Jaaroverzicht deel 1: van acht keer Kraftwerk tot een zeldzaam drukke zomer

Festivalisering, gooibiertjes, diepte-interviews, thuis housen en (moeite met) engagement

Sjoerd Huismans ,

De cijfers vertellen weliswaar niet het hele verhaal, maar geven in elk geval aan welke stukken op 3voor12 massaal werden aangeklikt door jullie. Natuurlijk staan de festivaldossiers weer aan kop, met Pinkpop nog altijd fier bovenaan. Maar ook onder meer Paaspop, Best Kept Secret, Down The Rabbit Hole zorgden voor hoge pieken in de clicks. Daarnaast was er meer, veel meer nieuws, van een Buma/Stemradirecteur die onder een salarisbeperking uit wil komen tot het erbarmelijke weer op de Bevrijdingsfestivals, en van een Friese documentaire over Metallica tot tapgeneratie New Wave en de #ophef rond Drank & Drugs. Bekijk hier het jaaroverzicht deel 1 (of halfjaaroverzicht, zo u wilt): januari tot en met juni.

Januari

Het best gelezen stuk van januari - zelfs nog boven Eurosonic Noorderslag - is deze open brief van 3voor12-redacteur Atze de Vrieze aan Giel Beelen, die begin dit jaar nog zonder hongerklop soms wat kribbig uit de hoek kon komen. Maar uiteraard is de Noorderslag Top 30 ook traditioneel goed gelezen, zoals elk jaar wordt hier het kaf en het koren van de Nederlandse popmuziek van elkaar gescheiden. Ook de recensie van The Common Linnets was een uitschieter, al zal die bierdouche van Ilse de Lange daar ook wat mee te maken hebben gehad. Club Trouw sloot met een emotionele marathon, die begon op vrijdagavond en eindigde op zondag rond het middaguur. Alles rondom Trouw werd die maand goed gelezen, met natuurlijk de voor de hand liggende vraag: wie wordt de opvolger? Het eindejaarsconcert van Typhoon (helaas niet meer terug te zien) was een andere klapper. Nog een interessant experiment: VPRO-radiobaas Gerard Walhof ging naar alle acht de concerten van Kraftwerk in Paradiso en zette de Duitse elektronicapioniers steeds in een ander perspectief. Ander goed gelezen nieuws en achtergronden: de selfiestick werd verboden, we zetten op een rij hoe Kensington de grootste rockband van Nederland werd, muziekdownloaden raakte uit de mode (toch?), rock-'n-roll illustrator Peter Pontiac overleed en Timo Pisart deed een video-interview met Hozier: "Niets is zo menselijk als seks".

Februari

Traditioneel een rustige maand in muziekland, maar de festivals kwamen ongekend vroeg met veel nieuws. Lowlands gooide even wat olie op het vuur door te melden dat het terrein omgegooid zou gaan worden, en het festival bovendien al op donderdag de poorten zou openen. Meer festivalnieuws kwam van Pitch, dat na de logistiek ietwat uit de hand gelopen editie van 2014 aankondigde dat 2015 iets kleinschaliger zou worden. Dekmantel kondigde een eerste worp namen aan waar je mond van openviel, wij interviewden oprichter Thomas Martojo. 22Tracks lanceerde een eigen festival. Meer festivalvoorpret was er met de traditionele Pinkpop-persconferentie in Paradiso. Tot slot een trend: Door, door, door, festivals worden langer en langer. Waarom? Dan door naar ander nieuws. Label Magnetron vierde al weer het tienjarig jubileum (en hoe De Jeugd van Tegenwoordig écht ontstond). Een andere geslaagde Bigger Picture: Hoe lamlendige tieners als Afterpartees en Eric van Eerdenburg (Lowlands) hun ambitie in het jeugdhonk vonden. Nieuws: programmeur Edwin van Andel werd ontslagen bij de Melkweg. Trimbos meldde dat het drugsgebruik in het uitgaansleven sterk toeneemt. Rico & Sticks kondigden aan weer met Opgezwolle-nummers en meer oud werk op het podium te gaan staan. Wat we ook niet onvermeld willen laten: de serie over popfotografie waarmee 3voor12 uitpakte.  “Het gekke is dat ik het nog steeds hartstikke leuk vind”de opkomst van de hobbyfotograafIn de dance kan de fotograaf zelf uitgroeien tot superster, hoever mag je gaan met nabewerking en tot slot zetten we de beste Nederlandse popfotografen op een rij. Oh ja, Mr. Polska investeerde duizenden euro's in een podiumbeer die niet op het podium pastte op Noorderslag. Een klapper om de maand mee af te sluiten: het concert van John Coffey in de Melkweg, nog steeds terug te zien!

Maart

Breaking news van maart: uit een brief in handen van 3voor12 bleek dat Buma-directeur Hein van der Ree (inmiddels opgestapt) met een civiele rechtszaak tegen de staat dreigde om zijn salarisbeperking tegen te gaan. Het nieuws leidde tot Kamervragen. Daarnaast stond Giel Beelen wederom centraal in een van de best gelezen artikelen: was Aafke Romeijn nou een finaleplek aangeboden (zoals de zangeres beweerde) of alleen een gegarandeerde plek in het auditieweekend? In een bijzondere documentaire van Omrop Fryslan werd gereconstrueerd hoe Metallica ooit in een piepklein Fries zaaltje speelde, en daarbij al dan niet een friettent heeft get(h)rashed. Naast de Ziggo Dome raakten ook de festivals helemaal klaar met de selfiestick. De muziek onder een reclame van Vodafone leek wel verdacht veel op die van Dotan, en na de gelijkenis eerst ontkend te hebben werd de reclame toch teruggetrokken. Zoals altijd was er een delegatie van 3voor12 op SXSW in Texas, lees hier de Top 40 terug met o.a. Rae Sremmurd, BØRNS, Christine & The Queens, oftewel artiesten die we nog veelvuldig terugzagen op de Europese festivals. De nieuwe muziekdienst Tidal werd gelanceerd, was toen best wel een dingetje zeg maar. Universal en Spotify hadden intussen beef. Perron-eigenaar Aziz Yagoub kondigde het nieuwe Rotterdamse poppodium Annabel aan, dat inmiddels een vliegende start heeft gemaakt.
Wat interviews betreft was Noel Gallagher deze maand de klapper met een even hilarisch als chagrijnig gesprek: "Het internet maakt de muziekindustrie kapot". Max Colombie van Oscar and the Wolf sprak over beroemdheid, zelfdestructie en Kanye West. Er waren de nodige veranderingen bij 3FM, en daarom spraken we Frank 'Hoitjes' van der Lende die "meer edge" naar de middag wil brengen. Minder goed radionieuws was er ook: de NPO maakte bekend te stoppen met Radio 6. En wat is er eigenlijk met die landelijke podiumpas (vergelijkbaar met de Museumkaart) gebeurd?

De muzikale hoogtepunten:
- Kendrick Lamar bracht zijn baanbrekende jaarlijstjestopper To Pimp A Butterfly uit - onze recensie
- D'Angelo liet zijn oerkracht los op Paradiso
- 3voor12 deed verslag van Where The Wild Things Are, het bungalowfestival dat in 2015 een flinke stap zette (plus sessies)
- Reazun vertaalde Christine & The Queens knap naar het Nederlands voor een vertolking door Maaike Ouboter
- Die revuefase van Rico & Sticks bleek in maart al zo slecht nog niet

April

De verenigde 3voor12 Brabant-redacties deden in april goede zaken met een uitstekend gelezen Paaspop-dossier, het eerste grote buitenfestival van het jaar dat een steeds breder publiek trekt. Sowieso barstte het festivalseizoen al in april los. Diezelfde maand was er bijvoorbeeld het DGTL festival in Amsterdam, dat de lat voor het danceseizoen alvast superhoog legde. Op Motel Mozaique zagen we onder meer Weval, The Notwist, Jake Isaac en Purity Ring aan het werk, kijk hier voor alle artikelen en sessies. In Tilburg was er Roadburn, waar 3voor12 Tilburg uitgebreid verslag van deed (check hier de shows in audio). De 3voor12-tips om iets muzikaals van je Koningsdag te maken werden ook traditioneel goed gewaardeerd. Maar het allerbest gelezen artikel van april is het nieuws dat Duncan Stutterheim ging stoppen bij ID&T. Ook is april natuurlijk de maand van Record Store Day; 3voor12 koppelde er dit jaar een serie artikelen over tweedehands vinyl aan, zeker nog leuk om terug te lezen. De nieuwe Kurt Cobain-film Montage Of Heck kwam uit: een interview met de Nederlandse kunstenaar die de Nirvana-frontman door middel van animaties tot leven wekte. Rap-generatie New Wave kwam met het album dat ze op Schiermonnikoog in twee weken tijd schreven: "Onder de drie ton views ben je geflopt." Meer nieuw werk van Nederlandse bodem: Kovacs kwam met het in duisternis zwelgende debuutalbum Shades of Black, hier de recensie. De uitzending van 3voor12 Radio met ex-Kane-frontman Dinand Woesthoff als co-host kon op zijn minst op gemengde reacties rekenen, maar werd goed beluisterd. Kijk hier fragmenten terug. Ander nieuws van april: YouTube kondigde een reclamevrij abonnement aan, The Golden Earring won een zaak tegen hun uitgever met mogelijk blijvende gevolgen voor het auteurscontractrecht, Carré blunderde met de Sufjan Stevens-kaartverkoop en Adje werd vrijgelaten (lees hier een interview). Oh ja, en aan het eind van de maand vierden we Koningsnacht met Major Lazer.

Mei

De Bevrijdingsfestivals zorgden uiteraard voor een piek. Helaas was het op de dag zelf erbarmelijk weer: In Groningen werden mensen opgeroepen thuis te blijven, Bevrijdingspop in Haarlem lag tijdig stil. Met vereende krachten werd een liveblog opgetuigd. Financieel werden de Bevrijdingsfestivals hard geraakt. Ook Moke werd in april gedupeerd, maar dan door een brand bij oefenruimtecomplex Melody Line in Amsterdam. Meer nieuws dan. Sensation werd vijftien jaar, "Tiësto vindt ons een gepasseerd station." Ook Normaal vierde een jubileum: al veertig jaar bier in de nek, hand in de broek (lees ook dit interview met Bennie Jolink). Rotjoch klom op de barricades voor het door de plannen van de NPO bedreigde hiphopplatform 101 Barz. Het Buma/Stemra-verhaal van vorige maand kreeg uiteraard een staartje: de ledenvergadering eiste de balkenendenorm voor directeur Hein van der Ree. Producer Vic Crezée dropte zijn debuut-EP en legde meteen de titel uit: “Als je zo dronken bent dat je niet meer kunt lopen, ben je White Boy Wasted.” Maar ook was er ruimte voor engagement, in de social issues-uitzending van 3voor12 Radio. Waarom hebben Nederlandse muzikanten daar eigenlijk zo'n moeite mee? Verder is mei vooral de maand waarin we vooruitblikten op de zomerfestivals: Róisín Murphy stond met haar verfijnde discoplaat op Down The Rabbit Hole, maar "ik had een grote popster kunnen zijn" (lees ook de recensie van het album). Atze de Vrieze legde uit waarom Avicii wél op Pinkpop thuishoort, hoewel vele trouwe Pinkpopbezoekers niet overtuigd waren. Tot slot nog een paar interviews en achtergrondstukken deze maand die ook nu het lezen waard zijn: Patrick Watson deed een dappere poging de invloeden van kwantummechanica op zijn muziek uit te leggen, Hoe Unknown Mortal Orchestra een drugsvrij familiebedrijf werd, Noors remixtalent Kygo heeft wél een deal met Marvin Gaye, De strijd om ‘free’: wordt muziek verbannen uit het gratis domein?, rappers zoeken de dansvloer op, en de grote parade aan personages op het album van Kendrick Lamar. Ook bijzonder om terug te zien: de sets op House In Your House, het door 3voor12, 3FM en Rauw georganiseerde openingsfeest van het Holland Festival.

Juni

Juni is tegenwoordig de maand van maar liefst drie grote popfestivals waar 3voor12 voor uitrukt, te beginnen met Pinkpop. Niet zo verrassend is het virale biertje van John Coffey het meest aangeklikt (en het interview met de biergooier), maar vergeet ook die toffe 360º-foto's niet die 3voor12 liet maken door fotograaf Roelof de Vries. Andere uitschieters wat betreft clicks: het verrassend leuke concert van Robbie Williams, dat de grootste scepticus nog kon overtuigen, Muse op oorlogspad en natuurlijk het treurige nieuws dat Dave Grohl zijn been brak in Zweden en daardoor het festival in Landgraaf moest missen. Kijk hier alle video terug. Een week later was het al weer tijd voor Best Kept Secret, bekijk hier de top 30 die aangevoerd wordt door 'boys in the band' The Libertines (hier alle video). Weer een week later zaten we op Down The Rabbit Hole, het kleine broertje van Lowlands in Beuningen waar we Róisín Murphy de beste show van het weekend zagen geven. Ook van dit festival zijn uiteraard veel optredens terug te kijken. Tot slot aandacht voor de bestgelezen 'andere artikelen' deze maand, te beginnen met het droevige nieuws dat Thé Lau op 62-jarige leeftijd overleed. Festivals Pitch en Mysteryland (en uiteindelijk iedereen) annuleerden het optreden van Ten Walls vanwege diens homofobe uitspraken. En in The Bigger Picture deze maand aandacht voor de #ophef rondom Drank & Drugs: heeft niet iedere generatie een drugsanthem?