Church of Misery verzorgt indrukwekkende Doommis in Hall of Fame
Dolzinnig 30,000 Monkies geeft imposant visitekaartje af
21 oktober 2017
De (katholieke) componist Olivier Messiaen liet zich na een tournee door Japan ooit lovend uit over de ‘natuurlijke religiositeit’ van de Japanners, die hij nergens anders zo had aangetroffen. Hij doelde daarmee vooral op hun vermogen tot aandachtige concentratie, de gave om ergens geheel en al in op te gaan. De liefhebber van de Japanse muziekscene zal deze kwaliteit moeiteloos in veel bands uit het Land der Rijzende Zon herkennen, of het nu gaat om een noise-act als Merzbow (vernoemd naar Schwitters’ grootse kunstinstallatie ‘Merzbau’, ook wel ‘Cathedral of Erotic Misery’ (‘Kathedrale des Erotischen Elends’)), of om de psychedelische rockhelden van Acid Mothers Temple, die vorige week nog in de Effenaar te bewonderen waren. De gegroefde muzikanten gaven daar een grootse jam op basis van Black Sabbaths ‘The Wizard’ ten beste; in zekere zin al een mooie opwarmer voor vanavond, want zoals menig doom-act laat ook Church of Misery zich zeer hoorbaar door het geluid van deze aartsvaderen der metal inspireren.
Anders dan hun landgenoten kiest deze band echter niet zozeer de milddadige tovenaar, maar eerder de meer vertrouwde duistere kant van deze stamvaders als uitgangspunt, wat alleen al blijkt uit de songteksten van de band, die uitsluitend handelen over de gruweldaden van seriemoordenaars. Niet per se ons favoriete onderwerp, maar Japanse acts hebben ons, waarschijnlijk mede om de eerdergenoemde reden, nog nooit teleurgesteld, dus zakken we deze vrijdagavond vol verwachting af naar de Spoorzone voor de enige Nederlandse clubshow van dit donkere gezelschap.