Aftrap
“Toen ik binnenkwam als programmeur, was er al meer dan tweeënhalf jaar geen dedicated programmeur”, steekt Jasper van wal. “De vorige programmeur is na de fusie met Het KunstenHuis weggegaan en vlak daarna brak Corona uit, waardoor hij niet direct is vervangen. Uiteindelijk vonden ze mij en ben ik in januari 2022 gestart. We zijn voor een klein podium in de provincie qua techniek en randvoorwaarden verrassend goed voorzien. Artiesten komen vaak bij ons terug, omdat ze De Peppel een prettige plek vinden. Denk daarbij aan try-outs voor albums of een tour. Een van de selling points van De Peppel is dat je redelijk in de luwte toch op hoog niveau een productie neer kan zetten. En dat is aantrekkelijk voor artiesten. Onder andere New Cool Collective trapt regelmatig hun tour bij ons af. En zij zijn niet de enigen. Veel acts vinden het dus lekker om bij ons op te starten of een try-out te doen.”
We ontmoeten programmeur Jasper van der Put bij Café De Stad in Utrecht om het over de aanpassingen en de nieuwe plannen van De Peppel te hebben. Jasper zegt met een grote glimlach dat hij programmeur zijn bij een poppodium de mooiste baan vindt die er is. “Ik zit al 16 jaar in de muzieksector en in veel verschillende rollen, maar in deze functie komt zoveel moois samen. Ik ben heel gelukkig dat ik dit mag doen.”
Nieuwe doel(groep)en
“Het grote doel is om te verbreden, te vernieuwen en te verjongen. We hebben van oudsher in Zeist een blues- en rockachtig profiel. Dat trekt een bepaald soort bezoekers, vooral in de 40-pluscategorie. We proberen dat nu te verbreden naar onder andere de echt jongere doelgroep van 16-plus. Daar wordt nu een concept voor opgestart. Door nationaal en lokaal talent te programmeren, willen we die doelgroep meer gaan aanspreken. Een andere interessante groep is de meer 30-plus leeftijdscategorie met jonge gezinnen, de mensen die hier in de omgeving nog net een huis hebben kunnen kopen. Daar zitten vaak muziekliefhebbers tussen, die nog wel eens een tientje meer aan een act en aan de bar willen besteden. Omdat we hier geen Hogeschool of Universiteit hebben, is het niet vanzelfsprekend dat hier veel mensen in de leeftijd van 20 tot 30 wonen.
In Zeist zat voorheen nog wel wat nachthoreca, maar dat is allemaal weg. Voor de mensen van de middelbare schoolleeftijd is het juist belangrijk dat ze elkaar kunnen ontmoeten, dat ze eerst in hun eigen omgeving kunnen uitgaan. Uitgaanservaringen in je eigen stad opdoen, is essentieel voor je ontwikkeling. Die kans willen wij ze bieden met dansavonden voor jongeren in het weekend.”
De Peppel nieuwe stijl
“We proberen ervoor te zorgen dat mensen beter weten wat ze bij ons kunnen verwachten. We zijn dit seizoen begonnen een aantal concepten in serie te programmeren. Zo hebben we onder anderen ‘De Peppel Serveert’. Dat is ons up and coming concept waarbij we een mix proberen te maken van lokaal, regionaal en af en toe nationaal talent dat tegen bredere bekendheid aan zit. We hebben ook een vaste maandelijkse reeks genaamd de ‘Undercoversessies’. De bands bestaan allemaal uit muzikanten uit eigen-werk-bands, variërend van bijvoorbeeld De Staat, Navarone tot Krezip. Die doen een paar keer per jaar zo’n sessie, waarbij ze een eerbetoon geven aan hun favoriete bands. Denk daarbij aan de Red Hot Chili Peppers, Stevie Ray Vaughn, Tears For Fears, etcetera. Ze zullen niet, zoals veel andere tributebands wel doen, alles noot voor noot naspelen en dezelfde kleding als het bronmateriaal dragen, maar meer hun eigen interpretatie eraan geven. Ik denk dat dit misschien nog wel meer beklijft, dan bij een coverband die wel precies het werk nabootst. Het is een mooie aanvulling op het aanbod wat er al is.
Op de zaterdagen zullen vooral de dansavonden plaatsvinden. Op zondagen richten we ons op een wat meer interactief programma met onder andere een singer-songwriter open mic, een pubquiz of een comedyavond. Door net iets anders aan te bieden dan de mensen van ons gewend zijn, hopen we de nieuwe doelgroepen aan te trekken. We willen het publiek heel graag het gevoel geven dat er altijd iets te doen is bij ons. Overigens vinden we het heel belangrijk dat De Peppel voor iedereen toegankelijk is, dus ook voor mensen met een kleine beurs. Op dit moment zijn we aan het bekijken hoe we ook deze mensen kunnen bereiken.”
Vormgeving
“Het is allemaal iets volwassener en strakker geworden en ook wat opener. Er werd veel gepromoot met een zwarte achtergrond en het mag er nu allemaal wat kleurrijker en robuuster uitzien. Daar heeft onze marketingafdeling zich over ontfermd. Ik ben blij met de nieuwe huisstijl. We zijn constant bezig mensen daadwerkelijk enthousiast te maken om te komen. Mensen zijn steeds kritischer in het uitgeven van geld. Je moet ze dan ook het gevoel geven dat je iets bijzonders te bieden hebt. Het is best een grote uitdaging om de mensen te bereiken. Goede marketing van ons helpt daarbij en is daarom juist zo belangrijk.”
Samenwerking in de buitenlucht
“Iets heel bijzonders is de samenwerking met TivoliVredenburg, waarbij we jaarlijks in de zomer gedurende één week samen bij Slot Zeist concerten organiseren. De laatste was half augustus. Slot Zeist is een heel mooi amfitheater en daar traden afgelopen zomer onder andere Son Mieux, Meau, Lucky Fonz III en Jett Rebel op. We hadden de hele week fantastisch weer. Voor onze vrijwilligers is het een topervaring en voor de bands blijft de setting ook heel bijzonder. Je ziet het steeds meer optredens op locatie, maar elke plek heeft wel echt iets eigens dat het de uniek maakt. Voor deze Slottuinsessies doet TivoliVredenburg de programmering en de marketing en wij doen de hele productie op locatie.”
Meer weten over de programmering bij De Peppel: Check www.peppel-zeist.nl voor de complete agenda