Eigenlijk fokte Jim Lageveen (26) alias Gotu Jim lange tijd niet met house en techno. Nee, absoluut niet zelfs. Pas op Lowlands 2017 viel opeens het kwartje, toen het mysterieuze Giegling-collectief een nacht lang de X-Ray overnam met hun ingetogen, vrij minimalistische emo-housesound. ‘Die nacht ben ik mezelf voor het eerst verloren’, stelt Jim plechtig. ‘Het is best wel corny muziek, en ik ben daar wel gevoelig voor. Als je voor het eerst pillen doet, en dan die akkoorden hoort? Die producties? Dan klinkt het zóóóó melancholisch. Daardoor is het de ideale instap-dancemuziek. Hoewel ze veel groter zijn geworden, maken ze die platen nog steeds in hele kleine oplage. Ik heb ze allemaal, ze zijn inmiddels tien keer zoveel waard.’
Zo begint het verhaal van Niet Geslapen Wel Gedoucht, het fenomenale album van Gotu Jim. Een onweerstaanbare en vernieuwende cocktail van hyperpop, fladderige emo-house, breakbeats en een heel klein beetje hiphop. Een album dat druipt van de uppers, downers en psychedelica, van de ketamine, acid en mdma. Een beetje Gotu Jim-kenner weet: drugs speelden altijd al een grote rol in zijn werk. ‘Ik word wakker, heb weer kanker veel geblowd’, zo luidde die iconische eerste zin van zijn debuutsingle ‘Tweede Klas Shit’, een nummer dat eigenlijk niet had moeten verschijnen, een muzikale grap die stiekem alsnog werd geüpload door zijn goede vriend/producer IJsbrand van Eerdenburg en van Gotu Jim in één klap een cultheld onder studenten maakte die overal in het land optredens kon doen bij sociëteiten.
Op Niet Geslapen Wel Gedoucht klinkt een nieuwe Gotu Jim, eentje die jarenlang is verdwenen in het Nederlandse en Berlijnse nachtleven. Telkens weer het randje opzoeken, eroverheen tuimelen, totdat je je armen niet meer kunt voelen, je verloren in je huid zit en niets anders kunt doen dan de trip uitzitten. Niet alleen maar leuk dus, tussen neus en lippen door is het ook een verdrietige plaat over eenzaamheid en je eigen grenzen oprekken. Want ook dat ziet hij in de nacht. Zo ging hij als groot Giegling-fan in 2017 naar het grote Giegling-feest in de Amsterdamse hippiekerk Ruigoord. ‘Ik vond dat heel sick, dat het ook een beetje grimmig werd, een beetje vies.’ Via een vriendin belandde hij backstage tegenover labelbaas Konstantin op de bank, ‘en toen zag ik ook al wat de schaduwkant van die hele scene is. Ik weet nog dat-ie zei: “Ik ben zooooooo naar de klote, ik heb zoveel keta gedaan, ik kan gewoon níét meer draaien.” Ook tijdens het draaien was hij helemaal geeked up. Wat ben je dan voor een loser? Als je op je eigen feest helemaal van de kaart bent, en daardoor niet meer kunt draaien? Ik wilde dat dit een album over het uitgaan zou worden, maar ook over de laag daaronder. Die laag is niet alleen persoonlijk, maar ook hoe de wereld nu is. Chaos. Ik denk dat ik daarin geslaagd ben, in bepaalde subtiliteiten zit dat erin.’