Rob Trommelen (Mojo): "Het Pinkpop-programma is twee keer zo duur als vorig jaar"

Arcade Fire wilde niet op dezelfde dag als Metallica en Pearl Jam ging niet door wegens examen

Atze de Vrieze ,

Wie Mr. Pinkpop is? Jan Smeets natuurlijk. Wie iets over het festival wil weten, belt de bekendste man in de Nederlandse muziekindustrie. Smeets is de baas en wil dat tot in lengte van dagen blijven, maar achter de schermen zijn andere mensen bezig met het programma van 'zijn' festival. Hoofdverantwoordelijke bij Mojo: Rob Trommelen, een veteraan met een rockhart. "Ik mag nu op mijn cv zetten dat ik The Rolling Stones op Pinkpop geboekt heb, daar ben ik natuurlijk trots op."

"In Landgraaf komen we nooit, nee. Maar ik ga eens in de zes weken bij Jan langs in Geleen. Dat is zelfs voor een Brabander ver, kan ik je vertellen." Rob Trommelen opent een elegante vergaderkamer met blauwe muren in het hoofdkantoor van Mojo in Delft, thuisbasis van de programmacommissie van het Limburgse festival. Het pand zit in een voormalig bankgebouw in het centrum van de Zuid-Hollandse stad. De kluis staat er nog. In vroeger tijden is ie nog wel gebruikt door de concertpromotor. Dan gingen mensen als Rob Trommelen rustig met een Albert Heijn tas met honderdduizenden guldens op pad, om bands cash uit te betalen. Dat gebeurt niet of nauwelijks meer, vertelt Trommelen. Het live-circuit is al jaren geprofessionaliseerd. De cowboytijd ligt ver achter ons. Grote instituten met een enorme historie bepalen de wetmatigheden van het festivalseizoen, en het is aan de verantwoordelijke boekers om daar zo goed mogelijk tussendoor te laveren.

"Eind oktober zat ik met de handen in het haar", vertelt Trommelen. "Pearl Jam stond eigenlijk al vast. Het klopte helemaal: de plaat was uit, de band zou op tour gaan. Maar toen bleek een van de kinderen van de bandleden examen te doen en begon de tour een week later, in Ziggo Dome. Voor Pinkpop had ik toen alleen Arctic Monkeys. Leuke band hoor, maar dat is toch niet echt een knaller."

Sinds Rob Trommelen het roer min of meer overnam, in 2005, is dat het basisuitgangspunt van Pinkpop. Drie echt grote headliners zijn leidend, de rest van het programma volgt.
"Het lag op zijn gat", herinnert Trommelen zich. "Ik heb tegen Jan gezegd: ik wil een zak geld en carte blanche. Toen hebben we Red Hot Chili Peppers geboekt, en dat werd een succes. Vanaf toen zijn we ieder jaar zoveel mogelijk knallers gaan boeken. Dat is niet makkelijk, want je kunt niet veel sturen. Iedere band heeft zijn eigen agenda, en er zijn er niet zo veel in die categorie. Een stuk of vijftien, dan houdt het wel op. Eind november meldde Metallica zich. Hun film liep niet zo goed, en ik denk dat ze wel een financiële injectie in hun bedrijf konden gebruiken. Een geschenk uit de hemel waar we meteen op ingezet hebben. Even later klopten The Rolling Stones aan bij Leon (Ramakers, Mojo-coryfee, red.). Of we eens konden praten. Ik dacht natuurlijk: wow."

Dan heb je het ineens over de absolute jackpot. The Rolling Stones speelt nooit festivals, tot vorig jaar Glastonbury.

"Wij hoorden al wel geruchten in de wandelgangen dat Mick het heel leuk gevonden had. En hij heeft ook gezien dat Bruce Springsteen zijn carrière in Europa een injectie gegeven heeft door wel eens festivals te doen. Even daarvoor zat hij in een dip. Hij heeft een keer de ArenA gedaan met heel slecht geluid, de keer erna kreeg hij het lang niet vol. Wij hebben toen gezegd: je zou toch eens een festival moeten spelen. Het beviel hem zo goed dat hij in 2012 meteen weer wilde."

Ik hoorde dat het zo lang duurde voor het daadwerkelijk rond was met The Rolling Stones, omdat Mick Jagger naar de opening van het WK Voetbal wilde.

"Nou, eigenlijk was Pinkpop in februari ineens helemaal van de lijst. Het ging niet door, ze wilden later beginnen met hun tour. Een week later ging de telefoon: Mick wilde eind juni naar Brazilië voor het voetbal, dus Pinkpop ging toch door. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit zo meegemaakt als nu. Alle lichten stonden op groen, alleen Mick Jagger moest nog een 'go' geven. Hij moet persoonlijk op de knop drukken. Maar de komst van de band heeft in elk geval vooraf al van alles veroorzaakt."

Is dit de duurste Pinkpop ooit?
"Ja, by far. Het Pinkpop-programma van dit jaar is twee keer zo duur als dat van vorig jaar. Maar we hebben ook meer kaartjes verkocht dan ooit, dus het kan uit."

In hoeverre is het een probleem dat zo'n band als Metallica 20.000 fans op de been brengt die speciaal voor die band komen en het festival overspoelen?
"Arcade Fire wilde eigenlijk niet op dezelfde dag als Metallica spelen, en dat snap ik wel. Het compromis was: laten we het 3FM Stage in de sfeer van Arcade Fire boeken, wat alternatiever. Toen hebben we Stromae en Jake Bugg er ondermeer bij gezet. De hardrockers zullen de hele dag voor het grote podium gaan liggen, Arcade Fire heeft zijn eigen wereldje aan de andere kant van het veld."

Zo'n band als Metallica neemt ook allerlei bands mee in zijn kielzog. Is daarover te onderhandelen? Ik kan me voorstellen dat je Mastodon en Ghost er best bij wil hebben, maar ik herinner me een boeking als Hanson. Het was uiteindelijk stiekem best leuk, maar wel een opvallende naam.
"Metallica wil dat inderdaad. Zij willen ook inspraak in wie er voor ze speelt. Ik heb ieder jaar wel een paar bands die ik neerzet voor iemand uit mijn netwerk. De agent van Hanson heeft me destijds flink onder druk gezet. Wat moet ik met die band, dacht ik, maar het was keileuk, er waren echt fans in de tent, en de band was blij. Maar dat was inderdaad een matsshow."

Is het vierde podium neergezet om moetjes kwijt te kunnen? De broer van Rob Zombie, het vriendinnetje van Ed Sheeran?
"Nee, ik houd dat zoveel mogelijk af. Dat extra podium is bedoeld om het festival wat op te frissen, nieuw talent een kans te geven."

De Metallica-dag is een soort hardrockfestival op zich geworden. Met Fortarock gaat het de laatste jaren ook goed. Staat rock stilletjes weer op de kaart?
"Zoals je weet kom ik uit de rock, maar het is wel een beetje een stilstaand genre. De bands die ik 25 jaar geleden boekte, spelen nog steeds. Volbeat is er bij gekomen, maar verder is het nog steeds Iron Maiden, Metallica, Slayer (een beetje overplayed) en AC/DC. Metal is steady in Nederland. Maar ja, natuurlijk zou ik graag eens iets nieuws en opwindends willen ontdekken. Ik was laatst bij Five Finger Death Punch in een uitverkocht 013. Ik heb dat allemaal al wel zestien keer gehoord en vind het niet zo bijzonder, maar het deed me goed om te zien dat de zaal vol jong publiek stond, terwijl die bandleden zelf een jaar of veertig zijn."

Hoe gaat het met Fortarock?
"Die hebben wel te lijden onder het Pinkpop-geweld. Er zit ook maar een week tussen de twee festivals. Er komt zo'n 25.000 man, en dat is goed genoeg."

Je had het net over Pearl Jam, dat uitweek naar Ziggo Dome. Er speelden in het eerste jaar van die nieuwe zaal ongelofelijk veel bands. Een buitenstaander zou zeggen: Nederlanders kopen meer tickets dan ooit voor grote clubshows. Klopt dat?
"Ziggo Dome heeft het eerste jaar veel geluk gehad met bands die op tour waren. Al die oude bands kwamen langs, van Fleetwood Mac tot Neil Young tot nu recent The Eagles. Het was meer dan van tevoren ingeschat. Het komende najaar is iets minder, maar nog altijd goed."

Terug naar Pinkpop. De laatste jaren werd vaak gezegd: Rock Werchter zit er scherper bovenop. Hoe komt dat?
"Rock Werchter zit net een paar weken later, en dus dichterbij Glastonbury en Roskilde. Met name Glastonbury is de natte droom van iedere artiest."

Een verschil met Pinkpop: Werchter zet wel dance-acts neer op het hoofdpodium. Jan Smeets heeft dat altijd afgehouden. Maar waarom geen David Guetta of Avicii op Pinkpop?
"Er lag een bod op Avicii, en een op Calvin Harris en Skrillex. Jan houdt niet zoveel meer af hoor, wij maken het programma. Ik had het zelf graag gezien. Op Pinkpop komt veel Zuid-Nederlands plattelandsvolk, mensen die vanuit de jongerencentra in de dorpen naar het festival komen, zoals ik zelf vroeger ook. Daar horen ze ook dance. Ik denk dat dat prima gaat. Wat wel vaak meespeelt, is dat die acts in het donker willen spelen. Wij hebben per dag op het mainstage maar een spot in het donker, en ik vond het te vroeg voor Avicii om af te sluiten. Avicii schijnt wel te werken aan een daglichtset. Je moet wel als artiest. Ik bedoel: als je in Scandinavië wilt spelen, daar speelt niemand in het donker."

Stel dat Jan Smeets ooit met pensioen gaat…
"Jan gaat nooit met pensioen."

Stel dat Jan Smeets ooit op het podium sterft, word jij dan Mr. Pinkpop?

"Dan worden wij als bedrijf Mr. Pinkpop. Jan heeft het festival 45 jaar geleden verzonnen. Er komt in die zin geen opvolger, maar als ik dit tegen die tijd nog doe, zullen er meer vragen op me afkomen. Maar ik zal dan eerder festivaldirecteur zijn dan Mr. Pinkpop. Daar is er echt maar een van."

Je noemt Pinkpop zelf een traditioneel popfestival waar het draait om friettent, bier en podium. Veel festivals innoveren juist op het gebied van eten. Lowlands pionierde daarmee, festivals als Appelsap en Best Kept Secret trekken het nog verder. Hoe is dat nu op Pinkpop?
"Jan heeft mooie stappen gemaakt met het kalm-aan-laantje, waar je kleinschalige catering kunt vinden. Maar het loopt ook nog storm bij de friettent, en dan moet ook. 65.000 mensen kun je niet exclusief cateren, er moet een stuk massa in zitten. De belangrijkste innovatie dit jaar op Pinkpop is dat Jan spoeltoiletten heeft laten aanleggen, een flinke investering. Op de meeste festivals moet je het doen met Dixies."

Zijn jullie bang dat veel mensen met een driedagenkaart alleen voor de Stones komen?
"Ja, dat zagen we ook met Bruce Springsteen, toen de campings maar 70% bezet waren. We hebben nu de campingcapaciteit verlaagd."

Vorig jaar waren jullie bezig met Paul McCartney, dat ketste af. Mag ie volgend jaar alsnog komen?
"Ja hoor, na The Stones ook The Beatles. Mocht ie aankloppen, dan gaan we praten."

Is het belangrijk om te voorkomen dat je een oldiesfestival wordt?

"Zeker. Twee jaar geleden, het jaar met o.a. The Cure en Herbert Groenemeyer, was de balans niet goed. Je moet ook bands als Editors en Arctic Monkeys hebben. Dan zie je dat vader en zoon samen naar Pinkpop gaan. Toen ik in 1978 voor het eerst ging, was iedereen 22, nu zie je alle generaties. Dat heeft zelfs Lowlands niet, en dat vind ik het leuke en unieke aan Pinkpop."