Het is je vast niet ontgaan dat Utrecht dit jaar feestviert. De stad bestaat 900 jaar en daar wordt op verschillende manieren bij stilgestaan. Ook de Utrechtse muziekscene doet dat. Club BASIS, De Helling en EKKO slaan de handen ineen en programmeren 900 minuten muziek van lokale elektronische acts. Wij stelden een aantal dj’s uit de line-up wat vragen over ons stadsie. In deel 2 is Micha Heyboer aan het woord. Hij is de helft van het elektronicaduo Tinlicker en onderdeel van het succesvolle drum ’n bass trio Black Sun Empire.

Hoe belangrijk is Utrecht voor jou?
Utrecht is voor mij de belangrijkste stad die er is. Ik ben hier geboren en ook groot geworden als het om muziek gaat. Als tiener was ik niet weg te slaan uit de oude Tivoli aan de Oudegracht. Daar raakte ik voor het eerst in aanraking met uitgaansdingen. Denk aan Urban Dance Squad, gabberfeestjes, eigenlijk van alles en nog wat. Dat is voor mij een heel belangrijke periode geweest. Daarom vind ik het ook heel tof om te laten zien wat wij zelf doen. Met Blackout organiseren we drum ’n bass avonden en met Tinlicker zijn we de Remember The Future feesten gestart. Heel mooi om dat te kunnen geven aan deze mooie stad.

Wat heeft de Utrechtse muziekscene voor jou betekend?
De Utrechtse muziekscene heeft veel voor me betekend. Neem TivoliVredenburg, dat is een supermooi poppodium waar heel veel gebeurt en waar ook heel veel kan. En ook Kytopia heeft veel voor mij betekend. Wij zaten daar met Black Sun Empire samen met onder andere Colin Benders, Ben Spaander en Pitto. Het was heel leuk om met zoveel Utrechtse mensen samen te werken en naar elkaar te luisteren. We hadden veel raakvlakken en dat werkt heel inspirerend. Je merkt echt dat we allemaal liefde hebben voor het vak, ook al is het lastig om rond te komen. En met die Kytopia groep hebben we wel wat hoogtepunten beleefd. Zo hebben we de soundtrack van de film ‘Of ik gek ben’ gemaakt en we hebben met elkaar op Oerol gestaan waar we allemaal onze bijdrage mochten leveren. Het is supertof om te zien dat er zoveel succesvolle dingen uit deze stad komen.

Dat is zeker tof! Wat waren je hoogtepunten met Black Sun Empire en Tinlicker?
Het hoogtepunt met Black Sun Empire dateert uit 2003, bijna 20 jaar geleden dus. In het gebouw waar nu De Helling zit, zat vroeger De Vrije Vloer. Zij organiseerden onder andere drum ’n bass feesten, maar moesten op een gegeven moment de deuren sluiten. Toen De Vrije Vloer dicht was, waren er geen drum ’n bass feesten meer in Utrecht. Toen hebben wij met Black Sun Empire de stoute schoenen aangetrokken en Tivoli Oudegracht afgehuurd om daar een drum ’n bass feest te organiseren. Eigenlijk hadden we helemaal geen geld om dat te doen, maar we hebben al ons spaargeld erin gestoken om het tóch voor elkaar te krijgen. Dat was het eerste Blackout feest en het verkocht meteen dik uit. Er stonden 300 man buiten die niet meer naar binnen konden. Bizar!

Een hoogtepunt met Tinlicker is ons laatste album In Another Lifetime met daarbij onze allereerste liveshow afgelopen april in een uitverkochte Ronda. Dat was wel een momentje hoor, voor het thuispubliek met veel vrienden en familie in de zaal.

Je hebt in de afgelopen twintig jaar dus een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Hoe vind je dat de Utrechtse muziekscene zich heeft ontwikkeld in de afgelopen jaren?
Vroeger was het allemaal wat alternatiever, toen Tivoli Oudegracht en EKKO het muziekaanbod van Utrecht verzorgden. Met de komst van TivoliVredenburg in 2014 veranderde dat. Er werden minder alternatieve dingen geprogrammeerd, want de huur van dat pand moest ook worden betaald. Leuk om te zien was dat De Helling toen in dat gat is gesprongen met een tof aanbod aan muziek. Wat meer underground. Verder zie ik steeds meer technofeesten in de stad. Dat komt natuurlijk ook door nieuwe plekken als BASIS en WAS.

Daarnaast leeft de muziekscene in Utrecht altijd al, maar langzaamaan begint ook de gemeente in te zien dat muziek in Utrecht belangrijk en ook goed is. Zij helpen steeds meer met het creëren van broedplekken, dat is tof om te zien. Colin Benders heeft daar overigens een grote rol in gespeeld.

En hoe denk jij dat de Utrechtse muziekscene zich gaat ontwikkelen in de aankomende jaren?
Dat vind ik lastig te zeggen. Je merkt heel erg dat de gemeente de woningnood en andere zaken de voorkeur geven boven culturele plekken. Ik vind het jammer dat je ziet dat culturele plekken steeds meer worden weggejaagd uit het centrum en naar de zijkant van de stad worden gedrukt. Neem bijvoorbeeld dB’s, een van mijn favoriete plekken. Daar worden ook woningen gebouwd. Ik hoop van harte dat dB’s een toffe nieuwe plek vindt, dat gun ik ze. Hopelijk wijst de gemeente in de toekomst meer centrale plekken aan voor culturele instellingen, maar vaak wint geld het van cultuur. Dat is spijtig.

Thanks, en tot zaterdag!

Te zien: Tinlicker doet op zaterdag 1 oktober 2022 van 21.45 uur tot 23.00 uur een dj-set in De Helling, Black Sun Empire is te zien in de nacht van zaterdag op zondag van 3.45 tot 5.00 uur in De Helling