‘Papa hoor je mij? Zie je mij?
Laatste keer was lang geleden terug, een hele tijd
Die keer dat jij de deuren sloot zomaar voor mij
Ik had je nodig, papa, waar was jij? Waar was jij?’
‘Papa’ van Yade Lauren komt binnen als een mokerslag, een doffe klap in de maag die je alle adem beneemt. In één lange verse vertelt ze zonder opsmuk hoe haar vader haar op haar dertiende aan de kant zette, hoe haar moeder zich ‘verloor in alle drama’ en haar haat over haar dochter uitstortte. Yade zelf ging dood van binnen ‘maar er zat niks anders op dan alles accepteren’. Ze zingt het woedend, het komt van diep.
Het is een van de meest indringende Nederlandse liedjes van 2020, en nu heeft Yade Lauren ook nog een hyperpersoonlijk debuutalbum, Reflecties, waarmee ze bewijst een van de grootste talenten in de Nederlandse R&B/hiphop/pop-wereld te zijn. Als zangeres dook ze al op als feature bij hits van Yellow Claw, Snelle, Josylvio en Jonna Fraser (opgeteld goed voor bijna 100 miljoen streams!), maar haar eigen tracks gaan veel dieper. Komisch en veelzeggend: Top Notch liet haar gezicht deze week zelfs op de Eredivisie-voetbal voor komend seizoen drukken!
Op het kantoor van Neerlands grootste hiphop-label blijkt Jade Clevers (1999) bovendien een superinnemende persoonlijkheid. Ze vertelt vrolijk over Jonna Fraser (‘hij voelt als een grote broer’), Snelle (‘we zaten samen op de HBA’) en haar vakantie in Ibiza (‘zo lekker, ik heb alleen maar op het strand gelegen!’), maar legt ook direct alles op tafel. ’Dit album is het verslag van een moeilijke periode’, vertelt Yade. ‘Ik was nog vet jong, kwam net in Amsterdam wonen, kreeg mijn eerste echte relatie, belandde in de muziekwereld en was nog heel erg zoekende. Als ik sommige tunes terugluister, denk ik: daar was ik nog dat naïeve goedgelovige meisje. Nu ben ik dat niet meer.’