Grohl was onlangs met zijn Foo Fighters in Londen om te vertellen over Sonic Highways, het achtste album van de band, en ook over de bijgehorende documentaireserie, die inmiddels voor abonnees op HBO ook in Nederland te bekijken is. Grohl hanteert in die serie een stijl die we inmiddels wel een beetje van hem kennen: met veel liefde voor de geschiedenis van zowel underground punkrock als mainstream classic rock, loodst hij je door de acht steden die voor hem het muzikale hart van Amerika vormen. In die steden ontmoet hij uiteraard ook talloze muzikanten die de muziek kleur gaven, een aantal van hen duiken ook op in de nummers die hij aan hij aan het eind van de rondleiding maakte. Op Something From Nothing bijvoorbeeld horen we een bijdrage van Rick Nielsen van Cheap Trick, uit Chicago. Joe Walsh neemt een klein beetje van de typische LA Eagles-sound mee op Outside.
Stream nu het nieuwe Foo Fighters album
Plus exclusief interview met Dave Grohl over album en HBO docu serie Sonic Highways
Als zoon van een schoollerares en een speechschrijver uit politiek Washington DC zit Dave Grohl het oreren in het bloed. Dat zagen we al toen hij een keynote speech hield op SXSW en toen hij de legendarische Sound Studio vastlegde in een documentaire. Nu legt hij de studio’s van maar liefst acht favoriete muzieksteden vast in een documentaireserie voor HBO. En oh ja, hij maakte er ook nog eens een album. Je kunt Sonic Highways dit weekend horen op 3voor12, en Dave Grohl zien spreken over muziekbeleving in het digitale tijdperk, de rode lijnen in de popgeschiedenis en zijn eigen rol daarin.
Het is voor de Foo Fighters natuurlijk een slimme manier om wat zijpaden in te slaan en heel demonstratief invloeden binnen te halen. Maar voor Grohl, de aanstekelijke verteller, is het toch vooral een manier om zijn fans te wijzen op de rode lijnen in de popmuziek, en vooral de rode lijnen in zijn eigen oeuvre. Hij heeft ook een obsessie met cruciale momenten in de popgeschiedenis. Game changers. Zelf was hij natuurlijk met Nirvana ook betrokken bij zo'n moment, in een tijd dat hij zich daar nog weinig bewust van was. Grohl maakt zich geen illusies: de kans dat Foo Fighters ook voor zo'n omwenteling gaat zorgen, is buitengewoon klein. "Dit is geen muzikale revolutie, het is gewoon wat we graag doen. Ik kan me niet voorstellen dat we gewoon weer de studio ingaan en een plaat maken. Dat lijkt me saai. We lijken misschien wel een grote machine, maar ons team is heel klein. We zijn ook heel erg op onszelf gericht: hoe kunnen wij het voor onszelf leuk houden."
Als Grohl ons een ding wil laten zien, dan is het wel hoe belangrijk lokale context is voor de ontwikkeling van muziek. Of het nu het weer van een stad is, of ingrijpende politieke gebeurtenissen als de moord op Martin Luther King. Met veel liefde spreekt hij ook over de ouderwetse, roestige distributiesystemen van vroeger. De platenzaak, maar ook nog vroeger: de jukebox. "Mensen kochten geen platen, artiesten brachten geen albums uit. Je ging naar een café om singles te horen in de jukebox. De nieuwe generatie heeft een enorm voordeel met het ontdekken van muziek. Het is er allemaal. De uitdaging is om mensen daadwerkelijk geïnspireerd te maken door muziek. De hoeveelheid is simpelweg intimiderend. Als je toegang hebt tot de complete wereld, waar begin je dan in hemelsnaam? Ik snap wel dat de wereld sneller is en dat mensen daarom liever naar losse nummers luisteren, maar de beloning van het luisteren naar een volwaardig album is veel groter."