Nouveau Vélo eerlijker en beter dan ooit tijdens albumpresentatie in Stroomhuis

Band heeft grootse vorm album ook live te pakken

Tekst: Patric Muris / Fotografie: Paul Verhagen ,

Met de release van het debuutalbum is Nouveau Vélo een beetje de lieveling van de underground geworden. De plaat kwam eind vorige maand uit op Subroutine, het best passende label van Nederland en ook voor de albumpresentatie is een locatie gevonden die de band bijzonder goed staat: het Stroomhuis in Eindhoven. Dat de provisorische concertzaal op de avond zelf (zo goed als) uitverkoopt geeft de eerste tekenen dat Nouveau Vélo zomaar in staat kan zijn een groter publiek te bereiken dan eerder voor mogelijk is gehouden.

Voorprogramma Tamarin Desert bevindt zich een beetje in dezelfde fase als Nouveau Vélo enkele jaren geleden, toen de band bijvoorbeeld nog met enkel een demo op zak op Club 3voor12/Eindhoven speelde: wel de goede ideeën hebben, maar in de uitvoering nog weleens wat te wensen over laten. Een goede hook en aanstekelijke zang doen echter al snel het halve werk en als de band zich dan ook nog eens echt vrij begint te voelen en alle hoeken en gaten van de psych en rock op durft te zoeken, wordt het nog echt een klein feestje ook; met frivole solo’s, bezwerende drums en een zanger die de microfoon werkelijk opslokt. “Oh?!” wordt er kort en bondig opgemerkt. Meneer naast me is verrast. En dat is geheel de verdienste van deze jonge Eindhovense band die live wel bijna alles heeft wat op de demo’s wordt gemist: branie, dynamiek en een heel aardige drive. Even die nieuwe nummers nog wat meer pointe bezorgen en dan snel de studio in, jongens.

Een band die daar de laatste jaren erg goed in is geworden, is Nouveau Vélo. Na het ijzersterke ‘Daze’ was de inmiddels weer vierkoppige formatie toe aan een officieel debuut, dat vanavond wordt gepresenteerd in Eindhoven. Drummer Twan Welten is er weer bij en dat biedt zanger Rolf Hupkes de mogelijkheid om de drumstokken over te dragen en de gitaar er opnieuw bij te pakken. Daardoor kan de band de gelaagdheid van het album ook live goed overbrengen. Het gebeurt op een bijzonder eerlijke manier: de enorme reverb en echo die de band altijd zo kenmerkte was op ‘Nouveau Vélo’ al overboord gegooid, maar dan is het altijd nog even afwachten of ze dat live ook aandurft. En gelukkig is dat antwoord bevestigend. Nog nooit eerder was de band zo eerlijk in zijn presentatie en wat pakt het goed uit. Niet alleen zijn de teksten van Hupkes nu wel verstaanbaar, nog meer is zijn prachtige – voorheen altijd verscholen – stem goed hoorbaar en de emoties van de optimistische melancholie daardoor evengoed voelbaar.

Een beetje schuchter zijn ze aanvankelijk wel als ze op dat toch wel confronterende, lage podium staan, maar als de contouren van het album dan even los worden gelaten en gitarist Niek Leenders zijn effectenpedalen volop inzet, begint ook bassist Bart Haverkort op en neer te wippen op zijn golvende baslijnen en de steady drums van Welten. Het gebeurt op sterke single - en een van de hoogtepunten van de set - ‘Turning Away’, maar nog meer op ‘Wait For Me’ waar de band net als op ‘Wander’ laat horen live zowaar nog beter te zijn dan op plaat. Iets wat totaal niet gezegd kan worden van het soortgelijke Real Estate dat binnen het genre misschien wel de plaat van het jaar gemaakt heeft, maar het niveau live maar zelden kan evenaren. Nouveau Vélo neemt geen genoegen met het evenaren ervan en gaat er zelfs met de nodige brille overheen. En dan heeft de band ook nog de sterkste nummers van ‘Daze’ op de setlist gezet met het levenslustige ‘Kite’ als ware traktatie. Veel betere albums zijn dit jaar niet gemaakt in Eindhoven, veel betere concerten ook zeker niet gezien.

Gezien: albumpresentatie Nouveau Vélo met support van Tamarin Desert, op 11 oktober 2014, in het Stroomhuis.