Programmeur Edwin van Andel en 6 anderen ontslagen bij de Melkweg

"Deel personeel laten gaan om kosten te besparen"

Sjoerd Huismans ,

Programmeur Edwin van Andel werkt niet langer bij de Melkweg. Dat maakte hij vandaag bekend in een Facebookpost. Van Andel zegt er zeker van te zijn dat zijn ontslag gebaseerd is op puur economische redenen en niet op de kwaliteit van zijn werk. "Financieel heeft de Melkweg het moeilijk en daarom neemt het podium maatregelen: sommige mensen - waaronder ik - raken hun baan kwijt." Van Andel werkte sinds 1996 bij het podium, met een tussenpoos van een jaar bij PIAS. Zijn specialiteit is hiphop. UPDATE: de Melkweg reageert dat in totaal zeven medewerkers hun baan verliezen.

"CEO, bestuur en management hebben besloten om een deel van het personeel te laten gaan om kosten te besparen", zegt Van Andel in een Facebookpost. Dat de Melkweg het moeilijk heeft, is geen geheim. De concurrentie in Amsterdam is moordend, TivoliVredenburg is een nieuwe geduchte concurrent en het clubcircuit staat in het algemeen onder druk door het alsmaar toenemende aantal festivals. Afgelopen december werd al bekend dat het podium gaat reorganiseren en daarbij 11 van de 195 medewerkers hun baan zouden moeten inleveren. Het Amsterdamse poppodium wil "weerbaar" worden en zei te werken aan "een toekomstbestendige koers, waarbij de culturele en maatschappelijke bijdrage van het poppodium optimaal is".

Van Andel is één van de in totaal nu zeven medewerkers die hun baan kwijtraken, bevestigt de Melkweg. "We hebben zo veel mogelijk een vervangende functie aangeboden aan de betreffende medewerkers", aldus Jon Heemsbergen (marketing & communicatie). "Zeven medewerkers hebben we helaas geen vervangende functie kunnen aanbieden en voor hen is deze week ontslag aangevraagd. Edwin van Andel is inderdaad één van hen." De andere twee muziekprogrammeurs in dienst bij de Melkweg - John van Luyn en Camiel Le Rutte - nemen de taken van Edwin over. Naast één muziekprogrammeur verdwijnt ook de functie van theaterprogrammeur.

De laatste stand van zaken afgelopen december was dat het reorganisatieplan van het podium bij de Ondernemingsraad lag. De Melkweg bevestigt nu dat, na een positief advies van de Ondernemingsraad, deze week is begonnen met het doorvoeren van de reorganisatie. "De ontslagaanvragen zijn de eerste en moeilijkste stap daarin. We betreuren dat het noodzakelijk is geweest om voor een aantal collega’s ontslag aan te vragen. Voor alle betrokkenen, onafhankelijk van hun functie, is dat heel erg vervelend."

Hieronder de volledige post van Edwin van Andel (in het Engels):


I no longer work at Melkweg.

CEO, board and managent decided they had to let go some the staff in order to cut costs. Things are difficult financially for Melkweg for some time and measures have been taken: some people will lose their job, including me.

I’m assured it’s got nothing to do with the content or quality of my work but based purely on economics. Still it’s pretty tough after 14 years of programming, booking and building on the profile of, what I’ve become to call, my Melkweg
.
First time I visited Melkweg was on november 28, 1987. Me and some friends drove to Amsterdam to see Circle Jerks and Gang Green. The moment I set foot in the place I felt at home. Underground, honest, a little raw and great staff. I decided on the spot I wanted to work in this place.

When I moved to Amsterdam in 1990 I managed to work myself in the dj pool for playing music in between shows, after opening up for Rage Against The Machine in 1993 I got to join the DJ’s for the Saturday clubnight Dance Arena.

Melkweg expanded with the MAX in late 1995 and I was asked to join the team in early 1996, after a short booking job at Hotel Arena, which was a live venue at the time. I assisted the bookings, started a proper production system, wrote texts for our biweekly programleaflet and handled rentals.

After 4 years I was asked to work for recordlabel PIAS in 2000. I learned a lot being one of their labelmanagers.Being caught up in sales numbers and airplay stats I missed the dynamics of a live venue; the instant and direct way people react to an artist on stage.

I was glad Melkweg called after six months: would I consider coming back? I figured I had done something right and decided to follow my heart. But not before Melkweg agreed to reinstall a wooden floor in the tearoom, which had a hideous linoleum carpeting back in those days. I started in january 2001 as programmer/booker and head of production. I handed over the production unit in 2005 and I concentrated on bookings after that.

Till today.

Some thoughts that cross my mind? My first ever hiphopshow meant spending 2 days with Kool Keith. Beers with Queens of the Stone Age in Melkweg cafe. Discussing turntable sturdyness with Mr Scruff. LTJ Bukem wanting to come back to celebrate the 10th anniversary of his first DJ gig in Amsterdam. Hugs from Amanda Palmer. Redman finally on stage after midnight, after most of the audience left. Every single one of all 7 shows by Enter Shikari sold out. Talking life with Slug and Ant of Atmosphere. Getting Non Phixion out of a german jail so they could play Melkweg. Friends I made in Austin,Texas on my 11 trips to SXSW.

Three amazing editions of Grauzone Festival, the last one only a few days ago. 3 Years of selecting music docs and bookings artists around the screenings for IDFA Melkweg, meeting Ginger Baker getting away unharmed, Death & Edwyn Collins. North Sea Surf Festival, the ony instrumental surfmusic festival worldwide.

And hiphop. A whole lot of hiphop.

Probably over a million visitors must have been to shows I booked at Melkweg.

Now I’m out of work. Looking for a job. Let me know if you know about a vacancy. I’m open to all aspects of the musicbizz but my heart lies with liveshows. I know about musicdocumentaries and how to throw a festival.

I still spin a mean vinyl, DJ bookings are welcome

Thanks to all people I’ve worked with, I’m sure our paths will cross. I feel it’s too early in life for a career in bicycle repairs

Edwin