Gisteren lag Zak Khutoretsky nog plat, maar in 48 uur was-ie er vanaf. Een bliksemgriep, denkt hij. Mooi, want voor het weekend staan weer zware nachten op het programma. De Amerikaan (die in Berlijn woont) is het gewend: hij draait al twintig jaar mee en is met name de afgelopen tien jaar een veelgevraagd techno-dj in het Europese circuit. Dat weet je dus wat je moet doen om overeind te blijven in die slopende nachten. ‘Mijn geheim? Een Duits middel genaamd Grippostad. Dat gebruik ik alleen als het echt nodig is. Ik zweet me dan kapot, maar tijdens het draaien vergeet ik heel even dat ik ziek ben.'
Enfin, DVS1 dus, een doorgewinterde dj die de laatste jaren resident was in Berghain en die ook regelmatig zijn gezicht laat zien in Nederland, dit jaar op onder meer Herfstdrift, Amsterdam Dance Event en komend weekend in De School. Hij is zo’n typische onwrikbare techno-dj die nooit teleurstelt. Maar met dat geluidssysteem van hem kan hij zelfs de meest solide clubber aan het wankelen brengen.
Ik zal het maar meteen bekennen: ik werd een beetje misselijk van je Wall of Sound-avond. Letterlijk: gedesoriënteerd, ongemakkelijk. Beschouw je dat als een compliment?
‘Haha, waar stond je precies?’
Ik begon achterin de zaal, waar het geluidssysteem stond. Het geluid was er fysieker dan ik ooit op een technofeest heb meegemaakt.
‘En bleef dat toen je bent gaan lopen? Ik ben opgegroeid in het Middenwesten van Amerika, met gasten die enorme soundsystems neerzetten, waar het geluid de focus was en niet de dj. Daar heb ik op door gebouwd met het Wall of Sound-concept. Maar ik kan je wel vertellen: we hadden heel wat problemen met de afstemming van het geluid die avond. Anders dan normaal staat het geluidssysteem ver weg van het podium, en in de zaal hangen vervolgens surround speakers om de delay op te vangen. Maar de delay was in die ruimte zo heftig - tot wel twee seconden - dat het fysiek onmogelijk was te dj’en. Ik heb iets moeten offeren: vier surround speakers uit de zaal zijn naar de dj booth verplaatst, waar ze veel te hard stonden maar er in elk geval voor zorgden dat de dj kon horen wat hij deed. Ik ben zelf nog de zaal in gelopen die avond, in het midden was het geluid wel goed, vooral als je op een meter of tien van de speakerkasten stond. Wat ik vooral fantastisch vond was dat niemand met zijn gezicht naar de dj stond.’
Dat was inderdaad heel wonderlijk. Normaal heb je het gevoel dat de dj een bepaalde aantrekkingskracht heeft, maar kennelijk is de zuigende werking van het geluid sterker.
‘Ja, dat is toch geweldig? Van de paar mensen die klaagden over het geluid die avond, schreef 90 procent: ik kwam om de dj te zien. Nee, je kwam om de dj te horen. Ik vind dat een belangrijk onderscheid.’
Is dat een belangrijke overweging bij het verplaatsen van het geluid?
‘Het is niet het allerbelangrijkste, maar ik vind het wel belangrijk om mensen de mogelijkheid te geven dingen eens op een andere manier te beleven. Ik heb het zo geleerd, dat de dj ergens aan de zijkant stond, nooit op het podium. De generatie die nu opgroeit denkt dat het zo moet.’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?