De stembussen zijn geopend, jij mag bepalen wat de beste liedjes van 2022 zijn. Ga je voor fris talent of vertrouw je op bewezen kwaliteit? Wat voerden de AAA-artiesten dit jaar uit? Zijn ze op de top van hun kunnen? Moeten ze vechten om relevant te blijven? De kampioenen van de Song van het Jaar uitgelicht.

Stem op de Song van het Jaar 2022

Welk nummer moet volgens jou de geschiedenisboeken en het collectieve geheugen in? Welke instant classic moet de nieuwe 3voor12 Song van het Jaar worden? Vanaf nu kun je antwoord geven op al die vragen door je stem uit te brengen op tien favorieten. De hele keuzelijst is hier te beluisteren via Spotify. 

BRENG HIER JE STEM UIT

Rammstein

Rammstein

De meest absurde raadsvragen van het jaar kwamen op naam van de GroenLinks gemeenteraadsfractie van Groningen. Want Rammstein, dat is geen duurzame band. De fractie zou graag zien dat Rammstein zonder knalvuurwerk, confetti en zwarte rook zou optreden. Dat zou heus net zo leuk zijn. Iedereen die Rammstein een beetje kent weet dat dat zoiets is als porno zonder piemels en kutten. Speaking of which: de Duitsers brachten dit jaar zowaar een nieuw album uit, met daarop een ode aan de ideale vrouw. Korte samenvatting: als ze maar dikke tetten heeft.

Editors

Editors

‘Misschien is het eigenlijk wel mooi geweest’, schoot Tom Smith door het hoofd toen alles ineens stil lag. Bijna twee decennia Editors, mooie shows gedaan, zes albums gemaakt, greatest hits uitgebracht, misschien was het wel tijd voor het gezinsleven. Maar nee, besloot de band, we doen het tegenovergestelde: we vragen avant-gardist Benjamin John Power (Fuck Buttons/Blanck Mass) aan boord en goeien nog eens lekker eigenwijs het roer om. Het resultaat heet EBM en is een energieke ode aan de duistere synthpop zijtak uit de jaren tachtig.

Coldplay

Eigenlijk kwam het laatste album van Coldplay alweer in 2021 uit, maar de campagne strekt zich uit tot volgend jaar. Zo gaat dat als je de grootste band van de wereld bent. Want dat is Coldplay nog altijd. Ze ontrolden een ambitieuze tour die duurzaam moet zijn tot in elk denkbaar detail, van elektrische voertuigen tot zonnepanelen tot een vloer die energie opwekt als je erop danst. Dit jaar sloeg Coldplay Nederland nog over, volgend jaar staat de band maar liefst vier keer in een uitverkochte Johan Cruyff ArenA. En oh ja, die plaat, die klinkt pompeuzer dan Coldplay ooit geklonken heeft.

Muse

Het nieuwe album van Muse heet Will Of The People en wordt door fans en critici onthaald als een return to form na die toch wat tegenvallende vorige. Dat betekent: Futuristische rocksongs met elektronische elementen, gekke koortjes en paranoïde teksten over de krankzinnige gevaren van deze wereld. We are fucking fucked! The great reset! Muse speelde dit jaar geen festivals, maar deed een tour door kleine zalen, waaronder Theater Carré, waarbij de meeste geijkte hits ingeruild werden voor zeldzame fan-favorieten. Een droom voor elke die-hard natuurlijk. Volgend jaar weer een megashow? Dat kan bijna niet missen.

Beyoncé

Je kunt het onmogelijk gemist hebben, want zo ongeveer iedereen had het dit jaar over de nieuwe plaat van Beyoncé. Over die foto, waarop ze als een diamanten amazone te paard ging. Over de housebeats, waarmee ze volgens menig platform house eigenhandig uit de vergetelnis zou halen. En over die waanzinnige streak Grammy-nominaties die ze ermee ontketende. Het ziet er naar uit dat Queen Bey binnenkort weer in een prijzenregen van de gouden beeldjes gaat vallen. Ze neemt RENAISSANCE volgend jaar op wereldtournee, maar of Nederland op de kaart staat is nog niet zeker.

Red Hot Chili Peppers

De Red Hot Chili Peppers zouden in 2020 eigenlijk Pinkpop headlinen, maar dat ging natuurlijk niet door. Dit jaar verkoos de band uit LA een eigen show in het Goffertpark in Nijmegen boven een passage in Landgraaf. Zuur voor Pinkpop. Daarnaast besteedde de band de lockdown nuttig: binnen een jaar verschenen maar liefst twee nieuwe albums. Die werden niet per se ontvangen als een frisse wind, maar je kunt het ook zo stellen: ze klinken in elk geval honderd procent als Red Hot Chili Peppers.

Imagine Dragons

Wel op Pinkpop dit jaar stond Imagine Dragons, de band uit Las Vegas die bekend staat om zijn grootse drumgeluid en blockbuster gebaren. Het was een primeur voor de band, headliner op een groot Nederland festival, maar toch ook weer niet echt een verrassing. Ze hadden immers al eens op eigen kracht GelreDome uitverkocht. Toch had Imagine Dragons het nog lastig om buiten de hits om het hele veld te overtuigen. Wel werd met ‘Sharks’ een toegankelijke nieuwe pophit aan het oeuvre toegevoegd. Het nummer is afkomstig van een album dat Mercury heet, in twee delen verscheen en in totaal maar liefst 32 songs bevat.

The Smile

Radiohead

De productiviteit van het grote Radiohead is de laatste jaren minimaal - de laatste plaat is alweer uit 2016 - maar Thom en Jonny werken vrolijk door. Thom Yorke maakte de schitterende soloplaat Anima, gitarist Jonny Greenwood maakte soundtrack na soundtrack. Nu bundelden ze de krachten met jazzdrummer Tom Skinner in het speelse project The Smile. Het zijn stuk voor stuk complexe songs, soms energiek, soms dromerig maar altijd interessant en razend muzikaal. Het trio kondigde tijdens hun shows in Paradiso en Down The Rabbit Hole al aan dat de samenwerking een vervolg krijgt. Kom maar op!

Arctic Monkeys

Alex Turner en zijn Monkeys sloegen met hun vorige album al het pad van de sierlijke croonersongs in, en daarop wandelen ze vrolijk verder. Maar dat is niet het enige, Arctic Monkeys omarmt een vrijere vorm van componeren, waarbij refreinen soms lang uitblijven of heel anders klinken dan je zou verwachten. Niet iedereen is blij met deze koers, maar een ding is in elk geval duidelijk: Arctic Monkeys is niet van plan eindeloos hun succesdebuut te blijven herhalen. En daarmee doen ze de titel van die plaat eer aan: Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not. Arctic Monkeys was deze zomer headliner op Lowlands. Dat ging zo.

Arcade Fire

De Canadezen van Arcade Fire hadden iets goed te maken na hun zwakke vijfde album Everything Now, dat weliswaar de Song van het Jaar opleverde maar verder weinig soeps was. Maar zo’n beetje rond de release van WE kwam er van alles over frontman Win Butler boven tafel. Hij werd beschuldigd machtsmisbruik in seksuele relaties met jonge fans en nou ja… hufterigheid. Dat wierp een schaduw over het album, dat op zichzelf eigenlijk heel aardig is, met maar liefst drie setjes songs die uit twee delen bestaan. Verslaggever Timo Pisart stond met dubbele gevoelens in ZiggoDome, waar Arcade Fire de frustratie van zich af probeerde te spelen.

Kendrick Lamar

De Pulitzer-prijs winnende Amerikaanse rapper is nogal van de ambitieuze projecten, maar op zijn laatste album Mr. Morale & The Big Steppers gaat Kendrick nog een paar stapjes verder. Het is een vervreemde plaat, weliswaar zonder duidelijke singles en bangers, maar wel eentje met grootse ambities, die je eigenlijk van voor tot achter in één ruk moet luisteren, om volledig te te bevatten wat-ie allemaal wil zeggen over cancel culture, intergenerationeel trauma en van alles en nog wat (en zelfs dan blijft het vragen oproepen). Al eerder dit jaar zagen we filmpjes van zijn waanzinnige performance op Glastonbury, en ook in de Ziggo Dome vertolkte hij het (maar liefst twee avonden op rij) naar een zinderend totaalspektakel.

Ed Sheeran

De Engelse zanger Ed Sheeran heeft maar liefst vier liedjes op zijn naam staan met meer dan een miljard Spotify streams. Ongekend. Daar is ‘The Joker And The Queen’ - dat dit jaar op de keuzelijst staat - er niet een van, ondanks de aanwezigheid van dat andere streamkanon: Taylor Swift. 2022 was voor Edje Sheeran dan ook een tussenjaar: dit is de zoveelste single van het succesalbum = uit 2021, het wachten is op nieuw werk. Overigens verkocht hij in dat tussenjaar wel eventjes twee keer de Johan Cruyff ArenA uit.

Taylor Swift

Dat nieuwe werk kwam er wel van Taylor Swift zelf. Haar nieuwe album Midnights zette een fraai record: nog nooit kreeg een artiest het voor elkaar om alle plekken in de Amerikaanse Billboard top 10 te bezetten. Vroeger hadden we daar gewoon een albumchart voor, maar goed, zo gaat het nu eenmaal. Midnights is een album vol nachtelijke zelfreflectie en twijfels over van alles en nog wat. Wanneer Taylor weer eens naar Nederland komt is nog even afwachten, maar haar eerste Amerikaanse tour in jaren liet de Ticketmaster servers alvast ontploffen.

Stromae

De Belgische superster Stromae keerde na acht jaar stilte terug met een fonkelende live-show waaraan elk detail visueel klopte. Je zou zelfs kunnen stellen dat het hele album Multitude geschreven werd met een theatrale vertaling naar het podium in gedachten. Stromae bezingt een goede en een slechte dag, en je voelt al dat hij die twee op het podium prachtig visueel gaat versterken. Je ziet al hoe het ironische gospelliedje ‘Mon Amour’ (over overspel) op de rand van het podium uitgespeeld gaat worden. En dan is er ook nog ‘L’Enfer’, een intense song over de donkere wolken rond je hoofd die we depressie noemen. Onbetwist hoogetepunt van Lowlands.

De Song van het Jaar 2022

Wat was dé Song van het Jaar 2022? Welk nummer luisterde jij eindeloos op repeat? Welk liedje was het mooist, het meest bijzonder of het moeilijkst te ontwijken? Stem nu op de song die jouw muzikale jaar heeft gemaakt. Stemmen doe je hier! 

Wil je weten waar jouw favorieten terechtkomen? Luister dan in de week van 29 november de hele week naar 3voor12 Radio op NPO 3FM! Vrijdag 2 december ben je bovendien van harte welkom bij het Song van het Jaar festival in de Maassilo in Rotterdam, met o.a. Wies, Prins S en de Geit en Son Mieux. De deuren gaan om 15:00 uur open en tickets zijn voor slechts €16 te verkrijgen via de website van Rotown. 

 

Meer Song van het Jaar