Geweldig om te zien hoe de scherpe programmering zorgt voor internationale allure. Het hele weekend hoor je een mengelmoes van talen. Omdat Rewire voor het eerst in het Paasweekend wordt gehouden moet dat publiek flink in de buidel tasten voor de veel te dure hotelkamers. Maar verhip, struin een dagje door Den Haag, verken het uitgebreide kunstprogramma van Rewire en ze zijn het alweer vergeten. In het Theater aan het Spui staat een kunstinstallatie met medische apparatuur, in een zijkamertje van de chique concertzaal Amare beweegt een performance-artiest een echografie-apparaat ter grote van een printer over z'n naakte bovenlijf om korrelige noise te produceren.
Een paar verdiepingen daarboven stroomt de Conservatoriumzaal vol voor een ambientconcert om vijf uur 's middags. Ambient live-acts willen nog wel eens door de mand vallen, dan zit je een uur te kijken naar iemand die op het podium zit te computeren terwijl de muziek net iets te dunnetjes voortkabbelt. Zo niet Malibu, een Franse producer wiens ambient de grandiositeit heeft van een orkestrale filmsoundtrack. Sublieme pads, vocalen vol bakken galm, strijkers die rijzen en rijzen naar gigantische climaxen. En ze heeft de productie van een kelder-rave: pikdonker is het in de zaal, een zoeklicht flitst door de zaal en Malibu's postuur is alleen te zien in het tegenlicht van de flikkerende strobo (met Torus achter de knoppen!). 'Ik heb m'n EMDR-therapie ook weer gehad,' grapt iemand na de show. Zo voelt de show van Tim Hecker ook, één dag later. In de nog grotere zaal van de Amare staat de geluidskunstenaar op het podium met de multidisciplinaire visuele artiest Vincent de Belleval. Die voorziet Heckers ambient, vol drones alsof je onder de motor van een opstijgend vliegtuig staat, van opstijgende rook die verlicht in de veelkleurige lampen.
Maar de meest compromisloze act van Rewire, dat is waarschijnlijk Dreamcrusher, die op vrijdagnacht in de bunker van de Haagse nachtclub/kunstgallerie The Grey Space staat. De noise-artiest uit New York maakt er een regelrechte Saw-kerker van, met gruizige noise waarin hiphopsamples, shoegaze metal en hiphopsamples naar boven komen drijven. De condens drupt hier van het plafond beneden. Net als het te veel wordt, als die herrie als een satéprikker op je trommelvlies begint te prikken en je op het punt staat om de biezen te pakken, klinkt er een bloedmooie melodie door zijn stemvervormer, een lichtpuntje in de nachtmerriecomposities.