‘Ha Emma, ready voor morgen? Ik kom je morgenochtend opzoeken in de rij. Hoe laat ga je die kant op? Al vroeg?’
‘Heyhey! Erg zin in, we gaan inderdaad vroeg weg! Ons mikpunt is er een uurtje of 7 te zijn. Misschien is het wel handig om te weten dat de regels zeggen dat fans pas vanaf 9 uur in de rij kunnen staan, maar uit ervaring zijn mensen daar wel flexibel mee haha. Ik heb een dikke jas aan, en onze ATEEZ Europe Fanbase heeft een project georganiseerd waarbij we handwarmers aan andere fans gaan geven die in de rij staan!’
Het is me altijd een raadsel geweest waarom fans voor een concert uren of zelfs dagen in de rij gaan zitten, terwijl ze met een kaartje gewoon naar binnen mogen. En het is me een nog groter raadsel als ze dat doen op een nachtvorstdag, zoals vandaag. Maar dit is het moment om erachter te komen, want ik ben Fan Voor Een Dag van K-pop groep ATEEZ, een boyband met zes zangers en twee rappers die in ZiggoDome speelt. ATEEZ, ik had er werkelijk nog nooit van gehoord, maar dat past wel bij het parallele universum dat K-pop is. Op een verdwaalde BTS-hit na hoor je het in Nederland nauwelijks op de radio, maar de jonge fans weten alles. Ze weten niet alleen alles over de acts en hun individuele leden, over de liedjes maar ook hoe je je hoort te gedragen als fan. Dat wil zeggen: hoe je je liefde en betrokkenheid als fan kunt tonen.
‘Weet je al of er lightsticks zijn?’, app ik Emma. Ik ken haar via de ATEEZ Europe fanclub, die de Europese tour flink aan het hypen is. Emma is 21 en ze is de Nederlandse admin. Ze wil me wel inwijden in de fanwereld van ATEEZ. ‘Die hebben ze! Je kan alle merch die ze verkopen morgen terugvinden in de shop van ZiggoDome.’ De lightsticks van K-pop artiesten zijn een fantastisch concreet voorbeeld hoe fans de shows van hun favoriete artiesten naar een hoger level tillen met hun dedication. Stel je een zaklamp voor met een speciaal design van de groep. In het geval van ATEEZ een soort globe met een lichtgevende zandloper erin. Dat heeft iets te maken met het concept van de groep: ze zijn als tijdreizigers die de wereld komen redden uit zijn dorre, emotieloze sluimerstand. Goed, die lightstick verbind je met een app aan het concert, en vervolgens kan de lichttechnicus jouw lampje inzetten in de show. Een zee van licht, een special effect waar de meest bands alleen maar van dromen. ‘Ze zijn wel duur’, waarschuwt Emma me. ‘€70,-‘