Wanneer de zon schijnt, kan de was naar buiten. Het is het idee dat vier jaar geleden ontstond bij de organisatie van Club WAS.. Meer variërende muziekstromingen, meer artiesten, een groter terrein en meer om te ontdekken. Op zaterdag 30 juli mocht het dan eindelijk baten en vond de eerste editie plaats tussen de bijzondere muren van Fort bij Vechten. Omringd door water en bewapend met beats: dit was Orbit Festival.

De konijnen springen nog net niet weg wanneer de eerste beats galmen over het 150 jaar oude Fort bij Vechten en Bunnik. Bekleed met kunstinstallaties, lichtshows en ontspanningsplekken worden vijfduizend bezoekers uitgenodigd om rond te dwalen door de oude ruïne. Met een strakke line-up, zowel lokaal als internationaal gerepresenteerd, knalt Club WAS. er een first-timer uit volgens hun bekende recept: ga op in de muziek, verdwaal, en kom tot jezelf. 

Een organisatie die overeenstemt met het gedachtegoed van Orbit Festival, is United Identities, het label en muziekplatform van de Utrechtse dj Carista. Ze host tijdens Orbit de Exal-stage en krijgt daarbij alle vrijheid. “Achter de programmering schuilt een mengelmoes van mijn smaak”, vertelt ze. “Artiesten als Deborah X en Kléo horen hier echt thuis. Ik ben groot fan van hetgeen ze als artiest neerzetten. De liveset van Russel E.L. Butler maakt dat plaatje af.” Bij dit podium zit het sfeertje er goed in. Het is hetzelfde groepje dat hier constant te vinden is, iets wat de organisator ook verwacht had. “We zien veel mensen terugkomen die bekend zijn met het label, een echte thuiswedstrijd dus.”

Carista

Carlos Valdes draait de boel warm

Rond twee uur staat het bij de Binary-stage, die gehost wordt door IsBurning, al vol met hippe cowboylaarzen en glunderende man-buns. Carlos Valdes staat er met een grote glimlach zomerse plaatjes te draaien. Wie aan IsBurning denkt, denkt aan karakteristiek en uitgesproken. En dat is exact de stijl die bezoeker Jaap zich heeft aangemeten. “Ik houd van de alternatieve vibe en dacht die hier wel te kunnen vinden”, zegt hij. “Het festival doet me denken aan Into The Woods, maar dan wat intiemer en lokaal.” Zijn kleurrijke outfit is in lijn met de aankleding van het festivalterrein; van Gustav-klimt achtige taferelen tot een projectie in een tunnel en kleurrijke lasers die de bomen versieren. Die kunstinstallaties zijn allemaal in samenwerking met UnCloud, die je via de interactie tussen kunst en de identiteit van Orbit de locatie laat zien. Er wordt door bezoekers veel stilgestaan bij de kunstwerken en bouwwerken die over het hele terrein verspreid staan.

Waarom ‘orbit’? 
“Een orbit is in de wiskunde de baan bij een groepswerking, deze individuele banen zijn gelijkwaardig waardoor er een groepswerking optreedt. Dit geeft op een abstracte manier weer hoe wij het graag op Orbit Festival zien. Allemaal verschillende bezoekers, maar uiteindelijk is iedereen gelijkwaardig en vindt er ook een groepswerking plaats op de dansvloer”, aldus organisator Robin Sandifort.

Helena Hauff

Spanning bij Stingray

Naast lokale en jonge artiesten kent de line-up van Orbit ook klassiekers van het eerste uur zoals DJ Stingray 313. Vlak voor zijn set spiekt hij nog even bij Helena Hauff, die op mainstage de Zodiac haar klassieke geluid laat horen. Rauwe en melodieuze plaatjes vliegen het terrein over. Het staat er erg vol, zelfs wanneer de regen toeslaat. Bij de Transit-stage wordt er ondertussen een boormachine bijgehaald. Zijn het de energieke en scherpe platen van Afra, of is het de springende menigte die de tent letterlijk doet afbreken? Gespleten houtsnippers vliegen in de rondte. Maar gelukkig blijft de koepel waaronder hard wordt gedanst, na enig onderhoud, netjes staan. 

Wie DJ Stingray kent, weet dat hij electro kan verwachten. Na zijn energieke set, vol met elektronische classics en harde, vlugge platen vertelt hij over de muziek die hij heeft meegenomen. “Mijn insteek was om klassieke, maar spannende platen te draaien. Even aanvoelen hoe het publiek erop reageert, zien hoe ver ze kunnen gaan”, vertelt de Amerikaan. Maar Stingray draait ook met variatie en houdt de spanning erin. Platen zoals 'Freaks' van Anthony Rother, of 'One Way Mirror' van Mark Pritchard bevestigen zijn relaas. 

DJ Stingray 313

De Utrechtse baan

Dat Club WAS. met Fort Vechten een unieke locatie in het vizier had, is niet te ontkennen. Organisator Robin Sandifort vertelt wanneer de regen nog niet is doorgebroken, over de plek. “Deze locatie komt het beste tot zijn recht op een zonnige dag als vandaag. De stages zijn daarom zo veel mogelijk open, zo kunnen we de locatie het beste voor zich laten spreken.” 

Een stage waar het Fort dan ook ècht voor zichzelf spreekt is de Nova-stage, gehost door Stranded FM. Om deze te vinden, wandel je door een donkere tunnel met trippy kunstprojecties op de muren. De stage hult zich in een oude ruïne die bekleed is met warme lichtjes en opgewekte beats. Er hangt gedurende de dag een extatische sfeer, verzorgd door de unieke duo’s achter de decks: Stranded FM zet er namelijk al de hele dag al dj-koppels bij elkaar. Het staat er tot de nok toe gevuld wanneer Jerrau en EYCEE hun set afsluiten. EYCEE draait als laatste ‘Get Your Freak On’, waar de hele crowd op losgaat. Na afloop valt iedereen elkaar in de armen. “Het is een beetje zoeken tot je het hebt, en dan ineens is het daar”, vertelt EYCEE na afloop. Hij staat nog na te hijgen. Daarna dragen ze het stokje over aan Bastienne en Dutchafro, bij velen bekend als Basje en Anna. “Anna gaat de eerste plaat inzetten, dus het zal wel grof geschut worden”, vertelt Basje vooraf. Die toon wordt zeker gezet, want het bpm gaat al vluchtig omhoog. Harde acid wordt gemixt met rauwe en industriële platen, zoals ‘66’ van Rephate. Een typische urban rave set en zoals Anna het zelf omschrijft: “Alsof je een baksteen in de wasmachine gooit op minimaal 145 bpm.”

Seja & Razzmic

Mall Grab draait als een warme deken voor het slapengaan

Tegen het einde van de avond is het dringen bij Zodiac. Hoewel de bijzondere lichtprojecties interessante taferelen achterlaten, hebben de meeste bezoekers vooral oog voor Mall Grab. Herkenbare tracks zoals ‘Pool Party Music’ en ‘Temperature Rising’ zorgen voor een opgewekte sfeer in het publiek, wat hij afwisselt met gehypte unreleased nummers. “Ik maak vaak oogcontact met mensen vooraan in het publiek, om te zien waar ze mee viben. Even aftasten, and then I just roll with that”, vertelt hij na zijn optreden. Het zijn juist de onuitgebrachte tracks die vandaag een diepere dimensie geven aan zijn set. “Om het interessant te houden, gooi ik er iets in wat ze nog niet kennen. ‘Wtf is dit?’, denken ze dan.” Kwart over twaalf draait hij zijn laatste plaat uit. Een warm applaus volgt. Op naar volgend jaar? 

Gezien: diverse acts op Orbit Festival, zaterdag 30 juli 2022 @ Fort bij Vechten, Bunnik

Mall Grab