Het derde album van Kate Tempest klinkt anders. Aanzienlijk anders. De eerste single ‘Firesmoke’ was dat betreft geen uitzondering. Op The Book of Traps And Lessons, dat 14 juni verschijnt, zit de performer op een paar millimeter afstand van de luisteraar. Het is minder hiphop, meer spoken word. Tempest klinkt opvallend kwetsbaar. Op de plaat wordt een verhaal verteld over een donkere periode waarin de ontmoeting met een nieuwe vrouw langzaam maar zeker verlossing biedt. Maar Tempest zou Tempest niet zijn als ook de maatschappelijke bedreigingen worden genoemd. De ziekte die kapitalisme heet, de leegte van online, individuen die zich verloren voelen in hun eigen land. Maar ze vertelt het gevoeliger en bij tijden hoorbaar emotioneel. Opgenomen in één take, zo vertelt ze in Amsterdam. En die emotie in haar stem, dat heeft alles met de opnamelocatie te maken.
The Book Of Traps And Lessons is een conceptuele plaat, maar het plan daarvoor lag niet al jaren vastomlijnd klaar. Achter de knoppen zat Rick Rubin, legendarisch producer, mede-oprichter van Def Jam Recordings en specialist in het opnemen van stem. Tempest en haar muzikale parter-in-crime Dan Carey hadden al geruime tijd contact met hem, maar het kwam maar niet tot een samenwerking. Tempest: ‘Hij zocht naar een bepaalde performance en een vorm van schrijven. Maar hij kon niet uitleggen wat. Hij kon alleen demo’s luisteren en zeggen wanneer het niet goed was. In het begin hadden we geen idee waar we naar toe gingen. Dat proces duurde echt een paar jaar. Tussen tours door waren we muziek aan het schrijven. Als we in Amerika waren, maakten we tijd vrij om naar Rick te gaan en hem te laten horen wat we hadden.’ Ze schiet in de lach. ‘En dan zei hij: nee, dat is ’t niet.’