Das Priest verkondigde jarenlang het Woord des Heeren, maar nu bewandelt hij het ‘slechte pad’. De afvallige priester is geboren in Duitsland, groeide op in Londen en resideert nu afwisselend in Leiden en in Berlijn. De shows van Them Novelists, waar Das Priest de rol als frontman invult, zorgen er dan ook voor dat je je iedere keer weer in een Berlijnse technobunker waant. We spraken met hem af voor onze nieuwe rubriek genaamd 'Onder invloed' waarin we (deels) Leidse muzikanten vragen om hun favoriete albums mee te nemen en te vertellen waar zij hun muzikale inspiratie vandaan halen.

Merzbow – Wildwood II – gesigneerd in een kelder in Tokio

“Op een druiligere avond in Tokio raakte Das Priest verzijld op een feest van de zangeres van de ‘weerzinwekkende’ dreampop band Heat Miser. Zij vierden de nieuwe release van de band. Aldaar werd ik gezeteld in een bruine, houten stoel. Tegenover mij zat de god van het geluid, de koning van de herrie, de übermensch van het sonische geweld: Merzbow! De beste man bleek ook nog op het podium te verschijnen, die avond. In een waas van blinde liefde en dove haat, mijn oren nog suizend van het geniale auditieve spektakel, liep ik naar de Here God hemzelf. Ik kocht een album, schudde de hand van zijn vrouw en uiteindelijk die van hem. Een schokgolf van kapotte plugs en ruis blies door mijn aderen. Merzbow signeerde mijn exemplaar van Wildwood II (waarmee hij overigens geld ingezameld heeft voor het behoud van de natuurgebieden van wilde beren).”

Emmylou Harris – White Shoes

“Een onbekende vrouw voor velen; een genot voor weinigen. De stem van Emmy Lou is alsof een professionele Oostenrijkse jodelaar de liefde heeft bedreven met Dolly Parton. Dit album gaat over witte schoenen—iets onbekends voor mij… een nog niet-bewandeld pad, want ik hul mij in louter zwart. Country zit in mijn hart, mijn ziel en bovenal in mijn lever. Country is de fundering van mijn stemgeluid.”

 

Black Sabbath – Master of Reality

…..*Vloekt iets in het Duits*

 

Black – Wonderful Life

“Black. Ondergewaardeerd, slechts één hit van dit album heeft de weg naar het grote publiek kunnen voltooien: ‘Wonderful World’. Met een bijna Nietzscheaanse naam kan het al niet meer stuk. Dit album is een emotionele trip voor de luisteraar én de artiest. Black is helaas niet meet onder ons. Te vroeg heengegaan. Maar Black’s life mattered, dat wel!”

Kraftwerk – The Man Machine

“Kraftwerk: het begin en het einde. Duits, onmenselijk, edoch romantisch. Gestructureerd, strak omlijnd, edoch dynamisch. Ook ik noem mijzelf een ‘Musikarbeiter’. Zonder Kraftwerk’s Mensch Machine geen EDM, geen hiphop, geen hedendaagse popmuziek en bovenal… geen Das Priest.”


Alice Cooper – From the Inside

“Alice, oh Alice, mijn goede vriend Alice. Van Alice leerde ik mijn make-up doen. Ik wilde Robert Smith make-up; Alice wilde Kiss. Ik wilde Alice kussen. Alice Cooper, de held. Luister maar gewoon, dan begrijp je wat ik bedoel… en wat Alice bedoelde.”


Tomita – Pictures at an Exhibition

“Tomita is een Japanse synthesizer-artiest, die klassieke nummers omzet in electronische muziek. Hij maakt ook eigen tracks. Maar dit is wel de grondlegger van dark-wave en synthpop, in mijn ogen. Hier is het allemaal begonnen. Daarnaast ben ik van mening dat klassieke muziek het hoogste goed is. Sowieso komt er tegenwoordig niets beters uit. De reden dat ik geen klassieke plaat heb meegenomen is omdat de platen en de genialiteit ervan simpelweg niet te omschrijven zijn, zeker niet door een degeneratie als Das Priest.”


The Sound of Aeroplanes at War

“Vlak na de oorlog kwam ik ter aarde. Het geluid van vliegtuigen was mij onbekend. Wel zag ik de magistrale kracht en schade die deze machines kunnen aanrichten. ‘Destructieve schoonheid’ noem ik dit. Het geluid van een vliegtuigmotor in oorlog is een opwindende gewaarwording. De kracht, de machteloosheid, de dood en het verderf, de bommen en granaten…”

“Morrissey kan zijn volledige maaginhoud als een vomitatie-fontein uitspuwen over een stuk vierkant vinyl en dan nog raakt het mij net zo diep als altijd."

Taylor Swift – 1989

Taylor Swift is de beste popster op dit moment. Ik ken Taylor al sinds ze begon door te breken. Toen ze legal drinking age was, kwamen wij dus ook vaak op dezelfde feestjes. Taylor is een goede vriendin en lid van ‘The Cvlt’. Zij is de popprinses… het meest pure, in álle opzichten. Max Martin is de producer. Deze man heeft werkelijk alle hits op de wereld geproduceerd. Grote invloed voor de muziek van Them Novelists en vice versa.”


The Smiths – The Queen is Dead

“Morrissey kan zijn volledige maaginhoud als een vomitatie-fontein uitspuwen over een stuk vierkant vinyl en dan nog raakt het mij net zo diep als altijd. De stem van Morrissey is bijna als een met heroïne overgoten orgie van vocalen. Ik zal altijd terugkomen; ik zal altijd meer Morrissey willen. Ik geniet van zijn controverse en zijn radicale veganisme—zelfs als carnivoor. Hail Morrissey!”


Demis Roussos – Goodbye my love goodbye (German 7”)

“Demis Roussos is een Griekse volkszanger die vooral bekend werd in Duitsland omdat zijn liedjes daar aansloegen. Zodoende heb ik dit thuis veel geluisterd. De weemoed in zijn stem en zijn harige gezicht laten de warmte door mijn aderen stromen als een rivier van zonnewater. Op deze single staat de Duitse versie van het nummer. Dit doet mijn adelaarshart huilen en mijn zwart-rood-gele lichaam opgaan in extase.”