Zo'n beetje het eerste woord dat valt op het kantoor van Double Vee naast het Rotterdamse vliegveld Zestienhoven is 'Live Nation'. De grote concertgigant, eigenaar van Mojo Concerts, is een grote fascinatie voor de inmiddels 61-jarige concertpromotor. Elk kwartaal weer kijkt Venema met verbijstering naar de nieuwe cijfers van het megabedrijf. Een dag voor het gesprek waren ze er weer. "51 miljoen dollar verlies in drie maanden tijd. Als Polare een probleem heeft met een paar miljoen gaan 52 winkels naar de Filistijnen. En zo gaat het al tien jaar. Er is nog nooit geld verdiend bij Live Nation, en niemand kan me uitleggen waarom. Ik ken veel mensen die er een vinger achter proberen te krijgen. De opinie van de kenners is: de banken die er ooit aan begonnen zijn, zitten er zo diep in dat elke terugtrekkende beweging fataal kan zijn voor hun investering. Er zijn niet genoeg assets om de investering te verzekeren, er zijn nauwelijks gebouwen. Het gaat om tickets en artiestencontracten. Dagkoersen."
Venema, een excentrieke man met lang haar en een Bourgondische buik. Wie hem een beetje kent, weet dat hij graag praat, maar daar dan ook erg goed in is. In de jaren negentig was hij een van de bedenkers van Lowlands, en jarenlang stond hij uit hoofde van Mojo min of meer naast Jan Smeets als het op Pinkpop aan kwam. Tegenwoordig doet hij de boekingen voor grote internationale namen als John Mayer en Tori Amos, maar zijn Double Vee onderscheidt zich ook met een gezonde Nederlandse stal, met acts als Go Back To The Zoo, Guus Meeuwis, Eefje de Visser en Marike Jager. "Tot tien jaar geleden hield ik me eigenlijk nooit bezig met Nederlandse artiesten. Daar richtte ik binnen Mojo een aparte afdeling voor op, die later zelfstandig verder ging als Agents After All. Ik rolde er eigenlijk bij toeval in. Ik had interesse in comedy, raakte in contact met Leon Happe van PIAS, die dat ook wel voor zich zag. Zij zouden de cd's en dvd's verkopen, ik zou het live vormgeven. Leuk idee. De volgende dag ging de telefoon: Leon lag in het ziekenhuis, en hij had 30% kans om te overleven. Toen ik hem belde, begon hij over Bettie Serveert. Hij zou een plaat van ze uitbrengen, en ik zou de boekingen moeten doen. Ik heb gezegd: zorg jij nou maar dat je die 30% opkrikt, dan doe ik het. Die belofte maakte schuld. Bettie tourde met Voicst, en zo begon alles."