Muziekdienst Tidal: de eerste indruk

Geluidskwaliteit, video, het Tidal sterrenteam

Atze de Vrieze ,

Met veel bombarie werd gisteravond laat Tidal gelanceerd. Rapper en ondernemer Jay Z vond een hele reeks grote artiesten bereid om mede-eigenaar van de dienst te worden en zo de concurrentie aan te gaan met vooral Spotify. De 3voor12-redactie heeft inmiddels een ochtendje met Tidal gespeeld, en dit zijn onze eerste bevindingen.

  • De zestien grootverdieners - ahum: invloedrijk, inspirerende - muzikanten van Team Tidal zijn all over de dienst. Open het programma, en je stuit meteen op playlists van Jack White en Jay Z. De vraag is wat je precies hebt aan een door Deadmau5 gecureerde playlist met alleen muziek van Deadmau5 erin, maar in de playlist van Jack White’s Third Man hoofdkwartier is echt wel iets nieuws (of ouds) te ontdekken.
     
  • Opvallend en misschien logisch: het sterrenteam van Tidal is voornamelijk Amerikaans. Naar het schijnt is het idee voor deze coupe zelfs ontstaan bij de Grammy’s, het belangrijkste feestje van de Amerikaanse muziekindustrie.
     
  • Interessanter dan die playlists is de exclusieve content. Zo kun je Electroma van Daft Punk bekijken, hun feature film uit 2006. Ziet er goed uit, hoge kwaliteit. Sowieso: video, dat heeft Spotify natuurlijk niet. De exclusives zijn wel vooral spul dat op de plank lag. Een oude video van The White Stripes, een Madison Square Garden-opname van Alicia Keys. 
     
  • De integratie van high definition video maakt Tidal natuurlijk wel een droomplatform voor ambitieuze multimedia-releases. Denk bijvoorbeeld aan Beyonce’s album van een jaar geleden, waarbij ieder nummer een eigen video kreeg. Dat verscheen exclusief bij iTunes, maar de eerst volgende doet dat mogelijk bij Tidal. Tidal heeft op dit moment al de nieuwe single van Rihanna, Spotify niet. Typisch dat het liedje Bitch Better Have My Money heet.
     
  • Dan de rest van het aanbod. Tidal heeft de nieuwe Sufjan Stevens (bijna) helemaal, plus de back catalog van Taylor Swift. Gek genoeg ontbreekt op Tidal dan weer King Of Limbs van Radiohead, die andere Spotify-klager. En ja, er is meer te vinden dat Tidal niet heeft. Zo luisteren wij op 3VOOR12HQ deze week veel naar het nieuwe album van technoproducer Nick Höppner op Ostgut Ton. Niet op Tidal te vinden.
     
  • De Nederlanders gaan in principe mee in alle grotere deals. Een nieuwe plaat van Alamo Race Track, Blaudzun of Jett Rebel? Gewoon te vinden. Opvallend afwezig: Joris Voorn’s Nobody Knows album en de nieuwe Top-Notch banger Dikke Gun van D-Double. Ach, het zullen wel details zijn.
     
  • Wel is de vraag of artiesten dat nu gaan doen, massaal hun werk exclusief aan Tidal geven, omdat het een artiestendienst is? Versnippering is niet in het voordeel van de muziekliefhebber en daarmee uiteindelijk ook niet in het voordeel van de artiest. Die wil immers zijn waar mensen naar hem zoeken. 
     
  • Voor de zestien grootverdieners is dat misschien nog wel het meest logisch. Zij delen immers in de winst. De rest wil gewoon daar zijn waar ie het meest verdient, toch? Wat als straks Apple zijn dienst lanceert, en Snoop Dogg, Muse, David Guetta en Willie Nelson ieder 3% van de aandelen geeft? Moeten we straks vijf abonnementen nemen om alle muziek weer compleet te hebben, net als bij film en series?
     
  • Je moet het Jay Z nageven, hij heeft uit elk genre een echt relevante ster gestrikt. Calvin Harris en Deadmau5 in de dance, Jack White en Arcade Fire in de indiehoek, er zit zelfs een grote country-artiest bij. Met hoed! Maar hoe staan die er over een jaar voor? Of over vijf a tien jaar? Krijgen we dan nog steeds exclusieve filmpjes van Daft Punk? En hoe oud en overrijp is Madonna tegen die tijd wel niet?
     
  • Dan die muziekkwaliteit. 9,99 dollar betaal je voor een standaard versie (vergelijkbaar met de concurrentie), 19,99 voor Tidal Hifi, met FLAC lossless kwaliteit. Hoor je het verschil? We testen het hier niet op een geluidsinstallatie van 10.000 euro, maar gewoon op een Macbook Pro en een koptelefoontje van dertig euro. Draai pak hem beet Alicia Keys of Jack White, en je hoort het verschil eigenlijk niet. Iets van verschil hoor je wel met bass-heavy tracks als Nicki Minaj’s Starships. Ga je nog wat dieper de dance in, dan hoor je het wel degelijk. Het klinkt voller, dieper. Een overweldigend verschil kun je het echter niet noemen.
     
  • Wat je wel merkt: Tidal Hifi heeft behoorlijk wat meer moeite met bufferen, zelfs op het snelle netwerk hier op het Media Park. Van de ene naar de andere track binnen een album gaat min of meer vanzelf, maar als je binnen een nummer wilt skippen, moet je het systeem wel even laten nadenken.
     
  • Dingetje: voor zover wij hebben kunnen testen, doet Tidal Hifi het alleen in de Chrome browser. Om Spotify af te spelen installeer je een apart programmaatje.
     
  • Tidal op je mobiel werkt min of meer hetzelfde als Spotify. De gemiddelde databundel zal de hoge kwaliteit onderweg niet aankunnen, maar dat is dan ook vooral gericht op de thuisluisteraar. Wel kun je muziek thuis offline maken voor onderweg, maar de hoge kwaliteit neemt natuurlijk wel veel meer opslagcapaciteit in.
     
  • Leuke extra feature in Tidal mobiel: een muziekherkenner a la (of misschien zelfs wel helemaal) Shazam. Je hoort iets op de radio of in de supermarkt, houdt je telefoon erbij en kunt meteen verder luisteren in Tidal.
     
  • Tidal lijkt ook van plan de diepte op te zoeken met journalistieke verhalen. Tot nu toe vinden we een interessant verhaal over een niet al te alledaags onderwerp: Flying Nun Records.
     
  • Wat we missen in Tidal: related artists, top 100, populair.
     
  • Je kunt op Tidal inloggen met je Twitter of Facebook, maar die koppeling is niet verplicht. Spotify heeft een tijdje geprobeerd die koppeling (met Facebook) wel te verplichten, maar kwam van een koude kermis terug.
     
  • De sociale component in Tidal is buitengewoon klein. Zo kun je wel playlists van anderen volgen (favorite!), maar ze niet vinden in de zoekfunctie. Ook is het niet mogelijk andere gebruikers te volgen. Tidal heeft wel een koppeling met de Twitter-accounts van artiesten.
     
  • We hebben eerder dit soort vergelijkrondes gemaakt, met name toen Deezer gelanceerd werd. Net als nu waren ook toen de verschillen klein. De consument maakte in Nederland niet massaal de overstap naar Deezer, en ook nu lijkt dat bepaald geen uitgemaakte zaak. Spotify is in Nederland op dit moment min of meer synoniem aan streaming muziek, en dat verander je niet zomaar. Zolang Spotify zijn catalogus blijft behouden, is het niet zomaar aan het wankelen te brengen.