Als je de grootste rockband van Nederland bent, moet je ook een keer de Song van het Jaar winnen, toch? Daar moest Kensington negen jaargangen over doen, en vaak waren ze dichtbij. In die negen edities stonden ze elk jaar in de lijst, een unicum. Het lukt ze nu uiteindelijk met een nummer dat nooit gold als gedoodverfde hit, als galmend meebrul-anthem, maar dat met al die grote liveshows een bijzondere status kreeg onder de Fansingtons. 'Slicer' is afkomstig van het in 2016 verschenen album 'Control', maar kwam begin dit jaar pas officieel uit als single.
Kensington wint de Song van het Jaar 2018
Dit is de volledige top 100
Kensington wint met 'Slicer' de Song van het Jaar 2018. Het publiek heeft gekozen: na jaren in de top 20 staat Kensington eindelijk bovenaan de Song van het Jaar top 100. De winnaar werd vanavond bekend gemaakt tijdens het gelijknamige festival in TivoliVredenburg in Utrecht. In een 9 uur durende uitzending op NPO 3FM werd live afgeteld van #100 naar #1. Bekijk hier de volledige top 100.
1. Kensington - Slicer
Het was een merkwaardige plaat, die Arctic Monkeys dit jaar uitbracht. Ingetogen, poëtisch, meer op vibe dan op liedje. Weg zijn de branievolle tunes waarmee de Sheffielders een decennium geleden doorbraken. De look op het podium is ook totaal anders, zagen we op Best Kept Secret, waar de Monkeys afsloten met slome swagger. Dat type songs zat er altijd al in, maar nooit was de band zo stijlvast. Single ‘Four Out Of Five’ laat zien hoe goed dat kan zijn. Een liedje dat zijn dikke vijf minuten verdient in de meeslepende laatste twee.
Imagine Dragons is er de afgelopen jaren in geslaagd om rockmuziek een heel eigen, nieuwe invulling te geven. Groots, gelikt en toch krachtig, dat is waar de Las Vegas band voor staat. Het geheime zit hem in de combi van grootse, explosieve drums en heldere melodielijnen uit synths en gitaren. Perfect voor de radio dus. In november verscheen hun vierde album ‘Origins’, al in de zomer voorafgegaan door ‘Natural’, een liedje over vertrouwen op jezelf in tijden vol met afleiding.
Stiekem hebben we achter de schermen hard gejuicht toen Merol met haar culthitje oprukte naar de top van de Song van het Jaar. Zou toch een stunt zijn, zo’n geinige novelty tune als beste liedje van het jaar? Alle serieuze snobs kwaad, lachen. Het mocht net niet zo zijn, maar deze vierde plek is ook al een daverende verrassing. Het is zo’n liedje dat iedereen aanvoelt, van de basisschool tot de jaarclub tot de gesettelde dertiger, een liedje over het fenomeen van samenklonterende vrouwen en hun rituelen.
Nooit eerder stond Bløf op de Song van het Jaar keuzelijst, en de Zeeuwen grijpen hun eerste kans direct. Niet zo gek, want ‘Zoutelande’ is hun grootste hit sinds mensenheugenis. Het melancholische liedje over een vakantie zonder geld (maar wel met echte liefde) is een hertaling van een Duitse hit, met hulp van ex-Hooverphonic zangeres Geike. Het zorgde voor een doorbraak in Vlaanderen en voor een terugkeer op Pinkpop. En dankzij Ronnie Flex zijn Paskal Jakobsen en co ook ineens hip in de hiphop. Wie had dat ooit gedacht?
Torre Florim van De Staat is niet bang om te dansen, ook al is ie de verpersoonlijking van de Hollandse stijfheid. Maar juist daar maakt Staat al jaren zijn kracht van, en ‘Kitty Kitty’ is er een schoolvoorbeeld van. Het is een staccato rocksong met spoken word tekst waar je toch onbedwingbaar met de heupen van wilt wiegen. Voor de volle glorie van het liedje moet je natuurlijk wel de lange versie checken, die dik zes minuten duurt. ‘Kitty Kitty’ is de voorloper van het vijfde De Staat-album, dat begin 2019 moet verschijnen.
Ons aller favoriete schoonzoon George Ezra is terug met een pakkend popliedje dat zo lekker rijmt dat je er bijna bang van wordt. Lekker luchtig, haast onopvallend liedje, maar let op: er zit gewoon een keiharde boer in, op ongeveer een minuut. Dat hadden we van die nette jongen toch niet verwacht! Zo zie je maar, niets is wat het lijkt. Het was niet meteen een klapper, dit ‘Shotgun’, misschien wel juist doordat het zo luchtig is. Maar gaandeweg werd het een onuitroeibare radiohit en de ware opvolger van zijn doorbraakhit ‘Budapest’.
Er was een tijd dat je Kraantje Pappie kon vinden in de club, in de kroeg, in de disco of de pub. Daar wilde hij zich nog wel eens verliezen, maar als je hem zocht was ie er. Tegenwoordig heeft ie daar eigenlijk geen tijd voor, want de carrière van de Groninger dendert maar door. Hij scoorde dit jaar twee grote hits, eentje met Bizzey (‘Ja!’) en deze catchy tune onder zijn eigen naam. De trots van de stad is terug en drinkt even een pintje om vervolgens weer door te gaan naar de volgende volle tent.
Nederland houdt van Editors, en Editors van Nederland. Ons land is in de loop der jaren een tweede thuisbasis geworden voor de Britten, die hun tien-rittenkaart voor de Song van het Jaar ook alweer vol hebben. ‘Magazine’ is het zesde liedje dat de top 10 haalt, en dat doen toch weinigen hen na. Het liedje lag er al een paar jaar, sinds net na hun derde album (we zijn inmiddels bij zes). Maar ach, nummers die de draak steken met machtige publieke figuren zijn nooit te oud.
Het verhaal van ‘This Is America’ is natuurlijk het verhaal van die clip. Die heftige one-shot in een loods, met een dansende en achteloos moordende Donald Glover alias Childish Gambino. Politiegeweld en rassenrellen brengt ie in die paar minuten met de glimlach van het grote entertainment, en dat raakte een snaar. Het is nog maar eens een teken dat zwarte artiesten in Amerika niet bang zijn, dat ze zich uit durven spreken. Check vooral ook Donald Glover’s zwart-komische serie Atlanta, die dit jaar een veelbesproken tweede seizoen beleefde.
Sinds de Cheffies in 2014 pardoes op 3 in de Song van het Jaar belandden met de akoestische ballad ‘In Your Arms’, is het vijftal uit Haarlem echt een Grote Band. Na een paar vrolijke reggae-pop-rock-EDM-alles-in-de-blender-singles scoren ze nu wederom een hoge notering met een akoestische meezinger voor bij het haardvuur. ‘Nicotine’ werd overigens opgenomen in een studio in Los Angeles waar ook Kanye West en Bruno Mars op dat moment rondliepen.
Post-apocalyptische werelden, samenzweringstheorieën, extravagante tours met rondvliegende drones: zelfs Matthew Bellamy zelf was helemaal klaar met zijn gebruikelijke bombast. Na het duistere Drones wilde Muse gewoon weer lol maken, en dat deed de band met Simulation Theory, meer een verzameling losse nummers dan een doorwrocht album. ‘Pressure’ stak er met kop en schouders bovenuit.
Wat doet een 16-jarige rockster zoal? Die trekt zijn juffrouw op het podium van Lowlands om haar te bedanken (geen onvoldoendes op zijn eindlijst!). Door de actie ging de piepjonge rapper Leafs uit Almere hartstikke viral deze zomer. ‘Mamacita’ is zijn leukste liedje: onweerstaanbare Neerlandse Soundcloudtrap van nu.
De een staat ook in de lijst met ‘Promises’, de ander met ‘IDGAF’, maar samen scoorden Calvin Harris en Dua Lipa hun hit van het jaar. Ze stonden er acht weken mee bovenaan de Britse charts: daarmee is het na Rihanna’s ‘Umbrella’ de allergrootste hit van een vrouwelijke artiest van deze eeuw. En Dua Lipa had er maar een enkele kus voor nodig.
Wist je dat we kwijlebal-gitarist John Mayer nooit eerder toelieten in de Song van het Jaar-lijst? Het werd eens tijd, hij werkte in 2018 ook uitgebreid samen met Travis Scott en ‘New Light’ heeft een van de meest geestige videoclips van het jaar: hij vroeg een videobedrijf in de binnenstad dat normaliter verjaardagsfilmpjes en Bar Mitzvah-aftermovies maakt, en het resultaat is nogal… knullig.
Jullie stemden niet alleen massaal op de HIT van hun nieuwe plaat, maar ook op deze albumtrack van Evolve uit 2017. De kameleontische rockband uit Las Vegas neemt daarvoor de akoestische gitaar weer eens ter hand, maar kan het natuurlijk ook niet laten om de grote trom te beroeren.
Cool hoor, dat Bruno Mars de grote Cardi B vroeg om op een remix van zijn nineties-ode ‘Finesse’ te springen. Zij doet het met verve, en opent met een flow die zowaar aan ‘Walk This Way’ doet denken. De videoclip is ondertussen een ode aan ‘In Living Color’, een comedyshow die natuurlijk ook uit de jaren 90 komt.
2018 was het jaar van de klassieker in een nieuw jasje. Ronnie Flex maakte een hele fraaie cover van Bløf’s ‘Omarm Me’, Frenna volgde met afropop-versies van ‘Harder Dan Ik Hebben Kan’ (ook van de Zeeuwen) en ‘Onderweg’ van Abel. Hartstikke slim, natuurlijk: je bereikt er ook het grote publiek mee dat anders zijn neus ophaalt voor hiphop en autotune, en voor je het weet sta je ook op Concert At Sea.
Kraantje heeft geen Bløf-cover nodig om het grote publiek te bereiken. Die strikt gewoon Joshua van Chef’Special voor een reggaepop-niemendalletje waarbij de vlinders weelderig door de buik fladderen. En die Skrillexesque drop? Die is natuurlijk door Noisia geproduceerd.
Was de film A Star Is Born nou een heerlijke tranentrekker of een kwijlerige kutfilm? Op de redactieburelen worden we het er maar niet over eens, maar we krijgen allen weke knieën en natte oogjes van de countrypophit die het emotionele middelpunt van de film vormt. Ook Mark Ronson zette overigens zijn sierlijke handtekening onder de soundtrack.
Echte pop anthems zijn zeldzaam, maar meestal herken je ze direct de eerste keer dat je ze hoort. ‘No Tears Left To Cry’ is er zo een, zelfs als je niet weet dat het de eerste single was die Ariane Grande uitbracht na de aanslag bij haar show in Manchester. Ze zingt over de helende werking van je tranen laten lopen, en vooral het gevoel erna. De gigantische melodie van het refrein voelt zo vanzelfsprekend, dat je haast meteen weet dat hitschrijver Max Martin er iets te maken heeft. De verrassende UK Garage twist maakt het af.
Iedereen weet: De Jeugd van Tegenwoordig is het best in zijn ballads. Als Vjèze zijn liefde voor 90’s popdiva’s mag etaleren, en Willie kan laten zien dat hij misschien wel de beste uithaal van de vier in huis heeft. Precies dat zit allemaal in ‘Wittewijnmuziek’, de schaamteloze seksballade op het eerste van de twee albums die ze dit jaar uitbrachten.
Akelig precies heeft Tom Walker zijn hitgeluid bij elkaar geschaafd. Een beetje hiphop, het solo-gevoel van een singer-songwriter en alsnog potentie voor CO2-kanonnen. Je zou door al die prikkels haast over het hoofd zien dat het een liedje over verslaving is, dat hij voor een vriend schreef. Gedroomde doorbraakhit, nog voor dat er ook maar een album uit is.
Het duurt even voordat de Britten met een voorliefde voor ouderwetse hardrock de finale aanwijzing geven in ‘Forever & Ever More’. Eerst denk je nog dat de ik-persoon zo aan het klagen als zo vaak in liedjes over giftige relaties. Pas aan het eind merk je dat hij toch wel een punt heeft: dankzij zijn partner is hij namelijk tegenwoordig ook een vampier. Dat is toch wel een beetje balen.
Tijdens Woo Hah vloeiden de tranen rijkelijk toen Ski Mask The Slump God als eerbetoon aan zijn overleden vriend XXXTENTACION ‘Sad’ inzette. De rapper controversieel noemen voelt alsof er nog ruimte voor discussie bestaat, en daarmee doe je de grofheid van zijn daden te kort. Het neemt niet weg dat hij een gigantisch talent was, dat zinloos werd doodgeschoten bij een beroving. Op ‘Sad!’ laat hij horen waarom hij zo groot was. Weinig artiesten die een typisch depressief nummer over liefdesverdiet zo urgent kon laten voelen dit jaar.
Dit is wat je krijgt als je een arenaband vol EDM-potentie, laat samenwerken met een van de grootste EDM-mannen van het moment: de man die een marshmallow op zijn hoofd heeft gezet om zijn herkenbaarheid te vergroten. En natuurlijk werd het een gigantische hit. Zo groot, dat ze er maar liefst drie officiële video’s van maakten. Een lyric video als proefballonnetje, een dramatische over de inwisselbaarheid van Golden Retrievers én eentje waar Marshmello de bas voor zijn rekening neemt.
Net voor het einde van 2017 brachten Ronnie Flex en Maan hun duet uit. Top Notch was geen fan van het nummer en wilde het aanvankelijk niet uitbrengen: het zou niet gaan werken omdat het toch wel heel veel lijkt op zijn eerdere ‘Energie’. Ronnie kreeg gelijk. De track uit tot een van de grootste streaminghits van 2018.
Een debuutsingle primeuren in RTL Boulevard: Wulf deed het. Het zegt iets over zijn ambitie. Dat kan ook bijna niet anders, als je voor je eigen eerste solosingle al zo’n hit hebt gescoord als hij deed met Lucas & Steve & Sam Feldt.
Mumford & Sons heeft de banjo weer uit het vet gehaald. Dat was nieuws dit jaar, omdat de band op het album in 2015 uitvoerig uitlegde waarom ze dat instrument aan de wilgen gehangen hadden. Maar nu, op album nummer 4, is ie weer terug. Een goede keuze: met deze hit is Mumford & Sons klaar voor Pinkpop volgend jaar.
Probeer maar eens niet je oren te spitsen als dat refrein van ‘In My Blood’ erin knalt. De uithaal, de drums die plotseling gas geven en de gitaren die eindelijk voluit gaan: Mendes gaat er gestrekt in. De Canadese ster noemt het zelf zijn meest persoonlijke liedje, omdat hij er open over zijn angststoornis over zingt.
31. Eminem ft. Ed Sheeran - River
32. Panic! At The Disco - High Hopes
33. JOHAN - About Time
34. Martin Garrix ft. Khalid - Ocean
35. Thom Yorke - Suspirium
36. Bastille - Quarter Past Midnight
37. Lana Del Rey - Mariners Apartment Complex
38. Twenty One Pilots - Jumpsuit
39. Nothing But Thieves - You Know Me Too Well
40. Drake - God's Plan
41. Florence & The Machine - Hunger
42. Muse - Something Human
43. HAEVN - Back In The Water
44. HAEVN - Fortitude
45. Post Malone - Better Now
46. Aya Nakamura - Djadja
47. Wende - Deze Gin
48. Oscar and The Wolf - Fever
49. Oscar and The Wolf - On Fire
50. Parquet Courts - Wide Awake
51. Dua Lipa - IDGAF
52. Blaudzun - Hey Now
53. David Guetta ft. Sia - Flames
54. Drake - In My Feelings
55. Portugal. The Man - Live In The Moment
56. Calvin Harris ft. Sam Smith - Promises
57. Travis Scott - SICKO MODE
58. Balthazar - Fever
59. Ronnie Flex - Non Stop
60. Ariana Grande - God Is A Woman
61. Justin Timberlake ft. Chris Stapleton - Say Something
62. Tom Odell - If You Wanna Love Somebody
63. Marshmello ft. Anne-Marie - FRIENDS
64. Hozier - Nina Cried Power
65. Bizzey ft. Kraantje Pappie, CHIVV & Yung Felix - JA!
66. Kurt Vile - Loading Zones
67. Donnie - Snelle Planga
68. Kav Verhouzer ft. Sjaak - Stap Voor Stap
69. MGMT - Me & Michael
70. Ronde – Calling
71. Shirak feat. SBMG, Lil' Kleine, Boef & Ronnnie Flex - Miljonair
72. Bazart - Grip (Omarm Me)
73. Indian Askin - I Feel Something
74. Gorillaz ft. George Benson - Humility
75. A$AP Rocky ft. Skepta - Praise The Lord (Da Shine)
76. Waltzburg - Neon
77. Esko ft. Josylvio & Hansie - Hey Meisje
78. IDLES - Danny Nedelko
79. De Likt - Zelf Doen
80. Pip Blom – Pussycat
81. Christine and the Queens ft. Dâm-Funk – Damn, Dis-Moi
82. Kovacs - It's the Weekend
83. Beach House - Lemon Glow
84. Twenty One Pilots - My Blood
85. Jett Rebel - Amy
86. Rudimental ft. Jess Glyne, Macklemore & Dan Caplan - These Days
87. Post Malone ft. Ty Dolla $ign - Psycho
88 Dyna ft. Frenna & Ronnie Flex - Pull Up
89. Son Mieux - Everyday
90. Ray Fuego – Doekoedoekoe
91. EUT - Sour Times
92. Yung Felix - Loco
93. Bizzey ft. Frenna & KM - Culo
94. Rolling Blackouts Coastal Fever - Talking Straight
95. Jacin Trill ft. Bokoesam - Nikes
96. Boy Azooga - Face Behind Her Cigarette
97. Nana Adjoa - The Resolution
98. Amber Arcades - Simple Song
99. Yung Nnelg - Diamonds & Pearls
100. Courtney Barnett - Charity