Jaaroverzicht 2014: Pinkpop, Lowlands, ADE en Typhoon!

Festivals, festivals, festivals, podia en liefde uit Zwolle

Ingmar Griffioen ,

Terugblikken op 2014 middels de best gelezen artikelen op 3voor12. Scrollend door de maandoverzichten springt de festivalverslaggeving er wederom uit. Uiteraard lieten krakers als Lowlands, Pinkpop en Eurosonic Noorderslag van zich horen, maar 2014 was ook het jaar van de nieuwe festivals: Down The Rabbit Hole, Encore, Woo Hah, het pas 1-jarige Best Kept Secret en nieuwe podia als TivoliVredenburg en Doornroosje. Helaas telde 2014 ook veel zwarte randen. En waar we 2013 tot het jaar van Jacco Gardner doopten, kunnen we eenvoudig zijn opvolger aanwijzen. Niet omdat hij de 3voor12 Award ophaalde; nee Typhoon was overal. En nog belangrijker; hij was overal steengoed, op plaat en vooral live. Of het nu Lowlands, Great Wide Open, Paradiso, DWDD of een schuur in Zeeland was; de innemende Zwollenaar gaf altijd alles, gedragen door die geweldige band. Dat wordt nog een hele kluif om daar in 2015 aan te tippen.

Bekijk hieronder een overzicht per maand met links naar de meest gelezen artikelen

JANUARI
Fier bovenaan staat de Noorderslag Top 30, het eerste weegmoment van het jaar verwijst zelfs het ESNS14-dossier naar de tweede plaats. Lowlands piekt al vroeg in het jaar met de afschaffing van het statiegeldsysteem. Andere uitschieters zijn de bekendmaking van de 12van3voor12 en het vertrek van Phil Tilli bij Moke. Terug naar ESNS met de opmerkelijke dubbele winst bij de Pop Media Prijs, de Eurosonic Top 20, 10 tips voor Eurosonic, 'Spinvis-meisjes aan de Macht', review van de bazenset van De Sluwe Vos en 'Hoe Kensington de grootste rockband van NL werd'. Speciale vermelding verdienen het VPRO-radiodebuut van Matthijs van Nieuwkerk (uit juni 1986!) en het afscheid van Tivoli van de Oudegracht en de vieze putlucht.
Op de Luisterpaal scoren Warpaint, James Vincent McMorrow en NL hiphoppers FATA, terwijl De Sluwe Vos, De Staat, Daryll-Ann, Thomas Azier en The Opposites op ESNS voor de populairste video's tekenen.

FEBRUARI
Geen festivals in februari, maar wel... de verkiezing tot Beste Poppodium van Nederland. De uitslag volgt in maart. Nog hoger reiken de gevestigde festivals Pinkpop (blijkbaar verrast door een Stones-advertentie) en Lowlands (dat nu eens niet direct uitverkoopt). Het Beste poppodium dossier scoort met: 40 legendarische concerten in Tivoli, het interview met John van Luijn en de gepikeerde reactie van Buma-directeur Frank Helmink daarop, Torre Florims favoriete podium en de Nieuwbouw podia van de Zeroes. Bijzonder hoge noteringen verder voor de Vacature voor 3voor12 Radio-producer (welkom Matthijs Kuiper!), 10 bijzondere festivallocaties, de Mega Top 50 over hitlijstmanipulatie en 12van3voor12'er Boaz van de Beatz gaat meteen aan de leiding door met Pharrell en Sean Paul aan Major Lazer tracks te werken. Oh en Mojo zet met Sky City een nieuw dance-festival in de HMH neer. Op de Luisterpaal steken Moss en Moodymann er bovenuit.

MAART
Maart is (ook cijfermatig ja) een maand met een dikke zwarte rand wegens de dood van Selim Lemouchi (The Devil's Blood) en een bizar ongeval tijdens SXSW, waarbij Nederlander Steven Craenmehr en drie anderen de dood vinden. Henk van Straten schrijft een IM voor Selim Lemouchi en 3voor12 spreekt een aangeslagen Nederlandse SXSW-delegatie. Verder is daar vooral de Beste podium-verkiezing weer. Met als topper: de uitslag. Paradiso en Jan Willem Sligting gefeliciteerd! John van Luijn vs. boze Buma werkt nog door, terwijl Willem Venema uitlegt dat er 'in entertainment geen plaats is voor vakbondsmentaliteit' en Jiggy Djé het randstedelijk publiek als 'kut' typeert. The Hard Way snuift ondertussen pentagrammen coke van de bijbel (ook een videotopper). Pinkpop weet de aandacht goed vast te houden met de bevestiging van The Stones en de rest van het programma een dag later op de persconferentie. Ook Best Kept Secret zorgt met o.a. The War On Drugs voor Hooikoorts.
De echte positieve uitschieter is toch wel Blaudzun wiens Album van de Week Promises Of No Man's Land op de Luisterpaal nog harder scoort dan in tekst. Qua festivalbezoek staat alleen SXSW in Austin op het menu en de Top 50 (Natural Child mensen) en de keynote van Lady Gaga baren opzien.

APRIL
Toch weer festivals, het Paaspop-dossier (van 3voor12 Eindhoven, Tilburg en Breda) gaat ruim over alle landelijke berichtgeving heen. Tweede stek voor het nieuws dat broedplaats Kytopia plat moet (en inmiddels is) en vlak daarachter: de tien beste feestjes en festivals van Koningsdag. Het nieuws dat Nederland een downloadverbod moet invoeren komt niet eens zo hard aan, maar net harder dan Motel Mozaique, dat ook in de breedte scoort met de Top 12 en het 3voor12 podium (foto's en vooral video's! hier). Veel aandacht voor docu Nirvana in Nederland en het goede 'kijk terug' nieuws. Record Store Day, een mini-festival aan instores, noopt tot De stand van zaken, 10 tips en bezoeken aan o.a. de vinylperserij in Haarlem en Sounds, Tilburg. Ook in april primeurt troetel-Pool Mr. Polska De Libi in 3voor12 Radio, scoort CUT_ een giga YouTube-hit met een Stromae-cover, transfert programmeur Joey Ruchtie van Rotterdam naar Groningen en levert Joost van Bellen dan toch roman Pandaogen af. Audio- en video-toppers: de reggae-plaat van Rico & A.R.T. en Elbow in Paradiso.

MEI
Wederom Pinkpop ten top, Mojo-boeker Rob Trommelen onthult dat het programma tweemaal zo duur is als in 2013. Wacko Jacko posthuum in de bocht: zijn nieuwe single is ingespeeld door louter Nederlanders en we geven je 10 Tips voor Bevrijdingsdag (en 4 mei). Meer Pinkpop-voorpret met de Rough Guide To Metal (maandag) en vooral: 10 dingen die je niet had willen weten van Fred Durst. Huilen van het lachen kan ook met het album van De Huilende Rappers en daar zijn die 40 legendarische Tivoli-shows weer. Veel goed nieuws ook: Nederlandse muziek scoort over de grenzen, B(et)onnie Dieleman haalt Bonnie Prince Billy juist hierheen, Lowlands verkoopt toch uit en eind mei is een 3Doc over Stromae te zien. Opvallende scores voor The War On Drugs voor beginners (n.a.v. de megahit) en interviews met anti-helden tUnE-yArDs en Awanto3. Video-opnames van Triggerfinger (Paradiso), Royal Blood (London Calling), Stromae (HMH) en Blaudzun (Paradiso) gooien hoge ogen, evenals Luisterpaal-albums van Oscar and the Wolf, Nederlanders Navarone en Peter Pan Speedrock en Röyksopp & Robyn.

JULI
Down The Rabbit Hole zit dan ook aan het eind van de maand en het ook naar 2015 zeer ambitieuze festival zien we in juli terug (vooral de opnames met Damon Albarn en Black Keys), evenals Typhoon. Veel festivals deze zomermaand, maar we beginnen weer gitzwart: met het bericht dat Tim Nieburg, bekend in het Amsterdamse culturele veld, is omgekomen bij de MH17 crash. Ook (de reactie van Willem Venema op) het gedwongen vertrek van Jan Willem Sligting bij Paradiso stemt droevig. Positiever zijn de twee gezichten van zomergast Jim Taihuttu, 10 Tips voor Pitch en de door Moderat gedomineerde eerste Pitch-dag en de aanblik van de nieuwe Kytopia in Tivoli Oudegracht. Typhoon heerst ook met Lobi Da Basi in tekst (Album vd Weekinterview) en met Great Minds op Woo Hah.

Meer #LL14 toppers:
- Wat wisselt het wisselkantoor?
- De Top 5 van zaterdag
- Bravo in vuur en Flume
- De Top 5 van zondag
- Typhoon oogst wat hij zaait
- Analyse: Lowlands is nog steeds de koning, alleen niet meer in het land der blinden
- Queens Of The Stone Age, Kings of the Lowlands
- Slotinterview Eric van Eerdenburg: "De LL-formule is niet sleets geraakt"
- Skrillex raakt gevoelige snaar
- De Top 5 van vrijdag
Slechts twee 'niet-Lowlands-berichten' springen eruit (maar zelfs die zijn gerelateerd)
- Recyclebare One Nights Tent moet rotzooi op festivalcampings tegengaan
- Strafrechtadvocaat: “Drugscontrole op festivals deugt niet”

SEPTEMBER
In september ging het live om twee zaken: Into The Great Wide Open en Kraftwerk (aankondiging 8x Paradiso). ITGWO14 dus:
- Typhoon heerste weer
- Ben Howard ook maar anders
- de Top 20
- ITGWO in magische momenten
- Slotinterview: Fortweg was echt into the great wide open
ADE wierp zijn schaduw vooruit en vooral omdat het MC Theater failliet ging en SFX Awakenings kocht.
Want: verkoopt de Nederlandse dance zijn ziel of verovert het de wereld?
Schrikken: Cedric Muyres (Kensington/Snowstar Records) kreeg een ernstig auto-ongeluk. Verder was het de maand van:
- Alt-J (interview en Album vd Week)
- Aphex Twins Syro (track by track)
- Het Grote Gedoe 2 van Faberyayo en Vic Crezee
Kijken deden we graag naar The National op Lowlands, De Staat in Hollands Hoop en ITGWO in foto's. Plus vooruit naar: De meest veelbelovende releases van het najaar.
En dan was er nog een dingetje met een zekere 3voor12 Award in de Tolhuistuin (terugblik met alle shows hierrrr).

OKTOBER
Dance, dance en nog eens dance in oktober en dan vooral veel dankzij 's wereld grootste danceconventie uiteraard. De absolute zenith is voor de vraag of de Dj Mag Top 100 wat op ADE te zoeken heeft, maar ook de aftermath met 3 doden en de beboterde drugsberichtgeving is opmerkelijk. Dan is er nog een legendarisch slechte dj-set van Giorgio Moroder in het nieuwe Doornroosje en treurig lokaalbericht: De Supermarkt in Den Haag sluit de deuren. Meer dance:
- Dossier ADE14
- De ADE top 25
- Afrojack brengt de American Dream naar de Ziggo Dome
- In The Bigger Picture helpt gabbertje de gabber om zeep
- Veel Trouw: Olaf Boswijk vertelt over de laatste maanden
- Een mogelijke opvolger dient zich aan met Radion
- Q-Dance fans boos over kaartendeal met Viagogo
- 10 Trends van ADE
- Trouw heropent ondergrondse club De Natte Cel
- ADE14 voorpret met de Eurocrack van modulaire synths door oa Kyteman en Noisia
Het Rotterdamse podiumcircuit roert zich flink:
We legden uit waarom de Maasstad geen groot poppodium nodig heeft en krijgen meteen een Ferrodome voor 6000 man om de oren.

NOVEMBER
In november gaat de Song van het Jaar stembus al open en kunnen we als eerste de nieuwe Foo Fighters laten horen (inclusief video-interview met Dave Grohl). We zien het concert van Damien Rice in Carré, Sjoerd Wynia weer (drugs+media+boter) en een ongekende Duitse festivalexplosie. Dan is er Le Guess Who?, het Utrechtse festival dat de grootste en sterkste editie beleeft. De Top 20 samenstellen is een van de zwaarste kluiven van het jaar en Turkse topper Selda, een onverbiddelijk Swans (+Savages x Bo Ningen), een eerstewerelds Einstürzende Neubauten en de desolate duisternis van Autechre en 24 Hour Dronefest zullen we niet licht vergeten. TivoliVredenburg beleeft daarvoor met Catch al een geslaagde festivalvuurdoop.
Meer inktzwartgerande verhalen, want producer-gitarist Corno Zwetsloot (Space Siren) en Vlaamse held Luc de Vos (Gorki) ontvallen ons.

Ook in november tekent Damien Rice voor een bijzonder Album vd Week en De Jeugd viert de 10e verjaardag (vast). Opvallende noteringen voor interviews met:
- Steffi
- Henny Vrienten
- Joris Voorn
- Perfume Genius op LGW14: "Eminem aanstaren tot hij in huilen uitbarst"
We nemen veel op (zie hieronder); ook Curtis Harding, Ty Segall en Eefje de Visser stijgen boven zichzelf uit voor het oog van de camera. Metalgroep Sioen en het Twentse Fratsen zijn opvallend populair op de Luisterpaal.

DECEMBER
De laatste maand maken we de balans op en wel eerst van de Song van het Jaar. De uitslag, de Facts and figures en het interview met de winnaar.
Eveneens resumerend:
- De Albums van het Jaar met The War On Drugs op 1
- De beste video's van 2014
- De beloftes voor 2015 uit de Song Top 100
- Smells Like Teen Spirit is ultieme Song in 30-jarige geschiedenis
- Kijk alle 15 (!) Song vh Jaar shows terug
- Eric Corton kijkt terug naar Pinkpop, het noodweer en Metallica
- Slotserie Trouw tot in den dood met o.a. Job Jobse en Joris Voorn

Meer hardhitters:
- Laat One Direction-fans toch lekker hysterisch doen
- Pluggers, handelsreizigers in muziek
- Amerika verliest greep op Europese popmarkt

De randstedelijke podiumsector borrelt:
- Melkweg reorganiseert: 11 banen weg
- Tropicana, Baja Beach Club, 013, Paard en nog 7 plannen voor een Rotterdams poppodium
- Ook in Roffa: Perron moet dicht, maar heropent in de failliete Hollywood Music Hall
- Vinyl nog altijd in de lift, Haarlemse Record Industry groeit explosief
- Niet te negeren Album van volgende Week van D'Angelo
- Leeways en Charl Delemarre winnen Grote Prijs van NL
- Nabestaanden klagen SXSW aan voor ongeval
- Hoe deden de 12van3voor12 het eigenlijk in 2014?

We wensen je vast een muzikaal 2015, maar zijn nog niet klaar met 2014... verwacht nog onder meer: Het jaar in beste Lokaalberichten, De beste foto's van 2014 en de beste festivalshows.