Waarom Avicii wél op Pinkpop thuishoort
Zweed draait geen vernuftige dj-set, maar maakt hits
Eindelijk heeft Pinkpop hem te pakken: Avicii, de olijke Zweed met zijn scheve petje en zijn euforische progressive house. Vorig jaar ging het nog mis, nu is ie erbij, en hij is meteen de meest opvallende boeking van deze editie. De meest spraakmakende ook, want niet iedereen ziet zijn komst zitten. Duncan Stutterheim van ID&T bijvoorbeeld. "Dan denk ik: tja, gast... Dat klopt van geen kanten. Je bent geen rockster."
Rockistenmentaliteit
Hoort een grote dj niet op Pinkpop? Waarom eigenlijk niet? Wat is dat voor rockistenmentaliteit? En geen rockster? Met al die verhalen over drugs en helikopters is Avicii toch juist meer rockster dan George Ezra, Passenger en The Script bij elkaar? Nou ja, we weten wel dat Jan Smeets ook zijn twijfels heeft over dance op zijn festival. In 2011 zei hij daarover tegen 3voor12: "Een derde dance afsluiter in de tent kan ik me voorstellen, maar het hoofdpodium ligt anders. Op het hoofdpodium moet een band staan, dat is ons uitgaanspunt." Eén keer kende Pinkpop drie live dance-acts als headliner: in 2005 sloten The Chemical Brothers, The Prodigy en Faithless af. Het geldt als een dramatische editie, een van de slechtst bezochte in de historie. Een jaar later ging het roer om en trok Pinkpop voor het eerst serieus de beurs om een wereldtopper te halen, Red Hot Chili Peppers.
Toch kende Pinkpop ook goede dance-ervaringen. Zo stonden twee van die drie headliners - The Prodigy en The Chemical Brothers - ook op de legendarische editie van 1996. Dat jaar stonden ook Underworld, Orbital, Leftfield, Eboman en zelfs Dark Don Dave Clarke op het festival. Ongelofelijk als je daar nu bij stilstaat, een monumentaal schakelpunt in de acceptatie van elektronische muziek. De afgelopen jaren ging het ook eigenlijk altijd goed met de spaarzame dance acts op Pinkpop. Justice? Tent aan gort. Deadmau5, The Bloody Beetroots? Hoogtepunten in hun jaar. En de afgelopen editie liepen de mensen flink uit voor de frivole vioolhouse van Clean Bandit. En hoewel dance er op Pinkpop altijd een beetje bij hangt (heel anders dan bijvoorbeeld op Paaspop), kun je gerust stellen dat er vraag naar is.
Avicii zag de kans, en greep hem
Natuurlijk waren The Chemical Brothers, The Prodigy en zelfs Faithless in de jaren negentig een stuk meer credible dan Avicii nu. Zij waren het die het alternatieve publiek liet zien dan house ook voor hen was, en dat dancesterren net zo groot konden worden als rockbands. Maar Pinkpop was ook nog echt een alternatieve festival, en dat is het al een paar jaar niet meer. Pinkpop draait niet om subculturen en underground. Het meest duidelijk zien we dat aan het vorig jaar voor het eerst toegevoegde vierde podium voor kleine acts, dat het in scherpte aflegt tegen acts van die grootte op Lowlands, Down The Rabbit Hole of Best Kept Secret. De cutting edge elektronische live acts van nu - een Moderat, een James Blake - zijn dan ook veel meer thuis op festivals als Pitch en Lowlands.
Veel meer dan twintig jaar geleden volgt Pinkpop wat op de radio gebeurt, vooral bij de belangrijke mediapartner 3FM. Het verklaart de aanwezigheid van one hit radiowonders Sheppard en Magic!, het maakt George Ezra en Sam Smith (die helaas afzegde) logische boekingen. Met Nederlandse acts neemt Pinkpop liever geen al te grote gokjes: gevierde acts als Kensington en Typhoon mogen er hun ereronde komen doen. En ook Avicii is dus een logische keuze. Met Levels scoorde hij een gigantische radiohit, nota bene met een instrumentaal nummer. Nog veel groter werd hij dankzij twee cross-over hits: Wake Me Up en Hey Brother.
En daar heeft Joris Belgers simpelweg ongelijk: Avicii is wel degelijk vernieuwend. Hij is misschien (nou ja, laat misschien maar weg) schaamteloos commercieel, maar Avicii is wel een smaakmaker, een trendzetter. Neem nu Hey Brother, die gekke folk-house tune. Wie had ooit gedacht dat die combi zou werken? Terwijl het idee eigenlijk voor het oprapen lag: Avicii trekt simpelweg de mateloos populaire Mumford And Sons sound het elektronische domein in. Marcus Mumford begon zijn eerste hits allemaal met een voet op de kickdrum. Geen andere percussie, alleen die vierkwartsmaat. Die hoef je eigenlijk enkel een beetje aan te zetten, en je hebt een dansplaat. Avicii zag de kans en greep hem.
Een hele reeks producers volgde hem. Met name uit Duitsland horen we het ene na het andere akoestische deuntje met een beat, met Robin Schulz als de meesterremixer. De ingedutte megaband Coldplay keek naar hem voor inspiratie en vond die met het bombastische Sky Full Of Stars. Niet iedere Coldplay-fan was er blij mee, maar voor de band werkte het. Inmiddels is er ook alweer een nieuwe Scandinavische ster opgestaan, die de vocale house van Avicii als zijn blauwdruk gebruikt: de Noor Kygo. Die gebruikt net nog wat lichtere melodieën, maar de essentie is hetzelfde. Die jongen heeft dezelfde handicap als Avicii: hij is in feite geen dj, maar een producer.