Van trance via een omweg terug naar trance, waarom ook niet. Ooit begon James Holden zijn carrière op twintigjarige leeftijd met een progressive trancerammer – gemaakt op de meest basic gratis software die je je maar kunt voorstellen. Met zijn dit weekend verschenen derde album The Animal Spirits omarmt hij naar eigen zegge zijn vroege hits door ‘het herverpakken van de schelle tonen van pure trance door middel van een spirituele jazzband’, en het ‘in het reine komen met mijn trance-verleden’. Alleen doelt Holden nu niet louter op het erfgoed van Tiësto, maar ook op de traditionele gnawa-trance, het Marokkaanse genre waarbij zangers gerust urenlang dezelfde frases scanderen, begeleid door scherp ijzeren castagnetten-geratel en een luit-achtig snaarinstrument.
Nee, The Animal Spirits is zeker geen gemakkelijke plaat, maar wel eentje waardoor je direct begrijpt waarom James Holden deze week op Le Guess Who? gast-curator is. Het openingsnummer ‘Incantation For Inanimate Object’ staat vol woordeloze spirituele zanglijnen, verderop raakt een gierende saxofoon telkens weer in een knokpartij verzeild met een modulaire synthesizer en ‘The Beginning & End Of The World’ zwelt alsmaar aan als een bovenzinnelijk jazznummer dat ook best eind jaren ’60 had kunnen verschijnen. Sommige nummers blijven net iets te vormloos, zonder melodieën die zich in je hersenpan nestelen en met als enige wapen om je aandacht vast te houden een alsmaar groeiend volume, maar de meeste composities zijn prachtig complex en tegelijkertijd diep-ontroerend, zodra je de tijd hebt genomen om ze op je in te laten werken.