Het gonst in de rij voor de Ziggo Dome. Het gonst bij de fotografen die even verderop backstage wachten tot ze naar de fotopit mogen. En ook achteraf in de metro wordt er nog over gesproken: wat moet je met de verhalen die Pitchfork over Win Butler publiceerde? Drie vrouwen en een non-binair persoon deelden via het Amerikaanse muziekmedium dat Butler (op het moment dat zij tussen de 18 en 23 jaar oud waren, en hij tussen de 36 en 39) seksueel grensoverschrijdend gedrag vertoonde en zijn machtspositie als rockster misbruikte om die jonge meisjes te overrompelen en verleiden. Butler zelf bood in een lange reactie zijn excuses aan, erkende dat hij seks met de jonge fans heeft gehad maar stelde ook dat het altijd met wederzijdse instemming gebeurde. Tja. Er is bewijs (screenshots van Instagram-dm’s en appjes) dat hij het initiatief nam om met die fans af te spreken en hen lastig viel nadat zij niet meer wilden afspreken. Zelfs met de excuusbrief en een vergevingsgezind statement van zijn vrouw Régine, beiden ongetwijfeld met een crisismanagement-pr-bureau opgesteld, is het als fan moeilijk om je kop in het zand te steken. Je moet hier wel íéts van vinden. Zangeres Leslie Feist trok zich om die reden al terug als voorprogramma met een lang, scherp overdacht statement.
Tja, wat moet je ermee als de frontman van je favoriete band ter wereld een ontzettende creep blijkt te zijn? In de zaal en op Twitter liggen de reacties ver uit elkaar: sommigen besloten niet te gaan, bij anderen spookte het in het hoofd zonder de pret al te zeer te drukken en weer anderen hebben de tijd van hun leven vooraan in de Ziggo Dome. Zo beantwoorden ze ieder de vraag die collega Malou Miedema op Twitter opwerpt: hoe ongemakkelijk vind je het zelf dat je met een volle zaal staat te juichen voor een man die kortgeleden van grensoverschrijdend gedrag, aanranding en machtsmisbruik is beschuldigd?
Win Butler, die lijkt zelf één keer impliciet naar de incidenten te verwijzen. Het ontroerende liedje over onvoorwaardelijke liefde voor zijn negenjarige zoontje (‘Unconditional I’) draagt hij op aan ‘alle mensen met imperfecte ouders’. ‘Oh shit, that’s all of us.’ En ook de andere songs van het dit jaar verschenen album WE (ze spelen maar liefst zeven nummers van die plaat, en amper songs van Funeral en Neon Bible) lijken achteraf te verwijzen naar het wangedrag van Win Butler, en hoe dat de relatie met zijn vrouw en bandlid Régine Chassagne heeft beschadigd. ‘We can make it if you don’t quit on me’, herhaalt Win alsmaar in de single ‘The Lightning I & II’, een liedje dat begint als verzoenende inhaker (‘I’ll never quit on you’) en uitmondt in een donderende bliksemstorm van wanhoop. Openingssong ‘Age of Anxiety I’ verhaalt over de tijd waarin het internet ons kapotmaakt als mens. De (een beetje cringey) conclusie in ‘End of the Empire I IV: ‘I unsubscribe!’ Arcade Fire wil terug naar de basis, zich ontkoppelen van computer en smartphone en zijn kracht vinden in het gezinsleven.