In een kleine anderhalf uur jassen de Peppers er een hele sloot aan hits doorheen als headliner van de Pinkpop-zondag. Zonder fratsen, zonder mega-show. Maar het klinkt als een klok, en de zestigers (want dat zijn het inmiddels) blijken zeldzaam goed in vorm.

‘Ik vind het onverklaarbaar, maar elke keer dat we weer een nieuwe plaat uitbrengen en ik het publiek in kijk, zie ik puber-puistenkoppies die helemaal gek worden’, zei Flea, inmiddels zestig en nog altijd ’s werelds bekendste bassist, onlangs in een interview. En verdomd, slenter een uur voordat de Peppers beginnen door het voorvak van de mainstage en je ziet ontzettend veel tieners staan. Jonge meiden met de trademark ‘angel’s anus’ (oh, jij dacht dat dat gewoon een asterisk was?!) op het shirt, gasten met datzelfde logo op het arm getatoeëerd, een meisje met een zelfgemaakt kartonnen bordje met het verzoek of Flea haar volgende tatoeage wil tekenen. Tuurlijk zijn er ook oudere lui, gasten die de Peppers misschien in 1988 (toen nog met gitarist Hillel Slovak) zagen debuteren in Landgraaf, moeders die hun zonen gitaar leerden spelen met ‘Californication’, een stel dat de Peppers al 34 keer (!) zag optreden, een muziekjournalist die in 2006 zijn allereerste festivalkaartje OOIT kocht om John Frusciante in levende lijven te kunnen aanschouwen (ik beken schuld) en nu viert dat-ie weer terug is. Machine Gun Kelly staat ook in het publiek, en ah, daar staan de boys van DI-RECT. Meer dan Robbie Williams en P!NK, meer dan elke andere act deze editie van Pinkpop, is Red Hot Chili Peppers een band die generaties verenigt.

En als ze daar om 22:15 het podium op komen rollen, lijkt het wel alsof ze de eeuwige jeugd hebben gevonden. Flea is nog altijd die gekke bekken trekkende clown, Frusciante oogt scherp en vooral op zanger Antony Kiedis (toch ook al zestig!) lijkt vadertje tijd nauwelijks grip te hebben gekregen. Nog altijd zwaar afgetraind, met een wit visgraat-shirtje waar zijn brede borstkas doorheen schijnt en een korte broek met glinsterend Playboy-konijn. Ja, hij heeft zijn linker voet in een dikke brace zitten, maar laat zich daar niet teveel door tegenhouden en is vanaf openingssalvo ‘Can’t Stop’ (retestrak aan de traditionele intro-jam vastgelijmd) uitzonderlijk goed bij stem. Hij is een enkele keer buiten adem (dan springt Flea slim bij), valt bij ‘Scar Tissue’ een omloopje te laat in voor het tweede couplet, maar hij haalt ook de hoge noten en zit er zelden finaal naast (da’s echt weleens anders geweest).

Dan heb je dus geen circus op het podium nodig, geen kabelbaan tot voorbij de FOH om een gewichtsloze snoekduik mee te maken, geen kilo’s confetti, geen pyrotechnics, geen groots soulkoor, geen tergend lange standupsessie (looking at you, Robbie) of emotionele verhalen. De Peppers hebben alleen een groot LED-scherm mee met abstracte kleurrijke screensavers en een flinke batterij aan lampen. En de uiterst anonieme vijfde muzikant Chris Warren, verstopt achter de zes Marshall-kasten van Frusciante, die bijna onhoorbaar soms wat synths speelt en alleen even op de schermen verschijnt voor de mellotron in 'Californication'. Verder staat de band er in essentie zoals ze ook in 1990 al op Pinkpop speelden, zoals ze er waarschijnlijk ook in de repetitieruimte bij staan. Zonder fratsen.

HET CONCERT:
Red Hot Chili Peppers, South Stage, zondag 18 juni

HET PUBLIEK:
Van puistige pubers tot doorgewinterde Pinkpoppers: de angel's anus resoneert bij velen. 

WAS HET GOED:
Zelden speelde de band zo beheerst en zong Antony Kiedis zo goed. Jammer alleen van de vijf nieuwe liedjes (op een set van 17 songs is dat echt teveel).

HET NUMMER:
'Californication' met die mooie openingsjam. 

Red Hot Chili Peppers op de Mainstage van Pinkpop 2023

Dat zou een zwaktebod kunnen zijn, maar dit is juist wat de Peppers zo sick maakt: ze spelen de liedjes die ze al twee decennia spelen (de setlist is niet eens zo heel erg anders dan op Pinkpop 2006), maar weten daarbinnen nog altijd ontzettend veel vrijheid te vinden. Hoor dan hoe Flea de kleine basmelodietjes in ‘Dani California’ bij elkaar improviseert terwijl hij ook nog een steady basis legt. Frusciante zei laatst nog dat hij Peppers-songs vooral als bassolo’s ziet waar hij wat begeleiding bij speelt, en na deze show ben je geneigd hem gelijk te geven. En hoor hoe Frusciante’s eigen solo’s elke keer net effe anders klinken. Zo sick hoe ze ‘Scar Tissue’ in het outro uit elkaar laten brokkelen en Frusciante zijn strat keihard laat janken over een bulderend walsje.

Tuurlijk zijn er inkakkers: die vijf nieuwe liedjes van de twee dit jaar verschenen albums zijn stuk voor stuk dompers in de set. In het funky ‘Aquatic Mouth Dance’ hobbelt drummer Chad Smith een beetje achter de rest aan, ‘Carry Me Home’ is een saaie Hendrixiaanse bluestune, ‘Reach Out’ is echt een draak, in de coupletten en refreinen van Van Halen-tribute ‘Eddie’ is Frusciante ironisch genoeg nauwelijks te horen. Het is niet per se erg dat er geen songs worden gespeeld van de twee albums die de band met Josh Klingoffer maakte nadat Frusciante voor de tweede keer uit de band was gestapt (dit keer niet wegens zijn fulltime heroïne-verslaving, maar omdat hij het touren te pittig begon te vinden en zich wilde focussen op teringvage soloplaten vol piepknor ambient, lijpe acid, drum ’n bass, jungle en onluisterbare dancepop). Maar het is wel weer typisch dat Frusciante zijn traditionele momentje krijgt om solo een liedje te zingen, een cringey cover van 'Danny's Song'.

Even wegslikken, want daarvoor krijgen we ook een glinsterend ‘Soul To Squeeze’, keihard funkend ‘Give It Away’ en prachtig ‘Under The Bridge’, door heel Landgraaf keihard meegebruld. Door een band die die nummers zeldzaam geconcentreerd speelt. Soms is dat gewoon genoeg.

Setlist

1. Intro Jam
2. Can't Stop
3. Scar Tissue
4. Dani California
5. Aquatic Mouth Dance
6. Suck My Kiss
7. Eddie
8. Soul To Squeeze
9. Right On Time
10. Danny's Song (cover van Loggins & Messina door Frusciante)
11. Reach Out
12. Californication
13. Carry Me Home
14. Black Summer
15. By The Way

TOEGIFT
16. Under The Bridge
17. Give It Away

HET MOMENT:

Flea begint razendsnelle arpeggio’s te slappen en poppen in A mineur en F majeur septiem (dat doet-ie zo hard dat hij soms een-seconden-lijm in de wonden moet smeren!) terwijl Frusciante zijn Gretsch White Falcon uit 1955 erbij pakt om ambient soundscapes uit zijn Delay-pedaaltjes te toveren. Die twee leunen met de hoofden bijna in elkaars schouder, beginnen steeds melodieuzer en intenser met elkaar te musiceren. De echte fan weet het natuurlijk allang: dit is het begin van ‘Californication’.

NTR, VPRO en BNNVARA verslaan Pinkpop op 3FM, NPO2 extra en 3voor12.vpro.nl/pinkpop. Op TV (NPO3): zaterdag 17 juni (22-23:30 uur) en zondag 18 juni (20:15-23:15 uur).

Red Hot Chili Peppers op de Mainstage van Pinkpop 2023