Na een vanwege Corona aangepaste editie vorig jaar, is het nu weer tijd om het HE:LEEN festival in zijn volledigheid te kunnen laten losbarsten in Utrecht. Het festival is niet alleen een muziekfestival maar ook een kunst- en cultuurfestival, met onder andere een kunst- en kinderprogrammering. Het festival is tot 19:00 gratis toegankelijk en daarna gaat het betaalde deel van de programmering van start: het zogeheten ‘HE:LEEN+’.

Het middagprogramma

Het programma wordt afgetrapt door Áslaug in The Drain, een ruimte aan de achterzijde van  restaurant LE:EN. Eindelijk dan, want de tour voor haar EP “Thirst” stond initieel gepland voor december vorig jaar. De locatie brengt wat moeilijkheden met zich mee, want de ‘bunker’ zoals Áslaug The Drain noemt, heeft volgens haar “wel een bepaalde invloed op het geluid”. Daar is na het eerste nummer niets meer van te merken, want ze hebben het geluid meer dan goed voor elkaar. De popartieste uit Utrecht met IJslandse roots zet samen met haar band een sterke show neer. Haar vocals zijn krachtig en spatzuiver. Er schijnt een fijn zonnetje, waardoor een deel van het publiek buiten The Drain staat mee te genieten. Het publiek is nog wat voorzichtig en staat op een afstandje. Waar Áslaug vervolgens een grapje over maakt: “blijf op afstand, maar dans wel!” Zowaar zie je de bezoekers vandaag voor het eerst wat dansen.

Bij het Koepel Zuid Wijkpodium, een podium in de buitenlucht tussen De Helling en The Drain in, is een hiphop programma van start gegaan met Amber Mo & Young Cabbage op het podium. Daar staat een jong publiek duidelijk van te genieten.

De dag vóór HE:LEEN stond Ciao Lucifer nog op Into The Woods. Zou het laat zijn geworden? Aan het optreden valt dat in elk geval niet te merken. De band danst zich warm op het podium van The Drain en roepen iedereen die nog buiten een biertje staat te drinken naar binnen voor de start van hun set. Het duo brengt hun dansbare funky indie pop met een aanstekelijk enthousiasme. Ze vuren nog een fraaie verzameling sugar babes covers op het publiek af. Voorafgaand aan het laatste nummer brengt drummer Willem Wits een vocale boodschap over de merch die vooraan op het podium ligt. Direct na de show moeten ze door naar een volgend optreden dus is er nauwelijks tijd voor de verkoop van merch. De verkoop is gebaseerd op vertrouwen: “pak shit en laat geld achter”. Een dm sturen voor een tikkie behoorde ook tot de opties.

In het café van De Helling staan Johan en Jeppe met band. Het jonge Nederlandse popduo mengt melige hip-hop teksten met 80’s synths en funky gitaarpartijen. Ze kondigen aan bezig te zijn met nieuw werk, waarvoor ze speciaal een blazerssectie hebben meegenomen. Als de band pas twee minuten op weg is, wordt het publiek in het volgestroomde café al verzocht naar de grond te zakken en als Johan tussen het publiek springt, springt iedereen mee op een nummer dat gaat over het inmiddels welbekende stereotype: de zogenaamde Flowerboy. Het volgende nummer wordt aangekondigd, een nummer over de gouden pik van Louis van Gaal. Ja dat lees je goed. Het zijn slechts voorbeelden van de opmerkelijke onderwerpen van de liedjes van de twee.

De deels Utrechtse Afrobeat band Cavolo Nero krijgt het publiek bij The Drain moeiteloos aan het dansen. Ze leveren een strakke performance en wisselen psychedelische grooves af met disco en indie-invloeden. Aan het eind van de set roepen ze iedereen op naar hun Popronde-show in Utrecht te komen om vervolgens snel hun spullen te pakken om door te gaan naar het eerste Popronde optreden van de band in Nijmegen.

Het avondprogramma HE:LEEN+

Aan Le Motat de taak de avond in te luiden: het drietal geeft het startsignaal met een energiek nummer over karton, waarop al snel door zowel jong en oud wordt meegedanst. Vanuit het jeugdige publiek klinkt halverwege de act een oproep tot méér dansen, waarna een beloning in de vorm van een klap solo volgt. “Maar uiteindelijk is iedereen jeugd”, voegt leadzanger Tato toe. Het publiek volgt de energie van de band en doet enthousiast mee met liedjes als De Mat en Naar de Klote. De vraag blijft of je je, nadat je ‘naar de klote’ bent gegaan, nog steeds zo jeugdig voelt. Aan de muziek zal het in ieder geval niet liggen.

Daarna speelde Cero Ismael in De Helling samen met zijn sterke band subtiele R&B-liedjes met af en toe een uitstapje naar rap. In The Drain mixte LQRQ vervolgens heftige elektronische beats met Arabische en Perzische volksmuziek, uitgevoerd met een gezonde punkrock attitude die het publiek overrompelde.

Primaat brengt, in eigen woorden, ‘vette shit uit het oosten’ naar dit festival en geeft een dynamische show weg met een allereerste optreden in Utrecht. De zeven mannen uit Ovrrijsel voelen zich primitief, zo zeggen ze zelf, en ingewikkelder hoeven ze het niet te maken. De nederlandstalige rap heeft af en toe een poëtisch tintje en hun gevarieerde scala aan instrumenten klinkt allesbehalve primitief, met een glansrol op gitaar en zang om deze hip-hop act te vergezellen. Toch blijft het primaat letterlijk en figuurlijk bij de leadzanger: als deze halverwege aan De Helling vraagt op te staan en te zeggen ‘wat de fak?!’, gehoorzaamt het publiek meteen, om vervolgens hun gedans en gezang uitgelaten te hervatten.

Het eclectische viertal van 45ACIDBABIES zet een inmiddels volgestroomd The Drain op zijn kop. Een paar jaar relatieve stilte is niet ten koste van hun energie gegaan. De band speelt een set met nummers die de vaste volgers bekend in de oren klinken en ook een enkel nieuw liedje. 45ACIDBABIES weten genres als punk, garagerock en hip-hop feilloos te combineren, wat resulteert in een verfrissend en energiek geheel. De diep dreunende bass, beukende drums, spacy synths en fuzzy gitaar denderen als een bom door de ruimte. Frontvrouw Sophia wijst er daarom niet onterecht op oordopjes te dragen en zegt “een gehoorbeschadiging is niet nodig om dit mee te maken”. Ze introduceert ook nog een “dansje”: stap stap links omlaag, stap stap rechts sprong. Het publiek doet collectief mee.

Tot slot eindigde Fata Boom deze fijne editie van HE:LEEN in volle glorie met niet alleen grensverleggende outfits maar ook muziek. Het drietal creëerde een atmosfeer die het publiek deed meebewegen op onweerstaanbaar harde hip-hopbeats en teksten die je doen nadenken, maar ook meteen laten meeblèren.

Gezien: HE:LEEN Festival 2022, zaterdag 10 september 2022 @ Rotsoord