Jaaroverzicht deel 2: het jaar van de hiphop, Tame Impala en de streamingstrijd

Kendrick Lamar en Tame Impala aan top, van Lowlands tot de eindejaarslijstjes

Sjoerd Huismans ,

Niet alleen zagen we Kendrick Lamar het beste album van het jaar maken en de op een na beste show op Lowlands, het was sowieso een goed jaar voor de de hiphop. In Nederland zagen we met name Fresku de boel opschudden, hoewel de 3voor12 Award uiteindelijk verrassend naar houseproducer Hunee ging. Verder begonnen we de tweede helft van 2015 met een paar bloedhete festivals, gingen we met Martin Garrix naar Ibiza, even later naar een regenachtig Vlieland (verschil moet er zijn) en was ADE meer dan ooit een marathon door de liveblogs die we bijhielden. Zo ging het door, totdat de tragische gebeurtenissen in Bataclan alles, niet in het minst de muziekwereld, in de schaduw zetten.

Juli

Na met juni al een overvolle festivalmaand te hebben gehad, stoomde juni vrolijk nog even door met vooral dance(achtige)festivals:

- Pitch dag 1: Bas Bron steelt show als Fatima Yamaha tijdens heetste editie ooit (weet u nog, die hittegolf?)
- Pitch dag 2: zweten bij Siriusmodeselektor en teleurstelling bij Jamie xx
- Woo Hah! kende in 2015 misschien wel de sterkste hiphopline-up ooit op Nederlandse bodem
- We zagen dagdromende nachtvlinders bij Buiten Westen
- En Milkshake liet zien dat alles door elkaar het lekkerst is
- We gingen raven na de regen bij Studio Stekker (Welcome to the Future en Amsterdam Live on Stage werden vanwege het weer afgelast

Na al die dj-sets gezien te hebben was het hoog tijd de tien festivalanthems van 2015 te kiezen. Verder blikten we alvast vooruit op de rest van de zomer en Lowlands, met ten eerste de constatering dat Heineken de festivalwereld overneemt. Het festival, geplaagd door toenemende concurrentie, koos ineens een verrassende strategie, en kondigde aan dat 72 procent van de tickets was verkocht. We stelden Spotify-playlists samen voor op de achterbank, de thuisblijver voorzagen we van muzikale film- en boekentips. Ander nieuws dan: Apple Music werd gelanceerd: de eerste indruk - Ondertussen zette Neil Young zijn heilloze strijd voor geluidskwaliteit voort en kondigde concertabonnementsdienst Jukely aan naar Amsterdam te komen. Tame Impala kwam ein-de-lijk met de al flink gehypete plaat Currents. De Staat had het oude Doornroosje inmiddels omgetoverd tot een Nijmeegs Kytopia, hoe is het daar? Kyteman zelf kondigde aan over te stappen op elektronische muziek. Fresku kwam met zijn hilarische kreeftenvideo en Ziggo Dome sloot twee maanden de deuren, popmuziek verdiende eindelijk een serieuze plek in het cultuurbeleid en de Tour de France ging weer eens van start in Nederland: tien potentiële tourhits en een terugblik met oud-muzieksamensteller Herman van der Velden op Radio Tour de France.

Augustus

Natuurlijk stond augustus vooral in het teken van Lowlands: check hier de Top 30, aangevoerd door Tame Impala en het slotinterview met Eric van Eerdenburg, die vindt Lowlands "toe is aan een herdefinitie". Wat clicks betreft waren verder de recensies van #Opgezwolletotnu en Kendrick Lamar de uitschieters. Ook in augustus waren er genoeg andere festivals, maar eerst aandacht voor een aantal andere goed gelezen stukken. Fresku dropte zijn kritische track Zo Doe Je Dat, volgens ons heeft hij wel een beetje gelijk over Hilversum. Zelf zei hij er eind van de maand over: "Ik wil geen activist zijn, maar een kunstenaar." Atze de Vrieze ging mee met Martin Garrix naar Ibiza: The only way is up. Maar ook de carriere van Martin Garrix kent wel eens een hobbel, bleek een dag later toen bekend werd dat de dj brak met platenmaatschappij Spinnin'. 's Werelds grootste hiphopproducer Dr. Dre bracht plotsklaps het nieuwe album Compton uit na 15 jaar stilte, hier de recensie. Andere Bigger Picture die hard gingen deze maand gingen over het vermakelijke machtsvertoon van de sitdown en de gouden oren van Diplo. Latere Song van het Jaar-winnaar Tame Impala zei over de plaat Currents: 'Ik heb het indie-schuldgevoel achter me gelaten'

Tot slot de andere festivals waar 3voor12 in augustus heen ging, met:
- vier dagen Dekmantel aan het begin van de maand, lees hier alle verslagen, en luister die enorme playlist of alleen tien magische tracks
- Voltt Loves Summer, dat het tienjarig jubileum vierde met technogiganten
- Appelsap, waar de headliners weliswaar tegenvielen maar Skepta en New Wave het goedmaakten

September

We stoomden in één moeite door naar een koud en regenachtig Into The Great Wide Open, waar de zeewind zo hard blies dat de show van Son Lux er halverwege voor werd afgekapt. En zo stonden er zelfs van te voren nog kaartjes op TicketSwap voor het steevast rap uitverkochte festival op Vlieland. Ook door een aantal afzeggingen werd het een wat taaie editie, maar gelukkig waren er genoeg hoogtepunten. Zie ze ook terug in deze filmische impressie, uitgezonden op NPO3. Na dit laatste buitenfestival werd het tijd eens terug te kijken op het bomvolle seizoen, met de beste 40 festivalshows van heel 2015 en de do's en don'ts van het seizoen. Hebben al die klagende buren een punt? Hoe zit het met die steeds bombastischer wordende eindshows? En tot slot: bestaat er zoiets als te veel festivals?

De Staat was verder de absolute clicktopper van september met hun geweldige video bij Witch Doctor: "Kan het nog lijper? Ja, het kan nog lijper." We zagen Muse aan het werk in de (voor hun begrippen) piepkleine AB in Brussel, waar ze voor het goede doel stonden. Een ander bijzonder concert werd gegeven door Sufjan Stevens in Carré, die (gelukkig) ook maar een mens bleek te zijn. Treurig nieuws tot slot: Joost Zwagerman pleegde onverwacht zelfmoord. Een IM van Zwagerman als muziekschrijver: eerst de feiten, dan 'vliegen'.

De moeite waard om terug te lezen:
- Hoe de FIFA-games opkomende muziek stimuleren
- Werd het succes van NL popartiesten echt bevorderd door het gesnoei van Halbe Zijlstra?
- Waarom Sam Smith een meesterzet is voor de nieuwe Bond song

Oktober

De maand van Amsterdam Dance Event, en dat zie je duidelijk terug in de cijfers. Het meest aangeklikte artikel (een van de best gelezen van het hele jaar) werd evenwel pas ná ADE gepubliceerd, toen RTL Boulevard ADE besmeurde met valse aantijgingen. "Alsof je in een zombiefilm beland bent", zo mocht John van den Heuvel tekeergaan. Goed, snel naar de muziek, met bijvoorbeeld de twaalf beste tracks van het festival, de beste 25 sets en het beste van 120 (!) uur ADE-livebloggen. We blijven in de house-sfeer met de enige echte winnaar van de 3voor12 Award 2015: Hunee! Hunch Music werd als onverwachte maar spannende winnaar gekozen door een twaalfkoppige jury. Hunwie? Ja, die

Andere artiesten die deze maand opvielen: Editors speelde een releaseshow in het kleine Paard van Troje. Kijk dat concert terug en lees hier het verslag: Den Haag ziet de band schijnen zonder poespas. Oktober was ook een beetje de maand van De Jeugd van Tegenwoordig, met de release van het nieuwe album Manon. Kijk het hilarische interview wat SuperStreamMe-held Tim den Besten met ze deed en lees het verslag van de albumpresentatie, waarbij De Jeugd de oorlog verklaarde aan Henk Westbroek. Vierde man Bas Bron had sowieso een bizar druk najaar. En Sef kwam langs in 3voor12 Radio, om te praten over zijn nieuwe album maar ook over de vluchtelingencrisis en "mafkees" Gerard Joling (in dit interview legt hij het allemaal wat genuanceerder uit).

Verder in het nieuws deze maand:
- 3FM vierde het gouden jubileum, hier een reeks artikelen over bijzondere programma's en momenten uit 50 jaar 3FM
- Palmbomen was niet zo blij met zijn Gouden Kalf
- Godfather of house Eddy de Clercq kwam met een autobiografie: "Ik voelde me levend begraven"
- Sticks en Dazzled Kid kwamen brachten hun gezamenlijke Dazzled Sticks-album uit en spraken over rouw vs. zelfprofilering

November

Alles in november stond in de schaduw van de tragische gebeurtenissen in Parijs, dat vooropgesteld. De muziekwereld reageerde geschokt, niet in het minst Dave Grohl die de aanslagen aanwees als een van de redenen waarom hij de Foo Fighters op een laag pitje zet. Aan het eind van de maand was Vice het eerste medium dat de leden van Eagles of Death Metal te spreken kreeg, kijk hier dat bijzonder heftige interview. Nederlandse podia en organisatoren scherpten de beveiliging aan en hielden collectief een minuut stilte voor Parijs. De Eagles of Death-metal film The Redemption Of The Devil werd teruggetrokken uit IDFA.

Op grote afstand, in cijfers maar vooral in importantie, het andere nieuws van deze maand. Om maar in mineur te beginnen: protestzanger Armand overleed op 69-jarige leeftijd, een IM. Verder vooral veel poppetjes die van plek ruilen in de muziekindustrie. Zo stapte directeur Dick van Zuijlen op bij Mojo en werd later in de maand bekend dat hij wordt opgevolgd door 3FM-zendermanager Wilbert Mutsaers - lees hier ook een dubbelinterview met Mutsaers en coryfee Leon Ramakers. Buma-directeur Hein van der Ree lag al zo'n beetje het hele jaar onder vuur en kondigde in november aan toch het veld te ruimen. Ook was er minder lekker nieuws rond TivoliVredenburg - onderhand de Titanic van de Nederlandse podia? - en Incubate, dat struikelde over de reusachtige ambities. Vrolijkere berichten uit Tilburg: 013 eiste de plek in de voorhoede na de verbouwing opnieuw op.

Dan door naar de muzikale hoogtepunten van november:
- Le Guess Who? was weer zeer hoogstaand, met Kamasi Washington als absolute topper
- Aardvarck is terug uit Balinese ballingschap, maar niet voor lang. Een bijzonder interview
- het nieuwe bungalowdancefestival Nachtiville smaakte naar meer
- Oscar and the Wolf speelde zijn grootste show ooit en schitterde als de sterren
- Catch bleek dit jaar spannender dan grote broer Pitch

En hoezo is Justin Bieber ineens credible geworden?

December

December is natuurlijk de maand van de Song van het Jaar, gewonnen door Tame Impala! Kijk hier het hele Song van het Jaar dossier inclusief link naar de tv-uitzending, alle optredens, fotoverslag, facts & figures, de lijst op YouTube en Spotify en een interview met Kevin Parker. Snel door naar de rest van december. Eigenlijk werd het stuk helemaal eind november gepubliceerd, maar daardoor komt het in december terug in de klikcijfers: Hoe de concertmarkt in bed belandde bij de gehate online tickethandelaars, gebaseerd op de eerste gezamenlijke uitzending van 3voor12 en Argos - het journalistieke onderzoeksprogramma van de VPRO op Radio 1. Duncan Stutterheim keerde het nachtleven (en Studio 80) definitief de rug toe, in dit interview vertelt hij waarom. De terugkeer van vinyl lijkt compleet nu zelfs de Aldi zich op deze markt begeeft. Typhoon, dé artiest van ons jaaroverzicht 2014, sloot de eindeloze Lobi Da Basi tour af in de HMH - het werd een overwinning voor de Nederlandse hiphop. Dotan sloot zijn succesvolle jaar nog een tandje bombastischer af, in de Ziggo Dome. Eindelijk kwam er officieel bericht over de opvolger van club Trouw, genaamd De School - hier alle details. Een opvallende trend werd deze maand nog sterker duidelijk: waarom gaan al die concerten een jaar van tevoren al in de voorverkoop? Het album van Wu-Tang Clan kwam in handen van de superfoute investeerder Martin Shkreli. Het was een goede maand voor de Nederlandse hiphop: Hef kwam met zijn langverwachte plaat 13, waarop de koning van de straatrap zich van een andere kant laat zien: "Serieus, ik doe de hele dag goede shit." New Wave-lid Lijpe kwam met debuutalbum Levensles; een interview. En nét voor kerst werden alle streamingdiensten - die elkaar steeds vaker aftroeven met exclusives - verenigd door The Beatles

Tot slot koos 3voor12 het album van het jaar: wat ons betreft is dat Kendrick Lamar met To Pimp A Butterfly!