Primeur: Torre Florim transformeert in de Witch Doctor in nieuwe video De Staat

“Kan het nog lijper? Ja, het kan nog lijper”

Menno de Meester ,

Vandaag presenteert De Staat hun nieuwe videoclip Witch Doctor. In de video zien we frontman Torre Florim in een grote fabriekshal staan, omringd door een enorme menigte mannen. Hij zweept de massa op tot een rituele dans, als een ware witch doctor. Het nummer verscheen twee jaar geleden al op I_CON, het duivelse derde album van De Staat. Waarom liet de video zo lang op zich wachten? We spreken Torre Florim, die druk aan het oefenen is voor het volgende album.

“In alle eerlijkheid: het was natuurlijk de bedoeling dat hij veel eerder uit zou komen. We zijn er al heel lang mee bezig geweest met Studio Smack en Floris Kaayk.” vertelt Torre Florim. “Het was de laatste video die ik wilde maken voor de nieuwe plaat. We zijn vorig jaar al begonnen met plannen maken. Ik ontdekte veel religieuze dansen, waarbij er heel synchroon wordt bewogen. Dat vond ik een heel vet idee. De videomakers moesten uitvinden hoe het allemaal moest. Als je geen Hollywood studio achter je hebt, dan is dat gewoon vet veel werk. Maar het resultaat mag er wezen.”

Studio Smack is een groep van drie animators uit Breda. Ze benaderden al eerder De Staat om een nummer te gebruiken voor hun eigen werk. “Daar wilden ze wel geld voor betalen. Ik zei, ah nee joh, weet je wat? Laten we gewoon een keer samen iets maken.” Dat werd de video voor Witch Doctor. Na een paar brainstormsessies benaderden ze Floris Kaayk. “Hij is een bekende animator. Hij heeft een hele hoax opgezet, Bird Man, waarbij hij deed alsof hij iets had gebouwd waarmee hij zelf kon vliegen.”

Met Kaayk was het team compleet om de video tot een succes te brengen. “We hebben het in een koude loods opgenomen. Daar stond ik in m’n eentje, waarbij ik me voorstelde dat het niet zo was. Ik vond het vet om mezelf dan neer te zetten als de witch doctor, die de menigte in hypnose brengt.” In de overweldigende video krijgt hij de dansende animatiemannen zelfs aan het zweven: “Ja, als je het toch op die manier maakt, dan moet het op een gegeven moment extremer. Kan het nog lijper? Ja, het kan nog lijper.”

Het was voor het eerst dat de videomakers zo’n ingewikkelde animatie maakten. “Telkens als ik het tussentijds resultaat ging bekijken, konden zij mij haarfijn uitleggen: ja, we hebben nu de lichtval, en een soort rook gecreëerd… Er zitten veel details in die je als publiek natuurlijk niet zo snel ziet. Het is de uitdaging om het te laten lijken alsof er niet heel veel mee gedaan is. Je ziet natuurlijk wel dat het niet echt is. Het zit op de rand van realiteit, dat maakt het ook wel extra creepy. Dat vind ik ook wel weer grappig.”

Doordat de klus veel meer tijd kostte dan de bedoeling was, bleek het nodig om financiële ondersteuning te zoeken. Het TAX-videoclipfonds bood uitkomst. “Het is heel fijn dat we met behulp van het TAX-fonds zoiets nog kunnen doen, anders was het gewoon te intensief geweest om te kunnen maken. We zijn daar heel dankbaar voor.”

Omdat de voorbereiding voor het volgende album al in volle gang is, voelt het vreemd dat deze video nu pas verschijnt. Een video is er natuurlijk vaak om een album te promoten. I_CON is nu al twee jaar uit. Dat zorgt er voornamelijk voor dat de Witch Doctor-clip nu iets is wat op zichzelf staat. Ik vind dat een video op zichzelf een stukje kunst moet zijn. Het is gewoon gelegitimeerd om een video te maken, omdat je een mooie video wil maken. Eigenlijk zou het ook nog wel leuk zijn om een video te maken van een nummer van onze eerste plaat. Waarom ook niet?”