In de afgelopen tien jaar heeft het Middelburgse poppodium een enorme vlucht gemaakt. Lineke Broos, vaste communicatiemedewerkster, en Auke van Laar, begonnen als vrijwilliger, hebben De Spot beiden vanaf haar beginjaren meegemaakt. Dit jubileum is daarom een mooi moment om terug te blikken op hoe De Spot in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot spin in het culturele web van Middelburg.

De Spot bestaat 10 jaar, gefeliciteerd! Hoe kijken jullie terug op dit decennium?

Lineke: ‘In januari werk ik tien jaar bij De Spot. Toen ik begon, was het nog een klein podium dat aan het onderzoeken was welke richting het op moest gaan. Onze toenmalige programmeur heeft uiteindelijk de koers ingezet door ons niet meer te identificeren als jongerencentrum, maar als poppodium. Vanaf dat moment veranderde er een heleboel’.

Auke: ‘Ik ben tien jaar geleden begonnen bij De Spot als vrijwilliger en hielp tijdens mijn stage mee aan de programmering. Daarvoor was ik nog vrijwilliger bij Midgard geweest, een jongerencentrum dat tot 2007 in Middelburg was gevestigd. Daar hoorde ik al plannen dat De Spot zou komen, wat ik wel interessant vond. Daarom ben ik toen meegegaan als vrijwilliger bij De Spot. Tussendoor ben ik nog een tijdje gestopt bij De Spot omdat het programma me niet genoeg aansprak. Dit veranderde toen mijn broer, die ook bij De Spot betrokken was, een drum and bass DJ in de Spot wilde laten draaien. Ik besloot hem toen te gaan helpen en bedacht het plan voor Drum ’n bass in your face. Dat plan mochten we van onze toenmalige programmeur uitvoeren, en dat doen we sindsdien nog steeds’.

Lineke: ‘Er werden steeds meer bands geprogrammeerd en er kwamen dansavonden bij. Je zag echt een verschuiving ontstaan van het aankondigen van een gezellig evenement naar het programmeren van drie à vier activiteiten per week. We zijn daarnaast vorig jaar als Kernpodium aangewezen door het Fonds Podiumkunsten. We krijgen dan een subsidie voor het boeken van Nederlandse bands die nog niet heel bekend zijn. Het is daarmee de bedoeling dat podia gestimuleerd worden om ook Nederlandse talenten te blijven programmeren. Ik denk dat we in dit alles steeds meer een gezicht hebben gekregen en veel ruimte krijgen voor experimenten. Dat experimenteren is denk ik ook een factor van ons succes geweest’.

Auke: ‘In het begin was het lastig met opstarten vanwege de grote zaal. In het eerste jaar waren er ongeveer 5.000 bezoekers per jaar. Dat is nu flink uitgegroeid tot meer dan 16.000 bezoekers per jaar. Ik denk dat dat succes ook vooral te danken is aan de ervaring van het personeel en de toename van de naamsbekendheid. Als je langer bestaat, weten boekers je ook beter te vinden. Daardoor is het programma steeds breder geworden en zijn er steeds meer dingen in De Spot succesvol geworden’.

Lineke: ‘Daarnaast is het belangrijk om te zeggen dat we zonder onze vrijwilligers gewoon niet zouden kunnen bestaan. We hebben nu een team van 60 vrijwilligers. Het leuke is dat we met een heel gevarieerde club werken en je vriendschappen ziet ontstaan tussen mensen die je normaal niet snel bij elkaar zou zien. Dat maakt het heel gevarieerd en fris, maar geeft ons ook bestaansrecht. Ons kleine team van vaste medewerkers werkt als een goed geoliede machine. Er is tijd voor een grap, maar er wordt vooral keihard gewerkt. We hebben gewoon een heel tof team en dat is iedere dag een feest’.

Welke veranderingen hebben jullie in de afgelopen jaren meegemaakt bij de Spot?

Lineke: ‘Als communicatiemedewerkster regel ik alles van websitebeheer tot het regelen van posters, tot perscontacten en social media. Social media is een ontwikkeling die de laatste jaren sterk is toegenomen. We zitten vooral online de laatste tijd, wat het ook heel leuk en gevarieerd maakt.

We zijn een poppodium voor popcultuur en richten ons toch vooral op een jonge generatie. Die lezen bijvoorbeeld veel minder de krant en kijken minder televisie. We hebben met name gemerkt dat de kaartverkoop behoorlijk toeneemt na het lanceren van een campagne via social media.

Verder denk ik wel dat we meer divers in ons aanbod zijn geworden. In de muziekstijlen zie je wel bepaalde trends natuurlijk, maar ik denk dat we nu een heel gevarieerd programma bieden wat voor iedereen leuk is. Dat geeft ook weer mogelijkheden tot experimenten. Waar nu echt de nadruk op ligt bij ons zijn samenwerkingen met andere locaties in Middelburg, zoals de Zeeuwse Concertzaal, de Kloveniersdoelen, de Drvkkery en horecaondernemingen. We vinden het tof om de stad iets te kunnen bieden door iets leuks voor Middelburg te doen’.

Auke: ‘Wat ik heb gemerkt aan veranderingen, is dat er in het begin bijna nooit dance muziek werd geprogrammeerd in De Spot. Tegenwoordig hebben we meerdere dance avonden, wat heel goed is omdat ik ook het gevoel heb dat die behoefte er is. Pokoe is bijvoorbeeld een redelijk vaste avond in de Spot waar mensen kunnen dansen. Andere voorbeelden zijn feesten zoals Plugged, een bass-avond met future bass en trap muziek, en Drum ‘n bass in your face. Daarnaast zijn er nu ook andere concepten zoals 80’s en 90’s Parties. De Spot heeft altijd wel een belangrijke positie in het culturele leven van Middelburg doordat zij ook acts op andere locaties in Middelburg programmeert, zoals in Robuust en de Concert- en Gehoorzaal. De Spot heeft daarmee een verbindende werking met veel andere culturele plekken in Middelburg en ik denk dat het goed is dat er een soort samenwerking ontstaat met andere locaties’.

Welke hoogtepunten zijn jullie het meeste bijgebleven?

Lineke: ‘Los van Typhoon, Waylon, Kensington en Blaudzun was Wovenhand voor mij persoonlijk een hoogtepunt. We hebben ook Slim Cessna’s Auto Club gehad, wat te gek was. Toch vind ik juist ook dat de kleine, intieme optredens hoogtepunten zijn. Je zit dan misschien met 30 à 40 man in een zaal en krijgt juweeltjes voorgeschoteld die je nergens anders had gezien. Ook de Open Mic is een knettersucces geworden. De Open Mic avonden zijn oorspronkelijk uitgegroeid uit de jamsessies in samenwerking met de University College Roosevelt. Het zit hier dan helemaal vol met studenten.

Voor mij zijn de hoogtepunten dus niet zozeer de grote namen, maar vooral de kwaliteit van de acts en wat ze doen met de sfeer. Denk bijvoorbeeld aan het 90’s feest en Drum ‘n bass in your face, wat nu voor de 24e keer wordt georganiseerd. Mensen kunnen hier lekker uit hun dak gaan. Daar doe je het ook voor. Er is zo veel talent, zowel in Nederland en Zeeland als in het buitenland. Niet allemaal zullen ze kaskrakers zijn, terwijl ze dat eigenlijk wel hadden moeten zijn’.

Auke: ‘Qua bezoekersaantal vind ik het fijn dat we tegenwoordig best vaak uitverkochte zalen hebben. BLØF was bijvoorbeeld binnen twee minuten uitverkocht. Het is goed dat dit soort acts nu ook interesse hebben om in de Spot te spelen. Er zijn bijvoorbeeld ook acts geweest zoals Selah Sue en dat zijn gewoon toffe dingen om mee te maken. Wat voor mij persoonlijk een hoogtepunt is geweest, was bijvoorbeeld het festival Fading Trails. Dit vond in drie Nederlandse steden plaats, waaronder Middelburg. Op drie locaties werden er dan verschillende acts geprogrammeerd, waarvan de afsluiter zich in de Spot plaatsvond. Ook de Muzikantendag vond ik heel tof. Dat vond onder andere plaats in De Spot, maar ook op andere locaties in Middelburg. De Muzikantendag is echt informatief voor muzikanten. Zij krijgen dan allerlei activiteiten aangeboden zoals workshops en een panelspreekuur met programmeurs. Ik vind het leuk dat je in de Spot niet alleen een muziekprogramma biedt, maar ook een programma dat op cultureel gebied breed is’.

Zijn er nog speciale toekomstplannen die we zeker in de gaten moeten houden?

Lineke: ‘We zijn dit jaar begonnen met een nieuwe campagne. De Spot is een podium voor popmuziek, wat binnen de popcultuur valt, maar popcultuur is eigenlijk nog meer dan dat. Daarom willen we ook wat meer met digitale kunst gaan doen. In het kader van ons 10-jarig bestaan gaan we een project starten met jonge, getalenteerde beeldend kunstenaars om hen onze maandposter als podium aan te bieden. Zij mogen met eigen werk de poster vormgeven. Dit kan alles zijn, van fotografie tot aan graffiti. Voorheen hebben we drie jaar lang de portretposters gehad met bekende Middelburgse koppen en mensen die met de Spot te maken hadden. Dat was vooral om onszelf een gezicht te geven en anders dan anders te zijn. Na drie jaar succes dacht ik: op je hoogtepunt moet je stoppen. Toen kwam eigenlijk dit idee bij mij op. Omdat we nu zo zijn doorontwikkeld op muziekgebied, hoe leuk is het dan om echt iets meer met die popcultuur te gaan doen?’

Auke: ‘Afgelopen zomer vond het eerste introductiefestival in Zeeland plaats. De Spot was hier ook bij betrokken. Het was een erg groot succes en zijn daarom bezig om het introductiefestival volgend jaar weer te kunnen doen en De Spot daar zeker weer een onderdeel van te maken’.

Meer 3voor12 Zeeland