Soms moet een mens onbedaarlijk grinniken van de muziek van Jan Schulte. Dan weer stoot hij in zijn nummers koddige oerkreten uit, dan weer bespeelt hij een maf fluitje of laat hij een komisch swingende trommelpartij horen. Naast Lena Willikens, Tolouse Low Trax en Vladimir Ivkovic is hij een van de vaandeldragers van de toonaangevende club Salon des Amateurs in Düsseldorf. De dj/producer is bekend onder vele namen: als Bufiman bracht hij de dansvloerkraker ‘Peace Moves’ uit op Dekmantel, het alias Wolf Müller is gereserveerd voor tribale percussienummers, samen met Young Marco maakte hij de supercoole emo-trommel-track ‘Kabuki’, hij is de helft van het duo Montezumas Rache en schijnt ook nog iets te maken te hebben met de plaat van de illustere Diskoking Burnhart McKoolski, die in veel te beperkte oplage is verschenen. Er zijn maar weinig producers met zo’n eigenzinnig, maf en herkenbaar oeuvre. Hoor je een mondharp op de dansvloer? Grote kans dat-ie tussen de lippen van Jan Schulte heeft gezeten. Hoor je een vertraagde 90s breakbeatplaat in de club? Dat zou zomaar Bufiman kunnen zijn achter de CDjs.
En dan is er nog de waanzinnige dubbel-LP Instrumentalmusik Von Der Mitte Der World met drummer Niklas Wandt, die deze maand is verschenen. Het klinkt alsof Düsseldorf middenin de jungle ligt: zowel ontzettend Duits als exotisch. Om die beschrijving kan hij zelf ook lachen, overigens. ‘Precies!’, roept–ie in het café van EKKO, waar hij later vanavond zal draaien op Cultfarm. ‘Met alles wat ik doe probeer ik een hommage te brengen aan mijn favoriete Duitse krautrockbands en jazzrock, en dat wil ik combineren met clubmuziek van nu.’ Vol enthousiasme slingert hij direct een flink stel namen over de tafel. Natuurlijk van grondleggers/stadsgenoten Kraftwerk, maar ook acts die minder prominent in de geschiedenisboeken zijn terechtgekomen zoals Yello (‘ze waren net zo belangrijk voor techno als Kraftwerk en experimenteerden met ritmische samples van dierengeluiden!’), Embryo en Peter Giger.