Natuurlijk, het klopt, Bieber was eerst exclusief eigendom van de pubermeisjes. Met miljoenen tegelijk klikten ze in 2009 de single Baby aan. Meer dan een miljard views gehaalde het nummer inmiddels zelfs op YouTube. Ook Nederlandse tieners waren direct massaal fan, vertelt Rawathe Keijzers van de Hitkrant. “Eigenlijk al voor die eerste single uitkwam, maar daarna ontplofte het echt. We kregen mailtjes binnen van meisjes die zeiden dat ze de allerleukste jongen van de hele wereld gezien hadden. Dat ie heel goed kon zingen, dat ie knap was. Ze waren verliefd en wilden hun hele kamer vol hangen met posters. Toen ik na een telefonisch interview iets op Twitter postte, smeekten ze me om zijn nummer. Dat is al die jaren zo gebleven. Zo’n beetje elke drie weken hebben we wel een poster van Justin Bieber in ons blad.”
Al op zijn twaalfde werd Bieber ontdekt door Scooter Braun, een Amerikaan van toen ook amper 25, die zich vervolgens ontpopte tot de koning van de internethits. Hij bracht de wereld ook Carly Rae Jepsen’s Call Me Maybe en het Zuid-Koreaanse YouTube-kanon Psy. Ook de Nederlandse ster Martin Garrix maakte grote stappen onder zijn hoede. Braun koppelde Justin Bieber direct aan allerlei grote namen uit de hiphop. Al op Baby deed bijvoorbeeld Ludacris mee, en in de loop der jaren werkte Bieber met o.a. Usher, R Kelly, Lil Wayne en Big Sean. Daarmee had Bieber meteen al een andere positie dan de gemiddelde boy band.