Daar stond Orpheu de Jong (36) dan, achter de loodzware kluisdeuren in een opslagdepot van Beeld en Geluid in Hilversum, omringd door meer dan 60.000 platen in kasten van muur tot muur en vloer tot plafond. Ja, enerzijds als een kind in de grootste snoepwinkel die je kunt voorstellen, maar ook met de nodige stress: hoe vind je in godsnaam tussen alle troep de obscure schatten waar je in een dj-set mee uit de voeten kan? Uit zo’n gigantische snoepwinkel kun je ook onmogelijk alle toverballen in je mond proppen.
Bijkomend probleem: hij had zijn zoontje van acht meegenomen. Die heeft, zoals ieder kind van acht, een vrij beperkte aandachtsspanne. Orpheu was zo slim om hem aan het werk te zetten door ‘nummertjes te doen in het systeem’, maar na vier uur moesten ze maar weer op huis aan. Megajammer natuurlijk, het liefst had hij er vijf dagen lang acht uur per dag doorheen geploeterd, maar gelukkig heeft hij nog wat moois ontdekt. ‘Tibetan ritual sounds’, bijvoorbeeld. Hij had verwacht wat boventonenzang te horen, misschien nog een percussiedingetje waar hij zo van houdt, maar toen hij de naald op de plaat liet vallen hoorde hij iets heel anders. Hoe hij het moet beschrijven? Eerst slaakt hij een oerkreet uit: ‘OEHAHAHAHHAHAHHAH.’ Dan probeert hij het toch met woorden: ‘Heel donkere en abstracte noise. Wauw. Ik heb effe op Discogs gekeken, hij bleek maar een paar euro, dus ik heb de plaat meteen besteld. Vet!’ Zo vond hij ook een ‘hele vette afroplaat’ die klonk alsof hij geld waard was. En inderdaad: ‘Die wordt online verkocht voor 500 euro. Fijn dat dat voelsprietgevoel van me nog klopt.’
Orpheu was gevraagd om met zijn Red Light Radio-imperium een avond te komen draaien met de gigantische collectie van Beeld en Geluid, en dat is precies het soort project waar zijn oren van gaan klapperen. Er ging van alles mis, vertelt hij, van platenspelers die niet werkten tot problemen met een geluidskaart. ‘Echt bizar!’ Maar tegelijkertijd ontstaan de mooiste dingen ontstaan juist wanneer het mis dreigt te gaan.