‘Bitches ain't shit ik heb het vaker gezegd. Eerder gehoord, maar pas later beseft. Ze willen je niet hebben met je magere stack. Ze gaan je niet helpen als je falende bent. Bitches ain't shit, ook al is ze m'n type. Ze lijkt op een engel, maar bitches bedriegen.’ Dat rapt de jonge Rotterdamse artiest ADF Samski in de recente tune ‘Bitches Ain’t Shit’ (2,6 miljoen plays). Hij heeft het niet over álle vrouwen ('We houden van vrouwen', zegt hij in het intro) maar: niet zo’n sympathieke boodschap. En opzichzelfstaand toch ook niet problematisch.
Dat wordt het wel als je kijkt naar het Nederlandse hiphop-landschap. Luister de invloedrijke Woordenschat-playlist op Spotify (538 duizend abonnees) en je hoort heel wat denigrerende opmerkingen langskomen. ‘Vraag jij jezelf niet af, waar die wijven je gaan brengen?’, dat was een anderhalve week geleden de eerste zin die je hoorde als je Woordenschat aanzette, op Kevin’s track ‘MOB’. Check het werk van een aantal superpopulaire Nederlandse rappers en je hoort telkens kleine seksistische steekjes. Het vrouwenbeeld dat uit veel teksten en videoclips spreekt is op z’n zachtst gezegd nogal pijnlijk, en daar komt nog bij dat er weinig ruimte is voor vrouwelijke hiphop-artiesten in Nederland: in diezelfde Woordenschat-playlist staan deze week 61 tracks, maar er is er niet één van een vrouw (wel twee features, Yade Lauren op Kevin’s track ‘Als Ik Je Niet Zie’ en S10 bij ‘Ontastbaar’ van Sticks). Van de circa 160 video’s die 101Barz afgelopen jaar plaatste, was ook slechts één enkele solosessie van een vrouwelijke artiest (Becky in september 2019) te zien, en nog een kwartet met een vrouw (AnishaGF bij Deposic in december 2019).
Natuurlijk is dit een breder maatschappelijk probleem dat in allerlei media zichtbaar is, er is ook een heleboel hiphop waarin vrouwen liefdevol worden neergezet en het genre kent zoveel vertakkingen dat je nauwelijks van dé hiphopscene kunt spreken, maar toch kun je wel degelijk stellen: er is geen enkel ander muziekgenre in Nederland waarin zoveel seksistische boodschappen te horen zijn en vrouwen er zo bekaaid vanaf komen als in hiphop. Not by a long shot. Dat zal niemand ontkennen. Toch?