De Boiler Room blijft een gekke plek op het festival. Sets duren meestal een uurtje, het is eigenlijk maar een ongemakkelijk klein huisje waar iedereen zich in moet wurmen, en grotere verschillen tussen acts die er staan zie je op geen ander podium. Bovendien is het ook nog eens de plek waar dansers vaak vooral bezig zijn met de camera’s. Maar het is ook de plek waar de vlam finaal in de pan kan slaan. De set van debutant Carista is daar het beste voorbeeld van. Met een gigagrijns pompt ze de temperatuur nog even verder op. Kleine uistapjes naar garage (die rewind bij 'Hyperfunk'!), Martyn’s dubby house en wat Italiaans spul, maar bovenal house zoals je house wil horen. Afwachten of iemand daar dit weekend nog over heen kan gaan.
Zoals ‘s middags de energie tegen de plinten klotst bij Carista, zo traag komt de dag op gang. De vrijdag eist zijn tol en voor de gekken die alle dagen gaan: die woensdag en donderdag begin je nu ook wel te voelen. Het is overal leeg vroeg op de middag. Mafalda staat gezellig voor een lege Greenhouse te draaien, Skatebärd draait lekker luchtig met wat cheesy grapjes op de main. De enige die geen boodschap aan de leegte heeft, is DJ Nobu in de grote en donkere UFO-tent. Wie luchtig wil beginnen moet echt niet hier zijn. Als je een uur na het begin van zijn set binnen loopt voelt het alsof hij al voluit gaat, maar als je een paar minuten binnen staat voel je dat de Japanner zich inhoudt. Hij draait intense techno waarin voortdurend een element ontbreekt, en dan meestal de snare. Hij roert en trekt in het laag, en pas na ruim anderhalf uur geeft hij voor het eerst alles. Dat doet-ie prachtig met een plaat die een halve seconde volledige stilte laat vallen voor hij knalt. Er valt net genoeg licht op de dj om een volle grijns op het stoïcijnse gezicht te zien vallen.
En toch, de kick waarmee An-I aansluitend aanrukt in de UFO is nog drie keer zo hard. Echt, het lijkt wel alsof-ie je hersenpan wil opensplijten met die sloopkogels. Lee Douglas, de man achter An-I, geeft vandaag een liveset op het snijvlak van techno en EBM. Af en toe gilt hij opzwepend en onverstaanbaar in z’n mic, als een hondsdolle Duitse herder die bloed ruikt. Dan weer laat-ie weirde glitches horen, of mept op een samplepad. Het is veel te raar en intens voor die grote UFO-tent, maar wel heel cool.