1. Cosmonauts, 6 juni op Eindhoven Psych Lab in de Effenaar
De eerste editie van Eindhoven Psych Lab stond voor deze liefhebber bol van de hoogtepunten. Ik denk nog graag terug aan de passages van Radar Men from the Moon, Gnod, Nisennenmondai en The Cosmic Dead. Ook de aankleding en sfeer tijdens het festival was top. De band die me het meest is bijgebleven is Cosmonauts. Vooral de aanstekelijke nummers ‘Shaker’ en ‘What Me Worry?’ spookten nog dagen door mijn hoofd na afloop.
2. The Wytches, 19 april op Paaspop in Schijndel
The Wytches en Paaspop, het was geen match made in heaven. De donkere garage, grunge en surf van de Britten trok slechts enkele tientallen mensen. Het leek de band geen seconde te deren. De Jack Daniels Stage kreeg een energiek en bikkelhard optreden voorgeschoteld. De nummers die al op internet circuleerden bleken geen toevalstreffers; hier stond een band die klaar helemaal was voor zijn grote doorbraak. Inmiddels speelden The Wytches ook op Best Kept Secret, Incubate en kwam een – goed ontvangen – debuutalbum uit. Wellicht dat het volgend jaar wel zou kunnen lukken voor de band op Paaspop, al zullen andere grote festivals ook in de rij staan voor een van de ontdekkingen van 2014.
De eerste editie van Eindhoven Psych Lab stond voor deze liefhebber bol van de hoogtepunten. Ik denk nog graag terug aan de passages van Radar Men from the Moon, Gnod, Nisennenmondai en The Cosmic Dead. Ook de aankleding en sfeer tijdens het festival was top. De band die me het meest is bijgebleven is Cosmonauts. Vooral de aanstekelijke nummers ‘Shaker’ en ‘What Me Worry?’ spookten nog dagen door mijn hoofd na afloop.
2. The Wytches, 19 april op Paaspop in Schijndel
The Wytches en Paaspop, het was geen match made in heaven. De donkere garage, grunge en surf van de Britten trok slechts enkele tientallen mensen. Het leek de band geen seconde te deren. De Jack Daniels Stage kreeg een energiek en bikkelhard optreden voorgeschoteld. De nummers die al op internet circuleerden bleken geen toevalstreffers; hier stond een band die klaar helemaal was voor zijn grote doorbraak. Inmiddels speelden The Wytches ook op Best Kept Secret, Incubate en kwam een – goed ontvangen – debuutalbum uit. Wellicht dat het volgend jaar wel zou kunnen lukken voor de band op Paaspop, al zullen andere grote festivals ook in de rij staan voor een van de ontdekkingen van 2014.
3. Albumpresentatie Nouveau Vélo, 11 oktober in het Stroomhuis
In 2014 waren daar opeens weer optredens in het Stroomhuisje, als nieuwe satellietzaal van de Effenaar. Nouveau Vélo presenteerde er zijn debuut en deed dat op meesterlijke wijze. Niet alleen bevat het nieuwe album steengoed materiaal, de live-uitvoering mocht er ook zijn. De band, weer in volledige bezetting, leek beter dan ooit in vorm op een avond waar alles leek te kloppen.
4. ‘Rockcity’ door Woody Veneman tijdens 3voor12/Eindhoven Café, 19 november in het café van PopEi
Ik was wat laat binnen, tijdens de immer gezellige live-uitzendingen van 3voor12/Eindhoven Café in PopEi. Net toen ik een drankje had besteld en me had geïnstalleerd op een krakkemikkig stoeltje speelde Woody Veneman een prachtige bewerking van het Peter Pan Speedrock-nummer ‘Rockcity’. Met veel soul en focus op de tekst werd het nummer totaal anders gebracht. Alle nummers die Veneman die avond speelde zijn even fraai en bovendien opgenomen. De opnames vind je op de soundcloud van 3voor12/Eindhoven. Tip vanjewelste.
5. ‘Stuck Between Stations’ van The Hold Steady, 8 oktober in de Effenaar
Het album ‘Boys And Girls In America’ van The Hold Steady heb ik grijsgedraaid. Kapot gedraaid zelfs, en heb daardoor dit jaar noodgedwongen een nieuw exemplaar moeten aanschaffen. Reden voor mijn herleefde belangstelling voor de band was hun optreden in Eindhoven. Eindelijk ging ik ze live zien! Ik mocht zelfs aan de avond bijdragen als concert-dj. Het kon allemaal niet beter. Totdat het noodlot toesloeg en één van de cd-spelers haperde en tot overmaat van ramp mijn met zorg gecompileerde cd’s niet allemaal wilden afspelen. Tijdens het optreden van mijn oude helden zocht ik naar muziek die acceptabel was om na de show te draaien. Tijdens deze kneiter stopte ik met zoeken en zong ik voorzichtig mee.