Na een luisterbeurt van A Deeper Understanding zie je het onwillekeurig voor je: hoe een 60-jarige Adam Granduciel in een riante studio de faders omhoog en omlaag schuift op een mengpaneel met 128 kanalen. Hoor je de stuwende functie van dat akoestische slaggitaartje daar op de achtergrond? Merk je hoe de baritonsaxofoon, mellotron, orgel en synthesizers elkaar subtieltjes ondersteunen en snap je waarom er juist voor die ene ribbonmicrofoon is gekozen voor de furieuze gitaarsolo met de vintage Vox-versterker?
Want zó’n plaat is A Deeper Understanding, de laatste van The War On Drugs: een pijnlijk secuur in elkaar gestoken plaat waarover je over twee decennia gerust een Classic Albums-aflevering kunt opnemen, zo-eentje waarin hij vertelt dat de liefdesperikelen met die ene actrice onwillekeurig op het album belandde, en de superpijnlijke operatie aan zijn rug enorme impact had op de liedjes die hij twintig jaar geleden schreef.
Wie had gedacht dat de band uit Philadelphia – die een dik decennium geleden werd opgericht door Granduciel en Kurt Vile – zou uitgroeien tot de belangrijkste rockband van 2017? Jarenlang borrelde de groep in het Le Guess Who?-circuit, totdat ze in 2014 met Lost in the Dream plotsklaps hun weg vonden naar de radio, een 3FM-Megahit en de titel ‘Album van het Jaar’. Niet alleen bij ons, maar Metacritic liet zien dat er in 2014 geen album zo vaak bovenaan de jaarlijstje van de verzamelde internationale muziekpers preek als die van The War On Drugs.
Dat succes is de band inmiddels aardig aan het verzilveren: ze waren headliner op Down The Rabbit Hole, verkopen tweemaal AFAS Live uit nog voordat het nieuwe album is verschenen, en tekenden voor de opvolger van Lost in the Dream een flink contract bij major label Atlantic. Maar Granduciel had wel een harde eis: totale creatieve vrijheid.