De laatste dag van 2022 is hét moment om terug te blikken op het Utrechtse muziekjaar. Los van de terugkeer naar normaal na corona, was het ook een jaar van muzikale terugkeerders. Verschillende acts die ogenschijnlijk niet meer bestonden of een slapend bestaan leidden, beklommen het podium weer of brachten nieuwe muziek uit. 2022 was ook het jaar waarin een aantal Utrechtse scenes zich nadrukkelijk lieten horen. Maar wie vierden jubilea, wat was volgens ons het beste concert, het belangrijkste moment en wie de belofte? Een overzicht.

De stoppers en terugkeerders

Een opvallende trend dit jaar: de terugkeer van Utrechtse acts die al lang niet meer actief waren. Sommige waren gestopt, anderen hadden al lang niks meer van zich laten horen. Hiervoor noemden we al de éénmalige terugkeer van C-Mon & Kypski. Ook StropStrikkers, We vs. Death en How To Throw A Christmas Party klommen het podium weer op. In november herleefden de oude tijden van techno en rave weer tijdens het optreden van Human Beings tijdens een clubnacht van Stranded FM en Uncloud. Diezelfde maand kwam Tududuh met de single ‘Scenic Route’, de eerste single in een kleine tien jaar. Geen 2022 meer, maar wel passend in deze trend is de komende reünieshow van Mister and Mississippi op 27 januari 2023.

Er waren ook ‘stoppers’: Johan Gijsen nam na 16 jaar afscheid als directeur van Le Guess Who? en kreeg voor zijn bijdrage aan de Utrechtse culturele sector, samen met mede-directeur Bob van Heur, de Maartenspenning van de gemeente Utrecht. In december zagen we ‘De Sluiting’ van De Stadstuin aan de Europalaan, waar we de afgelopen jaren menige mooie feestjes hebben gevierd. De creatieve broedplaats/bedrijfsverzamelgebouw stopt op die locatie in het eerste kwartaal van 2023 en De Sluiting was het laatste feestje daar. En op de valreep van 2023 stopte ook Punk Pizza ermee.

De jubilea

Zoals bijna ieder jaar kende ook 2022 een aantal jubilea. In de zomer vierde boekingskantoor Treetop Agency het 7,5 jarig bestaan. September was een drukke maand met de 150e editie van Club 3voor12 Utrecht, onze eigen showcaseavond in dB’s waar onder andere Robin Kester en Queen's Pleasure optraden, en de verlate viering van het 10-jarig bestaan van Koffie Leute.

Utrecht bestond in 2022 900 jaar en vierde dat uitgebreid. Voor één van die events sloegen Club BASIS, De Helling en EKKO de handen ineen en programmeerden 900 minuten muziek van lokale elektronische acts. In de aanloop daar naartoe spraken we met drie (eigenlijk vijf) Utrechtse acts: Carista, Black Sun Empire/Tinlicker en Nuno Dos Santos en Ultrastation. Op het event zelf zag je overigens de (eenmalige) terugkeer van C-Mon & Kypski. Ze vertelden erover aan 3voor12.

Begin november vierde online radiostation Stranded FM het 7,5-jarig bestaan met 75 uur non-stop radio. In de eerste week van december vond muziekconferentie No Man’s Land voor de 10e keer plaats. Ooit begonnen aan de Zeedijk heeft de conferentie inmiddels al een aantal jaar TivoliVredenburg als thuisbasis. Van tevoren spraken we met Robert Kouijzer en Chris van Beek van No Man’s Land.

De festivals

Om de bekende reden konden weer volle bak genieten van festivals in de provincie Utrecht. Zo waren we kort na de coronaversoepelingen al bij Soenda Indoor in DeFabrique. Verder bezochten we in het voorjaar Bevrijdingsfestival Utrecht, Havenloods Cultuurfestival, Willems Wondere Weiland en Tweetakt Festival (hier het verslag van een avond op Fort Ruigenhoek). In de zomer dansten we op Fort Vechten bij de eerste editie van Orbit, een nieuw festival uit de koker van Club WAS..

Het najaar stond in het teken van HE:LEEN festival, het nieuwe Street Culture Utrecht, de Popronde en Le Guess Who?, met daarbinnen het gratis stadsfestival U?. In Amersfoort kende het nieuwe festival Straight From the Horse’s Mouth zijn vuurdoop.

De show

We zagen veel mooie shows op Le Guess Who?, en Dry Cleaning in een stampvol EKKO was een unieke ervaring, zeker als je ziet op welke festivals en podia de band daarna nog heeft gespeeld in 2022. Ook The Resurrection maakte indruk. Eerst tijdens de nieuwe clubavond Freaky Dancing, en daarna nog een keer tijdens het 10 jaar Koffie Leute feest in Bar Bolsjewiek. Dé show in de provincie Utrecht van dit jaar was naar onze bescheiden mening echter die van Big Thief in TivoliVredenburg.

De releases

Geen beste album top 10 dit jaar, maar een korte opsomming van een aantal Utrechtse releases waaraan we het afgelopen jaar aandacht hebben besteed. Met Tinlicker spraken we in maart over Another Lifetime. Terzij de Horde maakte met In One of These, I Am Your Enemy een conceptueel werkstuk vol mythologie, filosofie en sociaalkritische beschouwingen. In april bezochten we de releaseshow voor Tusky’s nieuwe album What’s For Dinner?.

Moon Moon Moon maakte met Silly Symphonies een album vol mooie folkliedjes die samen een duistere Disney-film vormen. In TivoliVredenburg brachten ze dit verhaal tot leven met animaties, blazers, strijkers en een hoop overtuigingskracht. We spraken met Géonne Hartman over haar debuut dat het verhaal vertelt van een jonge vrouw op weg naar volwassenheid. Eind april verscheen ook het debuut van Beachdog, de rock-/grungeband met onder anderen David Achter de Molen in de gelederen.

Het najaar was druk, met releases van Two and a Half Girl, A. Johanson (een conceptalbum over relatie tussen mens en natuur), het tweede album van Combo Qazam, Banji (album van de week bij 3voor12) en het tweede album van Throwing Bricks, dat ze presenteerden tijdens Black Earth festival. In de laatste maand van dit jaar verscheen ook nog Never Foldin, het debuut van de jonge Utrechtse rapper BigBobbyBitch. The World of Dust bracht maar liefst twee albums uit: Ikigai in het voorjaar en Gaman in het najaar.

De belofte(s)

Een lastige categorie. Wanneer ben je een belofte? Wanneer ben je doorgebroken? Wij kijken er in ieder geval naar uit hoe Banji (indie) en NONCHELANGE (indiepop) het in 2023 gaan doen. Banji heeft het eerste album net uitgebracht en NONCHELANGE’s debuut verschijnt op 12 januari, de albumpresentatie is op vrijdag 27 januari in EKKO. De eerste gelegenheid om beide acts aan het werk te zien is tijden ESNS. Banji speelt op de donderdagavond van Eurosonic en NONCHELANGE treedt op tijdens Noorderslag.

Scenes en speelplekken

2022 was ook het jaar waarin een aantal scenes stevig van zich lieten horen. Dat begon met De Nacht Staat Op en kreeg na corona een vervolg met een Raads Informatiebijeenkomst over Straatcultuur in Utrecht en een discussieavond over het Utrechtse Nachtleven in De Helling. We kijken uit naar een vervolg op deze bijeenkomsten in 2023. In juni spraken we met Raymond Ramdihal over het verbinden van de hiphopcultuur in Utrecht en ook on- en offline platform VUUUR zette zich met verschillende netwerkbijeenkomsten en activiteiten op de kaart.

Wat betreft speelplekken begon 2022 met het nieuws dat De Peppel in Zeist een nieuwe programmeur heeft in de persoon van Jasper van der Put. Vlak na de zomer lichtte hij zijn plannen aan ons toe. De gemeente Utrecht en het Utrechtse Broedplaatsennetwerk hebben aan het begin van dit jaar een convenant ondertekend om meer betaalbare ruimtes voor cultuur en creativiteit mogelijk maken. Vlak voor de jaarwisseling kregen we ook het goede nieuws dat de huurovereenkomst voor de nieuwe plek van dB’s in het Werkspoorkwartier is ondertekend.

Het moment

Dat is wat ons betreft De Nacht Staat Op, het initiatief van Nachtoverleg en Overleg Amsterdamse Clubs om op 12 februari 2022 de clubs weer te openen. Volgende de toen geldende coronamaatregelen mocht dat nog niet, maar de organisatoren wilden hiermee een signaal afgeven aan het kabinet dat het niet meer kan dat het Nachtleven bij elke versoepeling over het hoofd werd gezien. In de provincie Utrecht deden onder andere De Helling, EKKO, FLUOR en dB's mee.

Dit draaide onze redactie in 2022

Onze Utca hiphop playlist 2022