Goldband of Suzan & Freek. Dat zijn de smaken in de rij voor de Grote Zaal van de Oosterpoort. Goldband hoopt men, Suzan & Freek vreest men. Er wordt tegenwoordig streng gecontroleerd bij de deur van de zaal: er mag geen druppel bier naar binnen, om een terugkeer van de bierdouche te voorkomen. Maar als één act het rock ’n roll ritueel zou kunnen waarderen, dan zijn het wel de koningen van de knaldrang.
Het moet een rare gewaarwording geweest zijn voor de Haagse band, iets meer dan een jaar geleden. Natuurlijk, ze moeten gevoeld hebben dat hun muziek gonsde, dat er iets aan het groeien was. Maar dat grote concertzalen als Tivoli Ronda en Paradiso op dat moment al werkelijk al hun teksten konden meezingen, dat moet ook voor hen een verrassing geweest zijn. Het was een gekke tijd, want ineens mochten we weer zingen, dansen, hossen en bier gooien. Een week later zaten we weer met z'n allen in lockdown. Vanaf dat moment was er geen houden meer aan met Goldband. Talloze artiesten deden een poging opportunistisch succes te scoren met een post pandemie anthem, maar Goldband slaagde er als enige echt in met een goeie song en de juiste knipoog: 'De Langste Nacht', over het terugclaimen van de nacht. Dat is gewoon een pop-momentum van jewelste, dat het hele popjaar door denderde. Elk festival veroverden ze, en tot op de kleuterschool zijn hun hits bekend.