In oktober vierde streamingsite 22tracks zijn vijfjarig jubileum. In die tijd breidde het fijnproeversgilde zich uit tot een keurmerk van goede smaak in de hippe scenes van Amsterdam, Brussel en Parijs, maar de laatste tijd werd uitbreiding vooral offline gezocht. Met feestjes dus. Die waren er het afgelopen jaar al op kleine schaal, maar komende zomer gaat er een heus festival komen, op een locatie die tussen de 3.000 en 4.000 mensen kan herbergen. Vincent Reinders vertelt: “Er zijn vorig jaar op dat terrein al twee festivals geweest, Klamme Handjes en Vunzige Deuntjes. Goeie namen, vind je niet? Ik kom zelf uit die buurt. Het Diemerbos is niet zo bekend als het Amsterdamse Bos, het is vooral een rustig recreatiegebied, het is er hartstikke mooi met bos, groen en water.”
22tracks hoopt bezoekers te trekken met wat de site sterk maakt: het ontdekken van nieuwe muziek. Verwacht op de drie podia dus ook geen grote namen. “We willen een festival maken met zo min mogelijk headliners, en mensen uitdagen dingen te bekijken die ze niet kennen. Natuurlijk komen er veel dj’s uit onze eigen gelederen, maar we hebben ook een live stage voor indie, bands, elektronische pop-acts, liefst acts die niet al vier keer in Nederland te zien zijn geweest. Ook praten we over een samenwerking met het Muziekgebouw Aan ’t IJ en het Concertgebouw, die we nog aan het uitdiepen zijn. Maar het zou behoorlijk uniek zijn als we een orkest of een harpist of iets dergelijks kunnen neerzetten. Daarnaast richten we ons ook op een creatieve randprogrammering zodat de bezoeker naast muziek nog meer te ontdekken heeft.”
Namen kan Reinders nog niet prijsgeven, maar hij belooft te zullen luisteren naar de voorkeur van zijn bezoekers. “Wij hebben veel informatie over wat onze luisteraars leuk vinden. Soms staat er een track online van een volledig onbekende act, die bij ons heel populair wordt. Dat is dan een leuke aanleiding om zo iemand te boeken. Het blijft natuurlijk wel een gok of het live werkt, en natuurlijk of je er kaarten op verkoopt.” 22tracks gaat in zee met Evotions, een evenementenorganisatie die onder andere jarenlang Day At The Park deed. “Zij begeleiden ons met het zakelijke fundament, de productie en het boeken van de acts, wij richten ons op de programmering.”