. Ik had die leegte nodig om het onzichtbare aan te roepen.’