Relaties zijn een terugkomend thema in gesprekken met Helena Deland. Al die relaties, van giftige of vluchtige liefdesrelaties tot haar diepe relatie met de muziek die ze maakt, begonnen haar te duizelen. Ze vond houvast in de TedTalk van relatiepsychotherapeut Esther Perel. ‘Ik zat in een korte, maar vrij toxic relatie. We vroegen zoveel van elkaar, veel meer dan een mens zou kunnen. Esther Perel legt in de TedTalk uit dat we vroeger veel strategischer onze relaties kozen, je liefdesrelatie is voor een familie en je bouwt een werkrelatie op met je collega. Dat was duidelijk, overzichtelijk en fair. Nu verwachten we dat één persoon kan doen wat voorheen een heel dorp voor je deed, we willen een soort übermensch als geliefde, maar als je goed nadenkt bestaat zo’n übermensch helemaal niet.’
Het inspireerde de 28-jarige Canadese folkartiest om ‘Comfort, Edge’ te schrijven, een zachte voortkabbelende ballade waarop ze mijmert over hoeveel we wel niet van een ander vragen. De titel is een directe verwijzing naar een term uit die TedTalk. Someone New staat vol met zulke rijke songs die haar eerdere, kleinere folk ontstijgen. De warme stem van Deland meandert soepel mee op de grungy gitaren, alsof Elliott Smith, Nick Drake en Natalie Prass elkaar de hand schudden. Hoewel de thematiek van de teksten juist overeen komt met haar vorige EP Altogether Unaccompanied. ‘Een van de mooiste dingen aan muziek vind ik dat gevoel van verbintenis, dat je je kunt vasthouden aan andere mensen, waar ze ook maar doorheen gaan. Op Someone New probeer ik die houvast zelf te zijn. Een groot deel van de plaat gaat over hoe ik me verhoud tot mannen in relaties. Ik deed een tijd lang zo mijn best om mannen te pleasen, ik wilde een muze zijn. Elke keer dat een man mij aandacht gaf, ging ik meer mijn best doen om gezien te worden en extra aandacht te krijgen. Terwijl ik mijn eigen levensenergie daardoor aan de kant schoof.’