Oorlog in Europa, maar feest in Utrecht. Een dubbele gedachte, want na zo lang wachten mogen we eindelijk doen waar we zo ongelooflijk goed in zijn: dansen, genieten, loslaten en het leven vieren. Aan de andere kant is het moeilijk te bevatten dat niet zo ver van ons vandaan, geen enkele reden tot feest is. Het valt moeilijk te rechtvaardigen, maar toch werden de vloeren van DeFabrique tijdens Soenda Indoor platgelopen. Een verslag van de dag.

Kort nadat de versoepelingen bekend werden gemaakt, gooide de organisatie van Soenda het bericht eruit: 26 februari gaan we vol gas. Ze stonden zonder twijfel in de startblokken, want presenteerden binnen no time een programmering van heb ik jou daar. Met namen als Job Jobse, Dyen, TommyFourSeven en Carista kon menig techno- en houseliefhebber zijn geluk niet op. Verspreid over zes verschillende stages en met afsluiters Cera Khin en Paula Temple maakte Soenda festival zijn rentree. Corona time is over, Soenda is back. 

Hoewel de sfeer bij binnenkomst warm en fijn is, leeft er toch een tegenstrijdig gevoel onder bezoekers. Aan de ene kant is dit hét moment waar ze zo lang op hebben gewacht. Na twee jaar lang stilzitten als honden in hokken, kunnen we nu weer uit. Aan de andere kant brengt de situatie in Oost-Europa onze kleine leefwereld in een breder perspectief. Toch mag dat niet de pret drukken en wordt dat tegendraadse gevoel al snel vervangen door verbondenheid. Verspreid door de loodsen hangen QR-codes waar bezoekers geld kunnen doneren, en er staat ook een kraampje met actievoerders waar een donatie kan worden gedaan.

Vooraan bij Fafi Abdel Nour staat Iris (24). “Ik heb zo gemist dat er echt overal om je heen muziek galmt en dat je het in je hart kunt voelen”, vertelt ze. “Dat heeft best wel veel invloed op mijn gemoedstoestand en hoe ik me voel in het dagelijks leven. Heerlijk en superfijn om weer terug te zijn.” Ze gooit de heupen los, draait een rondje. Bijna alle zalen staan tot de nok toe vol en voor de main stage wordt af en toe een wachtrij gevormd om verdrukking te voorkomen. Zo ook wanneer Cynthia Spiering aan haar set begint: de zaal is afgeladen met dansende mensen. Na haar set vertelt ze uitgelaten over hoe het is om weer terug te zijn. “Ik was een beetje gespannen: het mag allemaal weer net in Nederland en dan gelijk zo groot. Toen ik er eenmaal inzat en ik iedereen zag, werd ik helemaal blij. Het leek wel alsof er nooit corona is geweest”, zegt ze. “We zijn weer terug.” 

Als voorbereiding zocht ze simpelweg een selectie platen uit, maar écht voorbereiden doet ze niet. “Raw, industrial, acid, ik draai graag alles door elkaar, maar altijd knallen. Ik wilde meteen de tent slopen, maar heb het enigszins normaal proberen op te bouwen. Op een gegeven moment merkte ik dat de crowd echt wilde knallen, dus dan doe ik dat ook wel”, zegt de vrolijke Rotterdamse. Voor het nachtprogramma in Club Basis is ze ook geboekt. “Eerst hier lekker dansen hoor, ik blijf tot het einde!”

Terwijl het Italiaanse duo 999999999 de Java-stage afbreekt met hun rauwe en harde technobeats, draait de Franse dj Shlømo in de Komodo-stage. Hij draait snel en smerig, zoals we van hem gewend zijn. De zaal joelt mee wanneer ze de beginklanken van zijn bekende ‘Welcome Back Devil’ voelen opkomen. Wanneer de bas dropt, springt de hele zaal heen en weer. Ook menig doorgewinterde raver krijgt kriebels wanneer ze de Timor-area passeren. Die zaal is niet voor iedereen weggelegd; tegen het einde van de middag wordt er al met grof geweld gedraaid door [KRTM] en Ghost in the Machine. De cups houden het bier nauwelijks in de glazen door de vieze, gure platen en de klanken die galmen door de geweldige geluidsinstallatie. Het is dan ook voor velen moeilijk de shirts aan te houden: het is beuken geblazen. Alsof er nooit corona is geweest wordt alle frustratie weg gedanst. ‘Wooooooaaaaaa’, klinkt er geregeld door de crowd. Even stoom afblazen.

Ook te vinden op het feest is dj Delano Legito, die zijn debuut maakte op Soenda. De carrière van de Eindhovenaar zit in de lift en hij mocht laten zien wat hij in huis had als opener van het indoor festival. Dat deed hij met ambient, even opbouwen zoals altijd. “Maar toen ik de bas aandraaide, gingen mensen wel meteen los. Daar hadden ze echt behoefte aan”, zegt hij. “Eén groot feest. Er zit zo veel energie in de mensen.” De artiest die nog up-and-coming is, is blij dat hij zichzelf vandaag mocht laten zien. “Ze zetten niet alleen maar gevestigde namen neer, maar bieden ook ruimte voor opkomend talent. Zowel op de main stage als op de Solor-stage, die deze editie gerepresenteerd is door Artaphine. Echt heerlijk om hier te mogen draaien. Meer wil je niet.” 

Bij artiesten leeft het dubbele gevoel ook. Hier feest, maar daar oorlog. Hoe ze daar mee omgaan? Legito vertelt: “Ik vond het heel dubbel en heb erover nagedacht om niet te gaan, maar daar heb ik alleen mezelf mee.” Hij draagt een shirt met de Oekraïense vlag en deelde op het einde van zijn set een teken als solidariteit naar Oekraïne toe. Ook vertelt hij bezig te zijn met een various artists-album, samen met alle Nederlandse dj-collectieven zoals De Missie, Orphic en Vault Sessions. “Binnen twee weken hopen we een album eruit te kunnen knallen als Nederlands statement, waarbij alle winst naar een goed doel voor de oorlog in Oekraïne gaat.”

Dat de organisatie iets moest doen met de huidige situatie, wisten ze direct. “De oorlogssituatie heeft iedereen binnen ons team erg aangegrepen. Ook dat wij zouden gaan dansen terwijl er dichtbij zoveel verschrikkelijks gaande is. We zijn afgelopen vrijdag als team samengekomen om te kijken wat we op korte termijn voor elkaar konden krijgen om iets te doen voor Stichting Vluchteling”, schrijft Robin Sandifort namens Elevation Events. “Wij hebben al onze bezoekers bereikt via de mail, social media en op de locatie zelf geattendeerd op het doen van een donatie. Artiesten konden de Oekraïense vlag tonen (die lag bij de verschillende stages) en ook qua licht is er wat gedaan. In totaal is er op de dag zelf €2.307,- gedoneerd en met onze donatie van Elevation Events maakt het totaal op €7.307,-.”

Ook de bekende David Vunk toont zijn solidariteit naar Oekraïne. Hij draagt de vlag en zijn visuals vullen de zaal met blauw-gele kleuren. Vunk sluit zijn set af met ‘Techno Disco Tool’ en geeft daarna het stokje over aan de Utrechtse Carista. Ze omarmen elkaar terwijl de zaal joelt en swingt op haar nieuwe plaat. Tegen het einde van haar set heeft Flip (24) zich naar linksvoor in de zaal begeven. De Rotterdammer is speciaal voor Job Jobse naar Soenda gekomen, één van zijn favoriete artiesten. “Job Jobse is een echte verhalenverteller. Hij combineert op bijzondere wijze verschillende stijlen en neemt je echt mee in zijn verhaal. Het maakt me niet uit waar hij draait, ik en mijn vrienden zoeken hem graag op”, vertelt hij uitgelaten. 

Als afsluiter mag Paula Temple eíndelijk plaats nemen achter de desk. De Britse was eigenlijk geboekt voor Soenda Outdoor, maar die editie kon helaas geen doorgang vinden. Dat wordt al snel vergeten wanneer ze laat zien waarvoor ze gekomen is: ze sloopt de zaal met een lach op haar gezicht. 

De organisatie kijkt met een warm gevoel terug op de dag. “Het was precies twee jaar geleden dat we onze laatste Soenda-editie hadden (ook in De Fabrique) in verband met Corona. Gisteren was een dag met veel kippenvelmomentjes. Met bezoekers, artiesten en onderling als team. Dit is toch waar je het allemaal voor doet. En dat je dan zoveel positieve reacties krijgt op de organisatie en hoe alles eruit ziet, maakt het wel af. Een memorabele dag waar je bij iedereen ook echt de opluchting voelde van het kan écht allemaal weer, erg mooi. We kijken nu al uit naar onze uitverkochte outdoor festivaleditie op zaterdag 21 mei,” aldus Sandifort. 

Gezien: meedere dj-acts, zaterdag 26 februari 2022 @ Soenda Indoor, Utrecht