Vijf do's:
1) Transparantie over bezoekersaantallen
Er werd vreemd opgekeken toen Lowlands bekendmaakte dat er maar 72% van de kaarten waren verkocht. Ook Pitch Festival speelde open kaart over het mislukken van de grote ambities van de vorige editie (logistiek liep het de soep in vanwege teveel grote acts in te kleine ruimtes), en besloot een stapje kleiner te gaan bij deze editie. Het vergt moed zo eerlijk te zijn. Dat zien we veel liever dan een festival dat beweert dat het uitverkocht is, terwijl het toch verdacht rustig is op het terrein.
2) Meer toeristen
Het is een groot compliment voor de Nederlandse festivals dat we steeds meer toeristen tegenkomen. Het publiek is wat meer gemengd en belangrijker: door nichepubliek in het buitenland te vinden, kun je als Dekmantel Festival of Le Guess Who? groeien en toch net zo eigenwijs blijven programmeren. Enige nadeel is dat sommige toeristen afgelopen zomer nét wat te hard gingen, en binnen een uur op de eerste festivaldag al massaal de weg kwijt waren. Hoog tijd om Spuiten en Slikken eens in het buitenland uit te zenden.