Donderdag 3 september mochten eindelijk de deuren van de Gebr. de Nobel weer open voor de tiende editie van de Clubavond. In de gerenoveerde Grote Zaal brachten drie talentvolle Leidse acts hun langverwachte livemuziek aan het publiek: Dailah, De b-kant en Port of Call. Voor de presentatie nam Jan Stroomer zelf ook zingend plaats achter het keyboard.

Dailah

De b-kant

Port of Call

We hebben er drie maanden langer op moeten wachten en dat maakt dat publiek en artiesten nog meer hunkeren naar vanavond! De Grote Zaal is gerenoveerd met een lange verlichte trap en tweede bar. Er staan stoelen en tafeltjes verspreid over de zaal en balkons, en ook de bediening is klaar voor een uitverkocht zitconcert. Hoe voelt nou zo'n Clubavond in het "nieuwe normaal"? Presentator Jan Stroomer schreef er speciaal voor vanavond een liedje over en opent daarmee deze jubileumeditie. 

Dailah 

De eerste act van de avond is Dailah. Met haar 'mystery soul' en haar prachtige stem weten de jonge Leidse zangeres en haar vijfkoppige band de zaal meteen te boeien. Haar intieme liedjes klinken jazzy en soulvol. De term 'mystery soul' slaat niet alleen op geheimzinnige, soulvolle muziek, maar ook op de thematiek van de nummers. Veel van Dailahs liedjes gaan namelijk over 'de mysteries van de ziel'. Haar cover van 'Mad World' van Tears for Fears, die met name geïnspireerd is op de versie van Gary Jules, sluit daar ook goed bij aan. En hoewel het soms een beetje awkward voelt om in een concertzaal als De Nobel op je stoel te moeten blijven zitten, past de introspectieve muziek van Dailah daar prima bij. 

De b-kant 

Na een supersnelle wissel betreden de zes mannen van De b-kant het podium. Hun Nederlandstalige indiepop is lekker stevig, en toch toegankelijk. De mix van gitaren, bas, drums, electronica en het ietwat rauwe stemgeluid van zanger Bas Bonthuis geeft de band een heel eigen sound. Vooral door de delay-achtige effecten van de keyboardpartijen ontstaat een onheilspellend randje, waardoor de nummers meer diepte krijgen. De ukelele van zanger Bas is helaas niet te horen in het grote geheel. Pas in het laatste nummer, wanneer hij solo te horen is of met minimale begeleiding, horen we dat er daadwerkelijk geluid uit de uke komt. 

Port of Call 

De aanstekelijke, melodieuze folky songs van Port of Call vormen de afsluiter van de avond. De band rond singer-songwriter Pieter van Vliet brengt onder meer een lied over opgroeien in Katwijk (als reactie op 'Laat de kerken branden' van The Avonden), en opzwepende songs als 'Shakespeare' en het nog niet uitgebrachte 'Million Dollar Symphony', waarmee we een voorproefje van het nieuwe album krijgen. Vooral bij het swingende slotnummer kost het moeite om op je stoel te blijven zitten. Wat wil je ook bij een nummer dat 'Dance Party' heet? 

 

Geniet mee met ons fotoverslag, en zet 10 december alvast in je agenda voor de 11e editie!

Dailah

De b-kant

Port of Call