We zitten nu dus in de herfstvakantie, oktober. En je besluit ermee te stoppen. Wat gebeurt er dan?
"Ik vertelde aan Tessa (Nijdam, de huidige programmeur) dat ik het te koop ging aanbieden. Ook aan haar. ‘Vind alsjeblieft iemand die je kan helpen met financieren,’ zei ik. Ik wilde haar er bij helpen, ik ken mensen. Er stonden nog een hoop rekeningen open, maar ik zou het schuldenvrij afleveren. Tessa heeft er nog serieus naar gekeken, maar kwam vijf weken later met een plan. Als je iets te koop zet, is het te laat voor een plan. Kom op. Ik wilde ermee stoppen, kom dan met een bod. De jongens die het nu overnemen (het team achter o.a. Disco Dolly en de Bloemenbar), waren meteen concreet."
"Ik heb nog met een paar andere partijen gesproken. Maar uiteindelijk heb ik, hoezeer ik het huidige team ook gun, gekozen voor de jongens waar ik in geloof. Door het aan hen te gunnen kies ik ook voor continuïteit. Het was vrijdag een heftige dag. Eerst de huilende mensen in de Studio 80, daar had ik het ook moeilijk mee. Als je ziet hoeveel liefde die mensen erin hebben gestopt, ontroerend. Meteen daarna moest ik het contract tekenen met de nieuwe eigenaren. Dat was het andere uiterste. Ik dacht dat ik met een jongen zou zitten, maar ze kwamen met acht gasten. Helemaal fired up. Kippenvel, ik vind dat echt te gek om te zien.”
Maar dat team bedient met de Disco Dolly en de Bloemenbar een ander publiek. Tessa Nijdam heeft met haar richting voor de Studio 80 een niche gevonden waar nog weinig andere plekken voor zijn in Amsterdam.
"Ja, maar je op zo’n niche richten heeft ook consequenties. Studio 80 heeft in de tien jaar dat het bestond altijd pieken en dalen gekend. Dick Koopman heeft het eerst allemaal opgezet, maar het ging op een gegeven moment ook minder. Hij stelde voor er een gaytent van te maken, maar ik wilde dat het toch echt een club bleef. Ik heb toen Gert van Veen gebeld. Hij had geen ervaring met het runnen van een club, maar het werkte. Ook hij heeft goede en mindere jaren gekend, maar ik denk wel dat onder hem ook in Studio 80 de techhouse-scene geboren is. We zaten in een vacuüm van snoeiharde techno en commerciële trance, er was niet echt iets gezelligs. De opkomst van minimal bracht een gezonde Amsterdamse scene. En later, toen ook Jaap en Seppe er bij kwamen, stonden er ook grote namen als Pan-Pot, Solomun en zelfs Ricardo Villalobos in de club. Dat waren misschien wel de hoogtijdagen voor de club, maar ook de duurste dagen. Die DJ’s waren eigenlijk veel te duur voor Studio 80, dus dan moest er weer wat geld worden bijgelegd. We hebben nooit streng management gevoerd. Elke keer dachten we weer na een paar maanden: kut, geen geld. Dan moest er weer wat gefinancierd worden."
"Uiteindelijk is club door drie ploegen van mensen gerund, die ik allemaal enorm dankbaar ben. Tessa is als laatste begonnen met een heel nieuw team. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Het eerste jaar ging niet zo goed, het publiek wist het nog niet zo goed te vinden. Dat kwam ook door de laatste dagen van Trouw, waar veel mensen naartoe trokken. Het tweede jaar ging al beter. Haar plan was het zo voort te zetten. Lastig, want ik moest kunstmatig de cijfers goed houden. Maar ook de relatie met ID&T werd steeds moeilijker. Tessa vroeg zich op het eind af of Welcome to the Future nog wel bij Studio 80 paste. Ik was echt flabbergasted. WTTF komt voort uit de 80, en ID&T betaalde een goede fee voor de feesten die ze er hostten. Dat was altijd het businessmodel. Ik betaalde wat, ID&T betaalde wat, en zo konden we op nul komen. Als ID&T weg zou vallen, zou het verlies nog veel groter worden. Soms moet je ook reëel zijn met het programmeren van een niche. Uiteindelijk moeten er wel genoeg mensen komen. Ik heb het wel onderschat. Ik dacht stilletjes te kunnen zeggen: het is mooi geweest. Maar er zijn blijkbaar toch echt veel mensen voor wie de 80 wat betekende. Het streelt me ook wel dat mensen er zo over praten. Er kunnen maar zo een miljoen mensen binnen geweest zijn in die tien jaar. Het is ook een beetje een einde van een tijdperk. Ik heb daarom bewust de naam Studio 80 niet meeverkocht. Ik wilde ook geen gedoe met slotfeesten en zo. Aan de andere kant: ik vind dat je het nachtleven serieus moet nemen, maar neem het soms ook met een knipoog."
Waar zit die knipoog?
"Als er iets dicht gaat, komt er wel weer iets anders leuks of begint iemand weer iets. Ik verbaas me elke keer nog als ik zie hoeveel leuke nieuwe initiatieven en feesten er zijn. Uiteindelijk moet het gewoon lol zijn. Ik ben dertig jaar uitgegaan en heb overal gelachen, waar ik ook was. Ook al was het geluid kut, moest ik uren in een rij staan. Ik heb dat serieuze nooit begrepen."
Maar zo’n plek en vooral de muziek die er geprogrammeerd wordt, is voor sommige mensen een stuk meer dan lol hebben. Je noemde zelf al het woord familie, maar de muziek vertegenwoordigt ook een tegencultuur. Of in ieder geval iets wat ze niet herkennen in de Disco Dolly.
"Dat zeiden ook mensen van de huidige ploeg: ‘Wij zijn toch geen Disco Dolly?’ Ik vind dat een arrogante uitspraak. Wie ben jij om te bepalen wat goed is. De een vindt Frans Bauer leuk, de ander gaat naar Paradiso, weer een ander naar de 80. Er komt toch een nieuwe club in? Ik heb het niet verkocht aan een of andere hoempapa-tent of een shoarmazaak. Ik had ook een aanbieding liggen van een sportcafé. Echt een goede, niet met pullen bier. Gouden plek voor zo'n toko. Als ik dat had gedaan, had ik minder dan die drie ton verlies gehad of was ik misschien wel op nul uitgekomen, maar ik wilde dat er weer een club in kwam. En als je echt zo'n grote mond erover hebt, geef zelf een feest dan. Wat let je? Regel met vijf vrienden een plek. Volgens mij kan je De Kring tegenwoordig ook afhuren voor een mannetje of tweehonderd. Ach, weet je? Ik vind het ook wel weer grappig, dat soort gedrag. Het hoort er allemaal een beetje bij. Techno heeft er heel erg een handje van om het elitair te willen houden. Het is vaak echt te veel naar binnen gericht.”