Het is tijd voor de eerste terugblik op dit jaar. Een jaar waarin onze fotografen weer volop visueel smulden van muzikaal Utrecht. Graag serveren we je de selectie die zij maakten uit hun eigen fotowerk met een persoonlijke toelichting. Opvallend is de bijna unanieme selectie van live-acts. Kijk en geniet!

Pig Frenzy @ De Helling foyer (Le Mini Who?)

Keuze van Sabrine Baakman

Ik kwam halverwege deze show binnen. Je ziet dat de Helling overvol was dus ik heb mijzelf naar binnen moeten wurmen. Vervolgens keek ik de mensen achter de bar lief aan en vroeg of ik bovenop het balkon mocht staan (dat via een deur achter de bar bereikbaar is).

De show staat mij nog goed bij omdat de zanger enkel en alleen in een onderbroek stond. Die onderbroek ging tijdens één nummer ook nog eens uit en nee, daar heb ik geen foto van genomen! Ook lagen de bandleden om de haverklap op te grond.

Le Mini Who? kan weer ademhalen op Rotsoord

Janna Lagerström @ Popronde

Keuze van Mirel Masic

Dit jaar probeerde ik vooral veel close-ups te maken van muzikanten, het liefst met de achtergrond helemaal onscherp of zwart. Deze foto van Janna Lagerström is er zo een. Hoe de schaduw op haar jas en hoofd valt van links, alsof ze uit het zwart verschijnt, vind ik heel mooi.

Verslag Popronde 2018

Kensington @ Amsterdam ArenA

Keuze van Dorien Hein

In 2018 kwam zoveel moois voor mijn 3voor12-lens dat het lastig is om te kiezen. Portretten van Vic Willems, Franc Timmerman, Rosemary Garlic of The Yearlings? Of ondernemersportretten voor festival VOOR/AAN? Samen met een aantal collega-fotografen portretteerde ik Utrechtse ondernemers als muzikant met hun favoriete instrument. Concerten die ik geweldig vond (ook om vast te leggen): Mozes and the Firstborn in ACU en Togo All Stars in EKKO.

Eén ervaring was letterlijk groots: Kensington fotograferen in de overvolle ArenA. Ik kies voor het beeld waarop Casper Starreveld ‘zijn moment’ pakt met het publiek en je de emoties op de gezichten van de voorste rijen kunt aflezen.

Hoe Kensington de grootste rockshow van Nederland neerzette

De Leuke Festival

Keuze van Gerard Kollaard

Dit jaar heb ik weer op een aantal festivals in Utrecht mogen fotograferen. Deze foto nam ik 's avonds op De Leuke Festival. Ik heb voor dit moment gekozen omdat het de gezellige en uitgelaten sfeer laat zien die ik iedere keer tegenkwam op de festivals deze mooie warme zomer.

Zand, zon, zweet, glitters en non-stop meezingertjes

OBESE @ De Stadstuin (Beastfest)

Keuze van Lisanne Lentink

Beastfest herinnerde mij aan mijn tienerjaren: hardrock fotograferen met mijn compactcamera bij die kleine podia, rockcafé's en rokerige jeugdhonken. Het was inmiddels na middernacht toen ik deze foto maakte. Mijn trommelvliezen waren al urenlang aan hard (snoeihard!) muzikaal geweld blootgesteld. Stiekem was ik flink moe na het fotograferen van de vier energieke bands ervoor en hun overweldigende geluid. Tot OBESE begon. Heerlijke harde stonerrock met wat metalinvloeden, en dan van die fijne fotogenieke mannen. Zulke bands geven me meteen weer nieuwe energie om toffe foto's te schieten, zoals deze van de zanger die hier zijn eerste optreden had met OBESE.

Een beestachtig Beastfest in De Stadstuin

Blaudzun @ TivoliVredenburg

Keuze van Tjerk Koekkoek

Deze foto staat helemaal voor waar ik naar zoek in live-fotografie: ik ben op zoek naar actie. Foto's van achterin de zaal gemaakt met een telelens zijn er wat mij betreft al te veel. Ik wil dicht op de artiest, grenzen opzoeken, opgaan in de sfeer van de avond. Mijn filosofie is dat als je er zelf op deze manier in opgaat, dit soort unieke momentjes vanzelf komen. Vervolgens is de kunst om daar altijd op bedacht te zijn. Dat lukt niet altijd, maar voor deze foto kreeg ik net alle juiste instellingen op het juiste moment goed. Daar kun je thuis in de nabewerking dan helemaal blij mee zijn. En was Johannes met zijn middelvinger echt boos? Hij heeft me op basis van deze shoot gevraagd om af en toe zijn shows te komen fotografen, dus waarschijnlijk kon hij het wel waarderen...

Blaudzun presenteert _UP_ het derde deel van zijn Jupiter trilogie

Akula Rhythm Band @ CZ Utrecht Centraal

Keuze van Wijgert-Jan van As

Tijdens de Culturele Zondagen Utrecht Centraal sloot de Akula Rhythm Band op een warme zomeravond het festival op het Domplein af. De band had zin in een dampend eindfeestje en zweepte het publiek lekker op met hun rauwe groovy 70s afrobeat. Het was moeilijk om stil te blijven staan en na het eerste nummer veranderde de band het Domplein in een dansende massa van mensen. Ik vond het een heerlijk uitbundig optreden en ik was onmiddellijk fan van deze band!

Fotoverslag Utrecht Centraal 2018

Faradays

Keuze van Erik Duijvestijn

Dit keer heb ik een foto geselecteerd van een interview met frontvrouw Karindra Perrier van Faradays. Het is altijd leuk om een artiest achter de muziek beter te leren kennen. Geen idee of je onderstaande allemaal uit de foto kan halen, maar ik vind het een zeer geslaagde foto. Ik had achteraf meer kunnen doen met de stalen constructie op de achtergrond, maar dan moet je er op dat moment wel aan denken. Het is een kwestie van tijd!

Perrier: “Vroeger maakte ik liedjes om te onderzoeken, nu maak ik liedjes die ik zelf zou willen horen.”  De frontvrouw houdt ervan zich af te sluiten van de buitenwereld. Als muzikant sluit ze zich op om nieuwe muziek te maken en dit doet ze ook tijdens haar werk als natuurkundige. De bandnaam verwijst naar de kooi van Faradays en naar de dagen – of nachten – waarop Perrier in haar eigen cocon zit, zonder contact met de buitenwereld, om de nummers te schrijven.

Perrier: “Ik ben hier voor een bepaalde tijd, hoe wil ik er dan voor zorgen dat dit voor mij zin heeft? Voor mij is dat door muziek te maken. Tijd bepaalt hoe je eruit ziet, waar je bent, met wie je bent, op wat voor plek je je in je leven bevindt.”

Faradays representeert de dagen van creatieve afzondering

Het jaar van Gharib, deel 4: Dreaming of Syria

Keuze van Raymond Dekker

Deze foto is gemaakt in het Paard in Den Haag temidden van een kring dabke-dansende mensen. Het gevoel van verbondenheid dat ik toen voelde, zie ik terug in deze foto. Dat moment past ook perfect bij de titel van het artikel, 'Kom meedoen en van dichtbij kijken wie wij zijn', en is iets wat niet vaak genoeg gezegd kan worden.

De serie over Gharib is nu klaar en ik ben dankbaar en trots dat ik deze serie samen met Wilke Wittebrood en Jelle Talsma heb kunnen maken.

"Kom meedoen en van dichtbij kijken wie wij zijn"

Lukas Batteau

Keuze van Jerry van Vliet

Deze foto komt uit een korte serie die ik maakte met singer-songwriter Lukas Batteau. In aanloop naar de presentatie van zijn nieuwe album Slow Traveler nam Wies van der Heyden het interview af.

Het belangrijkste uit haar artikel en zijn videoclip (van 'Telescope') is de langzame reiziger in een dynamische wereld. Dat heb ik vertaald door Lukas een symbolische reis af te laten leggen van de videoclip-locatie naar de locatie van de cd-presentatie (EKKO). Op herkenbare drukke Utrechtse plekken hielden wij halt, and we've taken it Slow

Het was tof dat Lukas het idee cool vond en er net zo soepel instapte. Op de dag zelf was het ook heel relaxed. Leuk middagje, fijne foto's.

“Ik zat daar maar in mijn prachtige, rustige dal”

Yung Internet @ De Helling

Keuze van Paulus van Dorsten

Het optreden van Yung Internet in De Helling was een openbaring voor mij.

  • Een openbaring als het gaat om de leeftijd van de bezoekers, we zullen maar zeggen, vrij Yung.
  • Een openbaring als het gaat om de energie op het podium. De plaat klinkt koeltjes ten opzichte van het optreden.
  • Een openbaring dat De Helling zo kan kolken. Eigenlijk wist ik dat al, maar Yung Internet was nog een onbekende voor me.
  • Een openbaring dat het optreden van A tot Z aanstond, geen opbouw maar van start tot finish: aan, aan'r, AANST!!

Waarom deze foto?! Vaak kiest men de artiest. Dit had ik zeker ook hier kunnen doen, alleen het publiek maakte deze avond uiteindelijk af. 

Fotoverslag: Yung Internet in De Helling

Cult of Occult @ Black Earth Festival

Keuze van Roy Wolters

Eind oktober, het is grijs en nat buiten. Wat is er dan leuker dan een portie death metal op de zondagmiddag in Ekko. Tijdens de tweede editie van het Black Earth Festival konden we weer drie dagen lang genieten van fijne, niet alledaagse muziek. Hoogtepunt van de zondag was voor mij de Franse sludgemachine Cult of Occult.

Underground metalfeest Black Earth Festival baant zich een weg naar boven

Akula Rhythm Band @ Tweetakt (3voor12 Utrecht-avond)

Keuze van Sanne Lagerberg

Het optreden dat me dit jaar het meest is bijgebleven is dat van Akula Rhythm Band op Tweetakt tijdens de 3voor12 Utrecht-avond. Zoveel energie en die goede moves van de charismatische frontman! Moeilijk om via stilstaand beeld over te brengen. Deze foto geeft het beste het feestje weer dat ze die avond op het podium bouwden.

Utrechtse acts laten veelkleurigheid zien op Tweetakt

 

Tapestries @ dB's (Club 3voor12 Utrecht)

Keuze van Reinier van Olderen

Ik ben net begonnen bij 3voor12 Utrecht als fotograaf dus mijn keuze is beperkt en makkelijk. Dit was mijn eerste foto met daarop een muzikant die ik dit jaar waarschijnlijk het meest gefotografeerd heb: Gildor van Beers. Van Beers jamde in wisselende samenstelling verschillende muzieksoorten. De foto geeft volgens mij de sfeer weer die de artiest wil creëren. 

Tapestries, Alec Todd en VALENTINO op gevarieerde Club-avond

The Grand East @ Molen de Ster (Woodlum Festival)

Keuze van Lisa Terry

Utrecht and its music scene: wauw! Kunnen we je in het Woodlum festival interesseren? O ja? Het is terug in de lente bij Molenerf de Ster geweest na een onderbreking van 2 jaar. Americana, donkere folk en country muziek… Ga naar binnen en voel je gelukkig. Iedereen is leuk, het eten is verrukkelijk! Hier hebben wij één van de swingende bands van de avond. The Grand East speelt rock ’n roll en soul!

Woodlum: donkere folkmuziek in de stralende zon

Zitakula @ Record Store Day 2018 Amersfoort

Keuze van Faizel Joemrati

Mijn keuze valt op de leukste en spontaanste foto die ik dit jaar schoot. In de categorie Festivals: Record Store Day 2018 Amersfoort. Een foto bij het optreden van Zitakula. Dat kleine jochie solliciteerde alvast naar een plek bij de band. Hij was werkelijk niet bij het podium weg te krijgen. Opvoedkundig verantwoord? JA! (Hoewel, ik heb natuurlijk makkelijk praten met mijn huiskatten.)

Dit jochie duikt vast over een paar jaartjes op in een popkelder. Ik zie hem al voor me: op een podium van twee kratten bier en een pingpongtafel, al dan niet in Hawaii-shirt.

RSD 2018: een dag gevuld met zon, gezelligheid en muziek

EZG @ dB's

Keuze van Wouter van de Kamp

Undergroundmuziek en dito hiphop wordt door 'de media' nog wel eens genegeerd. Nou valt te beargumenteren dat het daarom ook underground is, maar zelfs het winnen van de Song van het Jaar 2017 (Sportschoenen & Capuchons) was voor de Utrechtse formatie EZG niet echt een mediaklapper. Gek, want ze zijn retepopulair! Getuige ook deze strak uitverkochte show in dB's. Maar dat boeit vanavond niet. Niks boeit. EZG betekent een feestje waar alles mag. Alles, behalve Politieke Correctheid. Daar doet Giuliano Parinussa, de man achter EZG, niet aan. Schijt aan alles. Hij dankt zijn succes grotendeels aan die andere Utrechtse shockrapper: Stijn Kosterman aka Steen. Hij staat bijvoorbeeld getekend op zijn label Infected Records, maar ze maakten ook de ep Bicycle Chain samen. Halverwege de show verschijnt Steen dan ook ook ten tonele. Nou, dan weet je het wel: cokenakkies en moshlichamen vliegen door de zaal. Het is aan! En dan steekt Steen ineens zijn middelvinger naar me uit. Ik wist niet hoe snel ik mijn camera erbij moest pakken. Op goed geluk. Steen geeft je immers niet elke dag de vinger! Ik had maar twee tellen. Twee fucking tellen. Maar het was genoeg om het moment te pakken. Scherp, goed belicht, de juiste focus. Wat een lucky shot. Het beeld klopt precies bij de emotie.

EZG bouwt een feestje in uitverkocht dB's